Feast
		
		
		
			
			
			25-04-2007 18:10 
		
		
		
		
		
		Een afgelegen café met de gangbare bartypes. Overspelige mannen,
		serveersters die actrice willen worden en jongens met een grote mond maar
		zonder ruggegraat.
		Wat gebeurt er als er opeens een hele familie monsters op komt dagen die
		zin heeeft in een feestmaal...? 
		Dit klassieke concept voor een horrorfilm krijgt in Feast niet de
		uitwerking waar je op hoopt. De monsters komen slecht in beeld en tijdens
		de slachtpartijen is er zoveel camarabeweging dat het nooit helemaal
		duidelijk wordt welk lot onze bartypes te wachten staat. Het lijkt of de
		filmmaker geen duidelijk genre voor ogen had. Soms is het grappig, soms een
		beetje eng en dan is het weer een heldenfilm. Feast komt hierdoor
		niet van de grond en blijft steken als een horrorfilm zonder gruwelen en
		spanning.
		
		
		
	
			
			Special
		
		
		
			
			
			25-04-2007 16:10 City 7
		
		
		
		
Special is een bijzonder grappige film. Les is erg creatief in het invulling geven aan zijn superheldendom. Zijn vasthoudendheid is zowel aandoenlijk als bewonderenswaardig. Dit levert hilarische scènes op. Maar veel verder dan grappig & sympathiek komt de film niet. Op een gegeven moment snap je het concept wel en wil je meer verhaal om je aandacht erbij te houden. Maar het publiek heeft zich desalniettemin vermaakt!
Hitchcock & co
			25-04-2007 19:50 City 2
		
		
		Daniel Monzon, die eerder al het opmerkelijke, licht Gilliam-achtige
		Heart Of  The Warrior maakte, brengt dit keer een eerbetoon aan
		Hitchcock en Argento, terwijl ook Polanski’s Frantic niet ver
		weg is. Een stijlvol verfilmd, ingenieus en suspensevol plot en uitstekend
		acteerwerk van Timothy Hutton en Lucia Gimenez maken het tot klassieke
		cinema op zijn best, dat zich gisteren prima liet smaken tussen twee
		slashers in. Zoals de festivalcatalogus al aangeeft: hoe minder je
		vantevoren over de film weet, hoe beter. Een bioscooprelease zal er hier
		niet inzitten vrees ik, dus op naar de (import)videotheek!
		
		
		
	Murder by numbers?
			25-04-2007 22:00 City 1
		
		
		Regisseur Scott Glosserman verplaatst de plot van C’est Arrive
		Pres de Chez Vous (camerateam volgt seriemoordenaar bij zijn
		activiteiten) naar Bumfuck USA. In het universum van Behind The Mask
		bestaan Jason Voorhees en Michael Myers echt, en de nieuwste ster aan het
		firmament is Leslie Vernon, een bleke jongeman die zenuwachtig is voor zijn
		eerste killing spree. Geduldig legt hij aan zijn interviewster uit
		wat vaktermen als surviver girl en Ahab betekenen, en hoe hij
		zijn slachtoffers kiest en ze zover krijgt dat ze zich in een verlaten
		landhuis begeven waar ze volgens de regels van het boekje een voor een
		worden afgeslacht, totdat alleen voornoemde surviver girl overblijft
		voor de finale confrontatie. Perfecte lesstof voor de School voor
		Horrormeisjes dus. Behind The Mask is postmodernistische slasher
		nummer zoveel, maar wel een die na de eerste klassieke dubbelmoord op het
		neukende stelletje danig van toon verandert en zowaar trouw aan het genre
		wordt afgewikkeld. Of toch niet? Met Robert ‘Freddy Krueger’
		Englund in de rol van Donald ‘Halloween’ Pleasance.
		
		
		
	Good ol' geezer Oldman verdwaalt in het Spaanse bos
			23-04-2007 17:50 City 7
		
		
		De Spaanse thriller  The Backwoods (Bosque de sombras) komt
		ondanks de stevige Engelse rolbezetting (Gary Oldman, Paddy Considine) en
		de spannende premisse (twee bevriende echtparen bevrijden achterlijk meisje
		uit boshut en worden vervolgens opgejaagd door de locals) nooit helemaal
		van de grond. Is het omdat we nooit betrokken raken door de issues die de
		schijnbaar emotieloze Considine heeft met zijn vrouw Virginie Ledoyen? Is
		het omdat Ledoyen en medespeelster Aitana Sanchez-Gijon de grootst
		mogelijke moeite hebben met hun Engelse dialogen? Is het omdat we te vroeg
		afscheid moeten nemen van Gary Oldman, de enige acteur die wel volledig
		overtuigt in zijn rol? Er zijn momenten die wel werken, zoals de
		achtervolging met Oldman in het bos, maar met een strengere editing en
		betere acteursregie had het zoveel beter kunnen zijn. Nu smaakt het toch
		een beetje teveel naar europudding, hoewel zeker niet de slechtste in zijn
		soort.
		
		
		
	Wollige horror van Nieuw-Zeelandse weidegrond
			22-04-2007 18:10 City 2
		
		
		Over de Nieuw-Zeelandse gemuteerde-schapen-horrorkomedie Black Sheep
		kunnen we kort zijn: het is entertainend en bij vlagen zeer grappig, de
		effecten komen uit Peter Jacksons Weta Shop dus zijn dik in orde (er wordt
		gelukkig meer gebruik gemaakt van animatronics dan van CGI ), er wordt niet
		zuinig gedaan met gore en de cast, met name bad guy Angus (Peter
		Feeney), maakt er een feestje van. Maar meer dan Braindead met
		schapen is het eigenlijk niet. En terwijl je Peter Jacksons
		grensverleggende, hilarische splatterfest wat mij betreft nooit genoeg kunt
		zien, heeft Black Sheep, ondanks de hype, die instantcultfactor
		niet. Prima vermaak voor een avond met vrienden, een krat bier en een zak
		chips, dat wel.
		
		
		
	En een verrassingsfilm werd het...
			23-04-2007 20:00 City 1
		
		
		In 2004 draaide het bovennatuurlijke tienerdrama Den Osynlige op het
		AFFF, dus een aantal mensen in het publiek zal de verrassingsfilm van
		gisterenavond behoorlijk bekend zjin voorgekomen. The Invisible is
		een bijna letterlijke remake van het Zweedse origineel uit 2002. Regisseur
		is David S. Goyer, die zowel verantwoordelijk was voor het erbarmelijke
		Blade: Trinity als het intelligente script van Batman Begins.
		Conclusie na gisterenavond: laat die man nooit meer in de buurt van een
		camera. Den Osynlige was een sympathieke kleine film over - in een
		notendop - de scholier Nick die door zijn klasgenote Annie wordt vermoord
		en als geest terugkeert om haar haar dwaling te doen inzien. In The
		Invisible is elk shot, tot en met de kijk-mij-eens-niet-deugen-outfit
		van Annie, zowat gekopieerd, maar dan met mooiere mensen, gelikter
		camerawerk en werkelijk tenenkrommende doorsneerock. Hollywood op zijn
		middelmatigst. Maar de werkelijke doodzonde is de ontknoping van de film:
		het oorspronkelijke sombere einde is vervangen door een geruststellende
		Christelijke boodschap van boetedoening en vergeving. Hollywood heeft niets
		geleerd van Spoorloos en The Vanishing, blijkbaar. Bah.
		
		
		
	Kill that teenage hippie scum! Kill! Kill!
			22-04-2007 22:10 City 2
		
Het is weer eens wat anders dan die eeuwige trapezewerkers
			21-04-2007 00:00 City 2
		
		
		Grand guignol op zijn Japans, dat is Strange Circus in vijf woorden.
		Oftwel: alles is mogelijk. Kleurige, hallucinante beelden en een verhaal
		over (behoorlijk expliciet verbeelde) incest, dat drie rond zijn as gaat:
		het is niet ieders kopje thee. De film intrigeert, irriteert, shockeert en
		verveelt beurtelings, maar lang nadat de zaallichten zijn aangegaan blijft
		het nazinderen. Regisseur Sion Sono had al eerder eens op het IFFR
		Suicide Club draaien, ook al zo’n uiterst vreemd, macaber en
		verontrustend filmpje dat moeilijk te plaatsen is. Strange Circus
		was een eenmalige vertoning in het Wide Eyes Open-onderdeel, maar
		liefhebbers moeten de dvd-releases in de Asia Extreme-hoeken de komende
		tijd maar eens goed in de gaten houden.
		
		
		
	Fantastiek versus moraal
			22-04-2007 19:50 City 7
		
		
		Adam’s Apples is een van de films op het AFFF die je gezien
		moet hebben, al is het maar omdat een Nederlandse bioscooprelease, ondanks
		de prijzenregen die regisseur Anders Thomas Jensen over zich heen heeft
		gekregen, er niet meer in zit. (In mei verschijnt een dvd-box bij De
		Filmfreak met alle films van Jensen, inclusief Adam’s
		Apples.)
		Het is niet zozeer de fantastiek in deze film die selectie op een festival
		als dit rechtvaardigt, want alle gebeurtenissen - hoe onwaarschijnlijk ook
		- zouden in werkelijkheid kunnen plaatsvinden. Het zijn de enorme stoet aan
		groteske personages, van appeltaartbakkende nazi tot wereldvreemde priester
		met een hersentumor zo groot als Groenland, het doordachte scenario vol
		gitzwarte humor, en de soms bovenaardse fotografie van Sebastian Blenkov
		die de ingredienten vormen voor een zeer onalledaagse filmervaring, en zeer
		terecht is de film dan ook publieksfavoriet. Adam’s Apples
		voert momenteel de  poppoll aan met 9,28 punten, en het lijkt me sterk dat
		die positie nog in gevaar komt. Saillant detail is dat die Gouden Melies
		die de film in 2006 in Espoo, Finland won, niet geheel vrij was van
		controverse; twee van de tien juryleden hadden bezwaren tegen onder andere
		het ‘gebrek aan fantastiek’ en het ‘teveel aan
		moraal’, en distantieerden zich uiteindelijk ook van de prijs.
		Hetgeen bewijst dat niet alleen recensenten er wel eens naast zitten,
		juryleden kunnen er ook wat van.
		
		
		
	
			
			The 4th Dimension
		
		
		Mooie plaatjes, weinig inhoud
			 City 2
		
		
		In The 4th Dimension draait alles om tijd. Een autistische klokkenmaker wil
		de tijd repareren zodat hij zijn moeder nog een keer kan zien. Met
		sfeervolle zwartwitbeelden nemen de filmmakers Tom Mattera & David
		Mazzoni hun tijd het verhaal te vertellen. Het huis en de omgeving van de
		klokkenmaker worden poëtisch weergegeven en dienen als verbeelding van
		de innerlijke leefwereld van de hoofdpersoon. De makers spelen met
		filmische middelen als contrast, focus en vervaging. Teksten zijn spaars,
		maar daardoor des te betekenisvoller. Maar het zijn de beelden die het
		verhaal vertellen. 
Naar mijn idee slaan de filmmakers de plank mis. De hoofdpersoon ziet er te goed uit om een geloofwaardige autist te zijn. De film had wel wat rauwer en lelijker mogen zijn. Ook miste ik dynamiek, het was een kabbelend beekje in al z’n schoonheid, zonder stroomversnellingen of obstakels. De poëzie van de film verschafte geen nieuwe kijk op of inzichten in de werking van tijd. Kortom, mooie plaatjes, weinig inhoud.
		
	Naar mijn idee slaan de filmmakers de plank mis. De hoofdpersoon ziet er te goed uit om een geloofwaardige autist te zijn. De film had wel wat rauwer en lelijker mogen zijn. Ook miste ik dynamiek, het was een kabbelend beekje in al z’n schoonheid, zonder stroomversnellingen of obstakels. De poëzie van de film verschafte geen nieuwe kijk op of inzichten in de werking van tijd. Kortom, mooie plaatjes, weinig inhoud.
Vanwege Rie
			20-04-2007 18:10 City 1
		
Tijd voor een herkansing dus. Al was het maar vanwege hoofdrolspeelster en Deens supermodel Rie Rasmussen, wier benen ergens bij het plafond lijken te eindigen. Al komt dat natuurlijk ook omdat Besson haar gekoppeld heeft aan de drie turven hoge komiek Jamel Debbouze, die we hier vooral kennen als groentewinkelhulpje Lucien uit Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain. Zijn rol als kleine crimineel André in Angel-A lijkt een verlengstuk van die rol: wederom een slachtoffer van uitbuiting door de mensen om hem heen, en weer verschijnt er een betoverend mooie dame om hem uit die slachtofferrol te verlossen - al laat Angela André inzien dat hij die slachtofferrol vooral aan zichzelf te danken heeft. De spellingswijze van de filmtitel geeft al aan dat Angela niet van deze wereld is, en Rasmussen is perfect gecast in die rol. De love interest die ontstaat tussen André en Angela is net zo geloofwaardig als democratie binnen de PVV, maar voor de duur van de film gaan we er graag in mee, en in de slotscène weet vooral Rasmussen de liefdesgeschiedenis een grote dosis overtuiging te geven.
Besson (The Fifth Element, Leon) schoot zijn film in zwart-wit tegen de achtergrond van Parijs en beperkte zich in de effecten tot het noodzakelijke. Een sympathieke kleine film, die je echter alleen twee keer hoeft te zien als je hem de eerste keer met Finse ondertitels zag. En oh ja, vanwege Rie dus.
Eigenlijk iets minder dan vier sterren, maar aan halve sterren doen we hier niet.
			
			
			20-04-2007 20:00 City 1
		
		
		
		
		The Fountain is een visueel spektakel over de vergankelijkheid van het
		leven. Na Pi en Reqiuem for a Dream stort Darren Aronofsky in een volgend
		avontuur over de zin van het bestaan. The Fountain bestaat uit drie tijden,
		drie verhalen en drie gevechten voor het leven. Een queeste van een
		conquistador naar de boom des levens in het oude Spanje, de zoektocht van
		een arts naar een medicijn voor zijn zieke vrouw in het hedendaagse Amerika
		en een astronaut die niet wil sterven in de verre toekomst. De
		verhaallijnen grijpen prachtig in elkaar; beelden, teksten en muziek
		vloeien organisch in elkaar over. De special effects zijn oogverblindend en
		de gecreëerde werelden spreken tot de verbeelding. 
Ik heb ietwat moeite met de tai-chi-ende astronaut. Door hem het uiterlijk te geven van een zen-boeddhist en op te laten treden als de vader van het leven, krijgt dit epos een zweverig karakter. Als een film over zulke levensvragen gaat heb ik liever een film die vragen stelt en mogelijkheden aanbiedt, maar mij daarbij zelf laat nadenken. Het stoort me dat de film uiteindelijk een eenduidige boodschap heeft. Maar hoe je het ook wendt of keert, deze boodschap zit fantastisch in elkaar! Bovendien kan je op de filmsite originele footage downloaden en je eigen versie van de film in elkaar zetten: http://www.thefountainremixed.com/en/
		
	Ik heb ietwat moeite met de tai-chi-ende astronaut. Door hem het uiterlijk te geven van een zen-boeddhist en op te laten treden als de vader van het leven, krijgt dit epos een zweverig karakter. Als een film over zulke levensvragen gaat heb ik liever een film die vragen stelt en mogelijkheden aanbiedt, maar mij daarbij zelf laat nadenken. Het stoort me dat de film uiteindelijk een eenduidige boodschap heeft. Maar hoe je het ook wendt of keert, deze boodschap zit fantastisch in elkaar! Bovendien kan je op de filmsite originele footage downloaden en je eigen versie van de film in elkaar zetten: http://www.thefountainremixed.com/en/
Godzilla, eat your heart out!
			 
		
Een beetje een gek mens
			19-04-2007 00:00 City 2
		
		
		In Mad Cowgirl wordt veel vlees gegeten. Veel en bijvoorkeur rood.
		Daar komt uiteraard narigheid van, want anders zou deze film niet draaien
		tijdens het AFFF. Vleeskeurmeester(es) Therese, een rol van Julia
		Roberts-lookalike Sarah Lassez, snoept van Canadees (blame Canada!)
		vlees en loopt prompt de gekkekoeienziekte op. Dan verwordt je van pas
		gescheiden vrouw via nymfomanie en incestueuze seks tot mannenmoordenares.
		Niet per se in die volgorde, want regisseur Gregory Hatanaka goochelt graag
		met tijdslijnen, daarbij overvloedig verwijzend naar pulpcultuur en
		religie. Hatanaka speelt blijkbaar graag voor Abel Ferrara, maar hij moet
		nog flink oefenen voor hij dat niveau haalt. Ook de liefhebbers van
		onvervalste vrouwenwraakfilms komen helaas behoorlijk bedrogen uit. Mad
		Cowgirl draaide eenmalig in het Eyes Wide Open-nachtprogramma,
		gereserveerd voor de extreemste films. De festivalcatalogus stelt de
		volgende vraag: '...wat vindt het AFFF-publiek [van Therese]: heldin of
		hoerrrrr?'. Het publiek vond het geloof ik vooral slaapverwekkend...
		
		
		
	Er is geen leven na de soos...
			19-04-2007 22:10 City 7
		
		
		Met zijn vorige film Strings, een visueel overdonderende maar
		loodzware, humorloze fantasyfilm met Shakespeariaanse aspiraties, metheuse
		marionetten, had Anders Ronnow Klarlund een aanklacht tegen Bush en
		Rumsfeld voor ogen. Tien met een griffel voor wie dat er uit haalde. Daarom
		pakte Klarlund het nu maar eens anders aan en richt hij zijn pijlen op
		thuisland Denemarken, waar sinds enkele jaren een streng
		werkeloosheidsregime heerst. In How To Get Rid gaat de regering een
		stapje verder: wie niet de minste rechtvaardiging voor zijn bestaan kan
		aantonen, moet dood. Onder die noemer vallen werklozen, invaliden,
		veroordeelden, alcoholisten en (linkse) kunstenaars. Subtiel is anders,
		maar als satire werkt de film uitstekend. Gitzwarte humor wordt in rap
		tempo afgewisseld met schrijnend persoonlijk drama en de ontregelende
		openingsscene is een van de sterkste van de laatste jaren. Er is een sterke
		cast, waarbij de show vooral gestolen wordt door de ijzervretende
		ex-burgemeester die het project leidt. Een groter contrast tussen deze
		levendige satire en het in mijn ogen stomvervelende Strings is bijna
		niet denkbaar.
		
		
		
	Van de dobbelsteen des levens krijgt niemand een program
			19-04-2007 18:10 City 7
		
		
		Voordat er Second Life was, was er roleplaying. Met dobbelstenen en pen en
		papier, maar daarom niet minder serieus voor wie het speelde (en nog steeds
		speelt). De coming of age-komedie Gamerz volgt een vijftal nerds in
		hun obssessieve gedrag, waarbij het doel voor Ralph en zijn voormalige
		kwelgeest Lennie langzamerhand verschuift van het winnen van het spel naar
		het winnen van het hart van gothic elfje Marlyn. Als dat maar goed gaat.
		Simpel schaduwspel verbeeldt even doeltreffend als charmant de Dungeons
		& Dragons-wereld en roept tegelijkertijd  Ralph Bakshi's Lord Of The
		Rings-animatie in herinnering. (Ja, dat waren nog eens tijden van
		eenvoud.)
		Het platte Schots is zonder ondertiteling af en toe even doorbijten, maar
		zit gelukkig niet in de weg van een sympathieke filmervaring.
		Met een verrassende rol voor ex-rocker Edward Tudor-Pole van Tenpole
		'Wunderbar' Tudor als wiskundeleraar!
		
		
		
	Geen buil
			19-04-2007 18:00 
		
		
		Een allereerste advies: doe geen moeite om dit verhaal over
		droomterrorrisme en het onderbewustzijn te begrijpen. Dat komt vanzelf wel,
		of niet, maar laat het u vooral niet afleiden van de soms werkelijk
		adembenemende animatie die regisseur Satoshi Kon ons voorschotelt. We
		kunnen er kort over zijn: de liefhebber van anime valt zich hier geen buil
		aan, en er zijn slechtere introducties denkbaar voor de niet-ingewijden. En
		met zoveel eyecandy zijn die anderhalf uur voorbij voor je er erg in hebt.
		
		
		
	Die openingsfilm dan gelukkig toch weer wel...
			18-04-2007 20:00 City 1
		
		
		Het AFFF lijkt steeds meer nadruk te willen leggen op een breed publiek,
		dat niet alleen voor 'horror' en 'terror' komt. Een andere verklaring voor
		de door velen
		uitgekotste'tuincentrum-meetstelecombedrijf'-vormgeving van het
		affiche en de leader is er niet. Jammer is het dan dat het festival
		logistiek en organisatorisch niet meegroeit met die beoogde uitdijende
		belangstelling: te weinig en te trage kassa's die op de eerste dag een
		halfuur voor de eerste voorstelling pas open gaan zodat men zijn eerste
		film mist en alleen kaartjes voor de eerste twee dagen kon halen; de immens
		populaire Terry Gilliam - omgeroepen als Terry Williams!!!- in een veel te
		kleine zaal zodat veel mensen met een kaartje er niet in konden; te weinig
		ruimte tussen de programmering van de films, etcetera. Dit is hopelijk het
		laatste jaar dat deze kinderziektes de kop opsteken, want anders is het
		festival straks niet alleen meteen weer een deel van zijnnieuwe publiek
		kwijt, maar kan het ook afscheid nemen van een deel van de oude kern.
Gelukkig is Pan's Labyrinth niet alleeen een drievoudig oscar- en BAFTA-winnaar, maar ook een openingsfilm die het festival in al zijn facetten recht doet. Een publieksfilm, uiteraard, maar wel een met een venijnig zwart randje en die het fysieke ongemak niet schuwt. Het is de tweede film die de Mexicaanse regisseur Guillermo Del Toro maakte over de Spaanse burgeroorlog - de eerste was The Devil's Backbone. Samen met Cronos rekent hij deze twee Spaanstalige films tot zijn persoonlijke oeuvre, terwijl films als Hellboy en Blade 2 de rekeningen betalen. Hoewel het grootste deel van Pan's Labyrinth een verzetsfilm is, vormt de prachtig vormgegeven, met prijzen overladen fantasiewereld van het meisje Ophelia de kern. In deze wereld kan ze ontsnappen aan een van de grootste monsters die ik in lange tijd op het witte doek zag: haar stiefvader, een sadistische kapitein in het leger van Franco die er niet voor terugdeinst om mensen in de rug te schieten en vrouwen en andere weerlozen te martelen. Die martelingen vinden dan wel buiten beeld plaats, de resultaten worden desalniettemin plastisch in beeld gebracht. En zo kon ook de ouwe garde van het AFFF-publiek terugkijken op een geslaagde openingsfilm - met een uiterst dramatische slotnoot, dat wel.
Pan's Labyrinth draait na het festival in de Nederlandse bioscopen.
		
		
		
	Gelukkig is Pan's Labyrinth niet alleeen een drievoudig oscar- en BAFTA-winnaar, maar ook een openingsfilm die het festival in al zijn facetten recht doet. Een publieksfilm, uiteraard, maar wel een met een venijnig zwart randje en die het fysieke ongemak niet schuwt. Het is de tweede film die de Mexicaanse regisseur Guillermo Del Toro maakte over de Spaanse burgeroorlog - de eerste was The Devil's Backbone. Samen met Cronos rekent hij deze twee Spaanstalige films tot zijn persoonlijke oeuvre, terwijl films als Hellboy en Blade 2 de rekeningen betalen. Hoewel het grootste deel van Pan's Labyrinth een verzetsfilm is, vormt de prachtig vormgegeven, met prijzen overladen fantasiewereld van het meisje Ophelia de kern. In deze wereld kan ze ontsnappen aan een van de grootste monsters die ik in lange tijd op het witte doek zag: haar stiefvader, een sadistische kapitein in het leger van Franco die er niet voor terugdeinst om mensen in de rug te schieten en vrouwen en andere weerlozen te martelen. Die martelingen vinden dan wel buiten beeld plaats, de resultaten worden desalniettemin plastisch in beeld gebracht. En zo kon ook de ouwe garde van het AFFF-publiek terugkijken op een geslaagde openingsfilm - met een uiterst dramatische slotnoot, dat wel.
Pan's Labyrinth draait na het festival in de Nederlandse bioscopen.

Sad Cowgirl
			19-04-2007 00:00 City 2
		
		
		Een echte tegenvaller! Ik ging voor de vrouw met de bijl, maar kreeg een
		pruillippende huilebalk. Na anderhalf uur huilen en seksen slaat de Mad
		Cowgirl eindelijk door, maar zelfs dat is niet spannend, eng of schokkend.
		Nee, dit was het niet.
		
		
		
	