(Pompeii/De Konkurrent)
Het wachten op de derde plaat van Zachary Francis Condon, alias Beirut,
wordt nog niet helemaal ingelost. Toch is March of the Zapotec meer
een mini-album dan een ep. Wat deze ep vooral interessant maakt is dat
Beirut zijn inspiratiebron van de Balkan verlegt naar het Mexicaanse
Oaxaca. Was de Oost-Europese zigeunermuziek op de cd’s Gulag
Orkestar en de Flying Club Cup nog ruim aanwezig, op deze ep
slaat Condon met de Jimenez Band (een negentienkoppige band uit
Teotitlán del Valle) nieuwe wegen in. Ook de thema’s van de
liedjes verschuiven naar de Mexicaanse folklore. Zo handelt La
Llorona over een moeder die haar kinderen heeft vermoord en vervolgens
’s nachts vol berouw huilend naar ze op zoek gaat. Wat echter
muzikaal op deze ep nog het meeste opvalt is dat, alhoewel het geheel
Mexicaans aandoet, er een link valt te ontdekken met de Europese
muziekstijlen. De blazers, de dramatische tempowisselingen, de potten- en
pannenpercussie, ze klinken bekend en toch ook weer niet.
Om aan te tonen dat Condon echt niet stil kan zitten heeft hij als bonus nog een cd met huisvlijt aan dit project toegevoegd. Holland. Onder de naam Realpeople ging hij elektronisch aan de slag en verbouwde eigen nummers als Venice en My Night With The Prostitute From Marseille. Beirut is een muzikale en hoogst originele duizendpoot, maar volgende keer horen wij toch liever weer een gewone plaat.
Om aan te tonen dat Condon echt niet stil kan zitten heeft hij als bonus nog een cd met huisvlijt aan dit project toegevoegd. Holland. Onder de naam Realpeople ging hij elektronisch aan de slag en verbouwde eigen nummers als Venice en My Night With The Prostitute From Marseille. Beirut is een muzikale en hoogst originele duizendpoot, maar volgende keer horen wij toch liever weer een gewone plaat.
Reacties
Nog geen reacties.
Reactie toevoegen