(City Slang / Konkurrent)
Als kind zat Cheri MacNeil op een kleine basisschool in het noorden van
Johannesburg, Zuid-Afrika, niet ver van wat eens de afgelegen boerderij
Lilliesleaf was. Op 11 juli 1963 werd de boerderij overvallen door een
gewapende politiemacht. Blijkbaar hadden ze een tip gekregen van de zoon
van een buurman over een komen en gaan van zowel zwarte als blanke
personen. In de tijd van Apartheid kon dat natuurlijk niet. De boerderij en
de omliggende wijk werden ontruimd en locals spraken alleen nog heimelijk
van een plaatsje Ivon. Pas veel later werd de echte naam ontdekt 'Rivonia'.
Ziehier de rode draad van deze derde plaat van Dear Reader. Cheri was zeer
onder de indruk van het feit dat deze gebeurtenis zo ongeveer onder haar
neus is gebeurd. Pas na veel speurwerk kwam ze erachter hoe het zat.
‘Rivonia’ laat zich dan ook beluisteren als concept album met
het euforische Victory als grote finale waar een koor de overwinning
op de Apartheid bejubelt.
Maar zonder deze informatie kunnen de liedjes ook goed op zichzelf staan. Muzikaal leunt de plaat erg op het keyboardspel en hese stem van Cheri. Dat is ook gelijk de makke van deze plaat want juist door dat geluid schaart Dear Reader zich in het rijtje Bat for Lashes, Feist en Florence Welch (& the Machine), zonder als bijster origineel naar voren te komen. Zonder de interessante en diepzinnige historische context dreigt deze plaat gediskwalificeerd te worden als de zoveelste kloon. Mét de context is het juist een interessante en hier en daar zelfs gewaagde musical of soundtrack. Soms is het verhaal rond een plaat gewoon interessanter dan de muzikale weergave. Beluister de sampler in de SoundCloud.
Maar zonder deze informatie kunnen de liedjes ook goed op zichzelf staan. Muzikaal leunt de plaat erg op het keyboardspel en hese stem van Cheri. Dat is ook gelijk de makke van deze plaat want juist door dat geluid schaart Dear Reader zich in het rijtje Bat for Lashes, Feist en Florence Welch (& the Machine), zonder als bijster origineel naar voren te komen. Zonder de interessante en diepzinnige historische context dreigt deze plaat gediskwalificeerd te worden als de zoveelste kloon. Mét de context is het juist een interessante en hier en daar zelfs gewaagde musical of soundtrack. Soms is het verhaal rond een plaat gewoon interessanter dan de muzikale weergave. Beluister de sampler in de SoundCloud.