(Erased Tapes / De Konkurrent)
Lubomyr Melnyk is een unieke pianist-componist uit Oekraïne. Hij wordt wel
de snelste concertpianist ter wereld genoemd. Zijn continuous piano
music is wat men wel een an acquired taste noemt. Geen
gemakkelijke muziek. Hij is van 1947 en is in de jaren 70 sterk beïnvloed
door de minimalistische stroming. Dat heeft zijn verdere ontwikkeling als
pionier bepaald. Hij gebruikt naast complexe patronen bijvoorbeeld ook
boventonen. Rivers and Streams bevat lange ononderbroken schijnbaar
richtingloze stukken met vrij weinig dynamiek of variatie in tempo. Af en
toe neemt hij even gas terug, maar nooit lang. Het is razendknap om die
snelheid zo lang foutloos vol te houden (al zou een foutje waarschijnlijk
alleen de specialisten opvallen). Hij heeft decennia gewerkt aan de
perfectionering van deze techniek.
Zijn werk is als een rivier die de luisteraar in een soort trance moet brengen. Hij draagt deze plaat ook op aan water, dat hij ziet als een van de grootste wonderen in het universum, zeldzaam en beeldschoon. Dit is modern klassiek met spierballen. Een soort Nils Frahm on speed. Elke track heeft een begeleidend tekstje meegekregen, vol natuurlyriek. Het eerste stuk is te horen in de Soundcloud. Parasol: “the gentle fall of water drops from a humble waterfall stream create a steady harmonic rhythm on the roof of my umbrella”. Naast piano hoor je op sommige stukken ook iets dat klinkt als een bamboefluit, wat het een Japans tintje geeft. Innovatief of niet, je moet van goede huize komen om de hele plaat in één keer tot je te kunnen nemen. De plaat is zijn tweede op het label Erased Tapes.
Zijn werk is als een rivier die de luisteraar in een soort trance moet brengen. Hij draagt deze plaat ook op aan water, dat hij ziet als een van de grootste wonderen in het universum, zeldzaam en beeldschoon. Dit is modern klassiek met spierballen. Een soort Nils Frahm on speed. Elke track heeft een begeleidend tekstje meegekregen, vol natuurlyriek. Het eerste stuk is te horen in de Soundcloud. Parasol: “the gentle fall of water drops from a humble waterfall stream create a steady harmonic rhythm on the roof of my umbrella”. Naast piano hoor je op sommige stukken ook iets dat klinkt als een bamboefluit, wat het een Japans tintje geeft. Innovatief of niet, je moet van goede huize komen om de hele plaat in één keer tot je te kunnen nemen. De plaat is zijn tweede op het label Erased Tapes.