(Grosse Freiheit / Sonic Rendezvous)
Aan de populariteit van sixtiesmuziek lijkt geen einde te komen. Nieuwe
compilaties van beatgroepjes worden nog jaarlijks uitgebracht.
Ook het grote aantal girl groups was inmiddels goed voor een flink
aantal verzamelplaten. En niet alleen van Engelse en Amerikaanse bodem.
Spaanse meidengroepen belandden op ¡Chicas!,
Franse dames op onder andere Swinging
Mademoiselles
en ook de Nederlandse beatmeisjes kregen met From the Kitchen to the Garage, Biet Het Vol. 3
hun eigen compilatie.
Duitsland kon natuurlijk niet achterblijven. In 2005 kwam Marina Records met de compilatie The In-Kraut - Hip Shaking Grooves Made In Germany 1966-1974, gevolgd door Vol.2 en 3. Het label Grosse Freitheit was dus niet de eerste om geld te slaan uit de sixties revival toen zij in 2009 en 2011 twee compilaties uitbrachten met de titel Funky Fräuleins, waarop Duitse beat, groove, disco en funk van 1968-1978 verzameld waren. Begin dit jaar kwam daar deze compilatie bij met vrouwelijke beatgroepjes uit de periode 1964-1968. Het merendeel van de 19 tracks is Duits gezongen, een enkele keer Engels. Van up tempo rockliedjes met hier en daar een saxofoon of trompet tot zwijmelballads met violen, het is bitterzoete romantiek wat de koekoeksklok slaat.
Een paar liedjes zijn covers, waar een Duitse tekst (geen letterlijke vertaling) op werd gezongen, waaronder hits van The Supremes, Sonny & Cher en The Mamas & the Papas. Een herkenbare Duitse stijl valt er, afgezien van de taal natuurlijk, nauwelijks te ontdekken. Geen grote verrassingen dus. Net als in Nederland, Frankrijk en Spanje spiegelden de dames zich meestal aan Angelsaksische voorbeelden. Toch is Beat Fräuleins voor de sixties-fan een vrij risicoloze aanschaf. De liedjes zijn vrolijk, afwisselend en de geluidskwaliteit is prima. De Fräuleins zijn stuk voor stuk lief, een beetje kneuterig en blij (zelfs als ze liefdesverdriet hebben). Een ideale plaat voor in de auto op weg naar het zonnige zuiden. Beluister een selectie fragmenten in de Soundcloud .
Duitsland kon natuurlijk niet achterblijven. In 2005 kwam Marina Records met de compilatie The In-Kraut - Hip Shaking Grooves Made In Germany 1966-1974, gevolgd door Vol.2 en 3. Het label Grosse Freitheit was dus niet de eerste om geld te slaan uit de sixties revival toen zij in 2009 en 2011 twee compilaties uitbrachten met de titel Funky Fräuleins, waarop Duitse beat, groove, disco en funk van 1968-1978 verzameld waren. Begin dit jaar kwam daar deze compilatie bij met vrouwelijke beatgroepjes uit de periode 1964-1968. Het merendeel van de 19 tracks is Duits gezongen, een enkele keer Engels. Van up tempo rockliedjes met hier en daar een saxofoon of trompet tot zwijmelballads met violen, het is bitterzoete romantiek wat de koekoeksklok slaat.
Een paar liedjes zijn covers, waar een Duitse tekst (geen letterlijke vertaling) op werd gezongen, waaronder hits van The Supremes, Sonny & Cher en The Mamas & the Papas. Een herkenbare Duitse stijl valt er, afgezien van de taal natuurlijk, nauwelijks te ontdekken. Geen grote verrassingen dus. Net als in Nederland, Frankrijk en Spanje spiegelden de dames zich meestal aan Angelsaksische voorbeelden. Toch is Beat Fräuleins voor de sixties-fan een vrij risicoloze aanschaf. De liedjes zijn vrolijk, afwisselend en de geluidskwaliteit is prima. De Fräuleins zijn stuk voor stuk lief, een beetje kneuterig en blij (zelfs als ze liefdesverdriet hebben). Een ideale plaat voor in de auto op weg naar het zonnige zuiden. Beluister een selectie fragmenten in de Soundcloud .