(Erased Tapes / De Konkurrent)
Wanneer een melancholieke viool het openingsstuk Teeth inzet, lijk
je in een compositie van Górecki te zijn beland. Het galmt alsof het
in een kerk is opgenomen (wat wellicht ook zo is). Track twee slaat abrupt
een andere weg in met springerige electrobeats, waar al snel strijkers
doorheen weven. Dit nummer doet erg aan Four Tet denken. De Berlijnse
klassiek geschoolde pianist Frahm is pas 28 en heeft al een geheel eigen
stijl ontwikkeld. Hij combineert modern klassiek met electronica, wat op
zich natuurlijk niet uniek is, maar zijn compositietalent heeft wel
jubelende kritieken opgeleverd en een grote schare fans. Hij maakt op
7fingers de hoge verwachtingen meer dan waar. Op zijn debuut
Wintermusik uit 2009 hoorde je alleen piano met een beetje
traporgel. Nog vrij minimal allemaal. Maar Frahm pakt op zijn derde
plaat eens flink uit.
Hij werkt hier samen met een violiste van het Wolf-Ferrari-Ensemble, Anne Müller. Waar je tijdens Wintermusik nog kon wegdommelen bij ingehouden, deels geïmproviseerde pianopartijen, houdt hij hier de aandacht van begin tot eind vast met zeer afwisselende nummers. Serene ambient tracks worden afgewisseld met uitbundig gelaagde electronica. Deze dynamiek haalt het maximale effect uit de beats. Met verbluffend resultaat. De fluisterende stemmen in Because this must be lijken uit een oude film geleend. Het nerveuze Journey of a traveller had als je de viool weg denkt zo op een soloplaat van Thom Yorke kunnen staan (die overigens ook fan van hem is). Onverwacht begint Frahm in het laatste nummer plots te zingen. Helaas zorgt de wel wat zouteloze zangpartij voor een anticlimax. Long enough had een nummer van James Yuill kunnen zijn! Maar ondanks deze slappe afsluiter vormen Nils Frahm en Anne Müller op 7fingers een gouden duo, dat hopelijk nog vaker zal samenwerken. Fans van Max Richter en Johann Johannsson zounden de plaat zeker eens moeten proberen.
Hij werkt hier samen met een violiste van het Wolf-Ferrari-Ensemble, Anne Müller. Waar je tijdens Wintermusik nog kon wegdommelen bij ingehouden, deels geïmproviseerde pianopartijen, houdt hij hier de aandacht van begin tot eind vast met zeer afwisselende nummers. Serene ambient tracks worden afgewisseld met uitbundig gelaagde electronica. Deze dynamiek haalt het maximale effect uit de beats. Met verbluffend resultaat. De fluisterende stemmen in Because this must be lijken uit een oude film geleend. Het nerveuze Journey of a traveller had als je de viool weg denkt zo op een soloplaat van Thom Yorke kunnen staan (die overigens ook fan van hem is). Onverwacht begint Frahm in het laatste nummer plots te zingen. Helaas zorgt de wel wat zouteloze zangpartij voor een anticlimax. Long enough had een nummer van James Yuill kunnen zijn! Maar ondanks deze slappe afsluiter vormen Nils Frahm en Anne Müller op 7fingers een gouden duo, dat hopelijk nog vaker zal samenwerken. Fans van Max Richter en Johann Johannsson zounden de plaat zeker eens moeten proberen.