Het heeft iets anarchistisch: lekker op de muur tekenen en alles vol kladderen met stripfiguurtjes. Wat je als kind niet mocht, was dit weekend toegestaan in Sugar Factory Amsterdam. Tenminste, als je een van de uitgenodigde stripmakers was van Comic Invasion.
Van donderdag 21 tot en met zondag 24 mei namen stripmakers de Sugar Factory over. Tijdens het reguliere programma werden muren vol getekend, lichaamsdelen van een krabbel voorzien en waren ook bierviltjes niet veilig. Op sommige avonden werden tijdens dj-sets tekeningen gemaakt en geprojecteerd.
Cartoonjocken
Maar waarom eigenlijk? Stijn Schenk, officemanager bij Sugar Factory, legt
uit: 'We willen de strips uit de stripbeurs halen en op andere plekken
brengen. Strips moeten meer in het straatbeeld zichtbaar zijn.' Het idee
ontstond toen Floor de Goede door een oom, een van de eigenaren van Sugar
Factory, werd gevraagd om de flyer voor het programma van de maand mei te
maken. Flo is samen met Tommy A en andere stripmakers cartoonjocker:
terwijl een dj muziek draait of een band optreedt, maken de tekenaars in
razendsnel tempo tekeningen. Het tekenen wordt vastgelegd door een camera
en meteen geprojecteerd tijdens het optreden. Na de flyer opdracht vroeg de
Sugar Factory de stripmakers om bij het programma deze maand iets met
strips te gaan doen. Dat idee groeide uit tot Comic Invasion, waarbij de
stripmakers 'infiltreren' in de Sugar Factory en met allerlei activiteiten
op een ludieke manier aandacht vragen voor het beeldverhaal.
Zaterdagavond waren stripmakers Jeroen Funke (Lamelos), Dio (John & John), Tommy A (Cutie magazine), Floris Oudshoorn (Swamp Thing) en Merel Barends (Zone 5300, Eisner) in Sugar Factory om daar hun tekenkunst te verspreiden. Tussendoor vertelde Barends waarom ze hieraan participeerde. 'Het is een onconventionele manier om je werk onder de aandacht te brengen. Je bereikt er een heel ander publiek mee,' liet de stripmaakster weten. Toch doet Barends vooral mee voor de gezelligheid: 'Dit heeft natuurlijk een heel andere sfeer dan in je eentje thuis aan de slag gaan. Het is gezellig tekenen met een biertje erbij. Je bent als stripmaker onderdeel van het feest.'
Tommy A vertelde Comic Invasion vooral te zien als iets grappigs. 'Dit heeft geen effect; mensen gaan er niet meer strips door kopen.' De reactie van de bezoekers in de rookruimte, waar de muren zaterdagavond aardig vol zaten, was positief. Men vond de illustraties vooral 'leuk en vrolijk'. Al kwamen de mensen in eerste instantie voor de muziek en was men niet op de hoogte van de aanwezige stripmakers.
Interactie
Nu is een van de uitgangspunten van Comic Invasion dat er interactie
ontstaat tussen de stripmakers en het publiek. Dat dit soms anders uitpakte
dan gepland, bleek toen bezoekers op de eerste avonden zelf een stift ter
hand namen en de wanden als kladblaadje gingen gebruiken. Dat was echter
niet de bedoeling. Mooi illustreren moet je immers aan de professionals
overlaten. Ook vielen twee kunststukjes aan de toiletmuur zo in de smaak
dat ze door bezoekers werden gestolen. Toch smaakt Comic Invasion naar
meer. 'Dit is niet eenmalig, maar een work in progress,' vertelt
Schenk. 'In de toekomst willen we vaker stripmakers uitnodigen.'
Lees ook het beeldblogje van Merel Barends over Comic Invasion.