Marcel Ruijters
Rocky - Martin Kellerman info
*****
Zweedse undergroundcomic wordt immens populair
Rocky is het alter ego van de Zweedse tekenaar Martin Kellerman, uiteraard vernoemd naar de bokser die na talloze tegenslagen niettemin steeds weer terugkomt. Kellerman startte zijn semi-autobiografische gagstrip in 1998, wist hem tot zijn eigen verrassing te verkopen aan de Zweedse editie van Metro en sindsdien is zijn ster rijzende. Inmiddels is er een Rocky magazine, gevuld met een Zone 5300-achtige mix van strips en artikelen, waaronder veel interviews met beroemde rapartiesten (Kellerman is een fan) en ook zijn de eerste serieuze stappen richting animatie gezet.
Nu komt het vaak voor dat humoristen die in eigen land succes oogsten doordat ze de couleur locale tot in de finesses weten te treffen, over de grens weinig effect weten te sorteren, juist omdat ze zo sterk met hun eigen cultuur verbonden zijn. Rocky overstijgt dit, getuige de twee bundelingen die inmiddels bij de Amerikaanse uitgever Fantagraphics Books verschenen zijn. Er zijn typisch Zweedse dingen, zoals zomerse barbequefeesten met bergen rivierkreeftjes. Veel comedy is echter universeel, want gebaseerd op studentikoze zuipfeesten, scharrelseks en veel cynische dialogen vol verwijzingen naar allerlei vormen van popcultuur. Daar kan iedereen die ooit jong is geweest, of het nog steeds is, wel wat mee. De vergelijking met Peter Bagge’s Hate, dat in de jaren perfect de slacker-generatie op de korrel nam, dringt zich op. Bagge hoort dan ook tot Kellermans belangrijkste invloeden, naast grote mannen als Joe Matt, Robert Crumb en Harvey Pekar.

In Volume 1: The Big Payback zien we hoe Rocky door zijn vriendinnetje op straat gezet wordt, om de zinnen te verzetten naar New York reist, aldaar een geslachtsziekte oploopt bij een meisje, dat hij bovendien denkt zwanger gemaakt te hebben (ten onrechte, zo zal later blijken), zijn baan als illustrator kwijtraakt en volkomen blut terugkeert naar Stockholm. Zo begint voor hem een stuurloze fase van couchsurfen, het exploiteren van vriendschappen en, het zal niet verbazen, rancuneuze scharrelseks om zijn ex te vergeten.
In Volume 2: Strictly business is onze held zijn problemen grotendeels te boven gekomen. Geen nood: ontrouw en wilde feestjes waarop praktisch iedereen over zijn nek gaat zijn wel vaste waarden gebleven. Het spreekt voor zich dat Kellerman dit niet tot op zijn oude dag gaat volhouden, maar de kwaliteit van zijn grappen blijft ook in dit tweede deel alleszins overeind door zijn Angelsaksisch-welsprekende cynische humor.
Ook is er aangename Crumbiaanse contrast tussen het speelgoeddieren-uiterlijk van de personages en hun zeer menselijke (studentikoze) wangedrag. Martin Kellerman is streetwise en kruidt zijn nogal dialoogrijke strips kwistig met komische details. Uiteraard is een belangrijk deel voor de toegankelijkheid op conto van de uitstekende vertaling van Kim Thompson te schrijven. Strips kunnen succesvol zijn als ze ofwel een overtuigende fantasiewereld weten op te bouwen, óf herkenbare alledaagse situaties tot een soepele situation comedy te kneden. Wie in dat laatste geïnteresseerd is, doet er goed aan Rocky ter hand te nemen.