(ZIP/ Top Shelf, € 20,99)
Harvey Pekar (1939 - 2010) was een kleurrijke stripauteur met een even
eigenzinnig als omvangrijk oeuvre. Als schrijver van American
Splendor, een stripserie geinspireerd op zijn eigen leven als
jazzmuziekliefhebber, kantoorklerk en verzamelaar, werkte hij sinds de
jaren zeventig samen met Robert Crumb. American Splendor werd in 2003
verfilmd en sindsdien rees de ster van de excentrieke Pekar.
Diverse tekenaars zochten hem op in zijn geliefde Cleveland en werkten met hem samen. Na zijn overlijden blijkt pas hoeveel de beste man bij leven en welzijn heeft geproduceerd, want aan de stroom strips is voorlopig nog geen einde gekomen. Pekar wist overal erg veel van en vertelde er graag over. Niet dat dat alle strips bijster interessant maken (Ego and hubris is niet door te komen en het onlangs in vertaling verschenen The Beats, over Ginsberg, Kerouac en Burroughs is tamelijk oppervlakkig), maar toch: Pekar is en blijft een kwaliteitsmerk.
Het vorig jaar verschenen Cleveland is ronduit fantastisch. Het album, stemmig getekend door Joseph Remnant in de traditie van het vroege werk van Crumb, vertelt het verhaal van de stad Cleveland, van het prille begin eind 18de eeuw tot nu. Het ontstaan van de kern, de ligging aan de Cuyahoga rivier, de industrialisatie, demografische verschuivingen, gettovorming en urbanisatie: aan de hand van Cleveland vertelt Pekar over de veranderingen in de Verenigde Staten. Dat levert een boeiend verhaal op, met veel aandacht voor detail en liefde voor de stad. Pekar is zijn hele leven in Cleveland gebleven en praat over zijn stad alsof het een familielid betreft. Het tekenwerk en met name het kleurgebruik is heel raak. De afgelopen jaren werkte Pekar met zes tekenaars en van die groep is het werk Remnant met afstand het bekoorlijkste. Cleveland is een aanwinst en voor wie er gevoelig voor is: een vijfsterrenstrip.
Diverse tekenaars zochten hem op in zijn geliefde Cleveland en werkten met hem samen. Na zijn overlijden blijkt pas hoeveel de beste man bij leven en welzijn heeft geproduceerd, want aan de stroom strips is voorlopig nog geen einde gekomen. Pekar wist overal erg veel van en vertelde er graag over. Niet dat dat alle strips bijster interessant maken (Ego and hubris is niet door te komen en het onlangs in vertaling verschenen The Beats, over Ginsberg, Kerouac en Burroughs is tamelijk oppervlakkig), maar toch: Pekar is en blijft een kwaliteitsmerk.
Het vorig jaar verschenen Cleveland is ronduit fantastisch. Het album, stemmig getekend door Joseph Remnant in de traditie van het vroege werk van Crumb, vertelt het verhaal van de stad Cleveland, van het prille begin eind 18de eeuw tot nu. Het ontstaan van de kern, de ligging aan de Cuyahoga rivier, de industrialisatie, demografische verschuivingen, gettovorming en urbanisatie: aan de hand van Cleveland vertelt Pekar over de veranderingen in de Verenigde Staten. Dat levert een boeiend verhaal op, met veel aandacht voor detail en liefde voor de stad. Pekar is zijn hele leven in Cleveland gebleven en praat over zijn stad alsof het een familielid betreft. Het tekenwerk en met name het kleurgebruik is heel raak. De afgelopen jaren werkte Pekar met zes tekenaars en van die groep is het werk Remnant met afstand het bekoorlijkste. Cleveland is een aanwinst en voor wie er gevoelig voor is: een vijfsterrenstrip.