Michael Minneboo
Disney koopt Marvel Comics voor 4 miljard dollar
Krijgen we nu een Spiderman/Donald Duck-team-up?
Disney Marvel

Mickey Mouse samen met de Hulk in een strip of tekenfilm? We mogen hopen dat dit nooit zal voorkomen. Disney heeft echter vandaag laten weten Marvel te willen opkopen voor het leuke bedrag van 4 miljard dollar.

'It feels like Christmas morning,' twitterde Joe Quasada, editor in chief bij Marvel, vanmorgen. Kennelijk zijn de mensen bij Marvel blij met de deal. Niet zo gek ook, want Disney opereert over de hele wereld en zou een goede partner zijn voor Marvel wat betreft distributie en infrastructuur. Disney is wat geld en macht betreft immers een grote speler in de wereld van de entertainment. Ook bezit Disney filmmaatschappij Pixar dus wie weet wat dat voor mooie animatiefilms gaat opleveren. Hoewel daar nu nog niet zoveel over te zeggen valt, sprak John Lasseter recent wel met de mensen van Marvel. En volgens de berichten was iedereen 'enthousiast'. Het zou voor de fans van Marvel een verademing zijn, want eerlijk gezegd blinken de animatiefilms die Marvel nu uitbrengt niet uit als het gaat om technisch vernuft en verfijnde animaties.

Dat geldt overigens niet voor alle fans, die toch vooral bang zijn dat Disney zich inhoudelijk met de films en strips gaat bemoeien. Quasada bestrijdt dat idee en zegt dat er Marvel met de comics gewoon de koers blijft varen die nu is uitgestippeld. Niet dat die altijd even kritiekloos ontvangen wordt door de fans, maar dat terzijde. Ik denk niet dat we snel een team-up tussen Spiderman en Donald Duck kunnen verwachten. Ik hoop het in ieder geval niet, want de twee werelden van Marvel Comics en Disney zijn praktisch onverenigbaar. Op inhoudelijk vlak tenminste, vanuit zakelijk oogpunt is het een rooskleuriger verhaal.

Daarom snap ik wel waarom Disney geinteresseerd is in Marvel. Ze krijgen er 5000 nieuwe personages bij, waarvan een aantal zeer populair zijn bij het grote publiek. Zoals Spiderman, X-men, Wolverine en Iron Man. Op dit moment is er een renaissance van superheldenfilms gaande, en niet toevallig zijn dit allemaal Marvel-helden. En het einde hiervan is met Iron Man 2, het aangekondigde Spiderman 4, Deathpool, Wolverine 2, Thor, Captain America en de Avengers-films nog lang niet in zicht. Dat is natuurlijk big business. Marvel verdient veel meer geld met films en gelicenseerde producten als games en speelgoed dan met de strips zelf. Die zijn meer springplank geworden voor een hele diverse reeks nevenproducten. Dat hebben beide bedrijven met elkaar gemeen: ze slagen erin een x-aantal personages door middel van verschillende producten te verkopen: films, strips, speelgoed, games, tot en met badslippers met Spiderman-logo toe.

Voor Disney betekenen al die superhelden het aanboren van een nieuwe doelgroep. Als je kijkt naar de tv-programma's die Disney produceert en het speelgoed dat dit bedrijf op de markt brengt, (vooral veel prinsessen en feeënspul), dan is Disney toch vooral gericht op meisjes - even kort door de bocht gezegd. De superhelden van Marvel spreken traditiegetrouw toch vooral veel jongens aan.

Disney heeft aangekondigd dat ze de bestaande distributie-afspraken die Marvel heeft met filmmaatschappijen zal erkennen, maar dat ze tezijnertijd de films zelf op de markt wil brengen.

Overigens moet de deal nog goedgekeurd worden door de antitrust review en de aandeelhouders van Marvel moeten nog akkoord gaan. Men hoopt voor het einde van het jaar de zaken rond te hebben.

Tonio van Vugt
Piemelgekte in het NRC info
Fokke en Sukke 10 jaar in het nieuws, en dat wordt gevierd!

Na tien jaar gaat het eindelijk gebeuren: morgen, op dinsdag 1 september, is het complete NRC Handelsblad gereserveerd voor het populaire gepiemelde pluimvee.

Fokke & Sukke-makers John Reid, Bastiaan Geleijnse en Jean-Marc van Tol mogen alle plekken vullen waar gewoonlijk de grote foto's staan, van de achterpagina tot de voorpagina. Van 's ochtends vroeg tot aan de deadline van 13.30 uur zal het drietal ter redactie de nodige peentjes zweten om de actualiteit van een ironisch commentaar te voorzien. Bij ons weten gebeurde het een aantal keren al eerder in o.a. België en Frankrijk dat een team van striptekenaars de krantenfotografen mochten vervangen, maar nog nooit eerder in Nederland.

Tien jaar geleden debuteerden Fokke & Sukke, die ook jarenlang de pagina's van Zone 5300 terrorriseerden, in NRC Handelsblad met hun dagelijkse commentaar op de actualiteit. De eend en de kanarie waren de opvolgers van de eerbiedwaardige Olie B. Bommel en zijn jonge vriend Tom Poes, hetgeen tot een stortvloed van kritiek van meer conservatieve lezers leidde. (Persoonlijk vonden we het minder pervers dat een eend en kanarie zonder onderbroek rondlopen, dan dat een oudere beer een schimmige relatie onderhield met een veel te jong poesje/katertje, maar vooruit.) Sindsdien Fokke & Sukke hebben inmiddels duizenden keren opgetreden in NRC Handelsblad en nrc.next.

Het NRC Handelsblad van 1 september, dat een waar collector's item zal worden, is vanaf 16.00 uur 's middags te krijgen in de meeste kiosken, supermarkten en boekhandels.