Karlijn de Blécourt
Mermaid info
*****
Anna Melikyan
Kriterion 3
Mermaid
Mermaid geeft een inkijkje in het leven van een eenzaam wereldvreemd meisje met een eigenzinnige blik op de werkelijkheid. Alisa groeit op in een huisje aan de eeuwig onrustige zwarte zee. Met een moeder die enkel oog heeft voor mannen en een oma die alleen geïnteresseerd lijkt in haar sieraden is er weinig plek voor de wensen en dromen van het kleine meisje. Alisa trekt zich terug in haar eigen fantasiewereld waar van alles mogelijk is. Ze is overtuigd dat ze dingen kan laten gebeuren door het maar heel hard te willen. Maar haar diepste wensen, ballerina worden en de terugkomst van haar vader, blijven buiten haar bereik.

Melikyan laat een rouw en meedogenloos Rusland zien. Nadat een storm het huis aan zee verwoest verhuist het gezin naar Moskou. Zoals de onstuimige zee en de harde wind het leven aan de kust domineren, overschaduwen schreeuwerige reclames het leven in Moskou. Alisa is Moskou snel zat, totdat ze verliefd wordt op de egocentrische Sasha.

De charme van Mermaid is grotendeels te danken aan het innemende meisje Alisa. Ze lijkt zo uit een magisch sprookje te zijn gestapt. Maar eerder uit een grimmig maar opgewekt Tim Burton-sprookje dan eentje met prinsessen en toverfeeën. Met haar eigenzinnigheid en ijzersterke wil geeft ze de wereld om haar heen vorm.

De film lijkt alle elementen te hebben voor een prachtig sprookje. Mooie beelden, knappe balans tussen werkelijkheid en fantasie en een hoofdpersoon die je in je hart sluit. Waarom het toch niet helemaal uit de verf komt ligt aan de opbouw van het verhaal. In het begin bestaat het verhaal uit anekdotes uit het leven van Alisa. Maar zodra ze Sasha ontmoet volgt de film de verhaallijn van de relatie tussen Sasha en Alisa. In plaats van de wereld te zien door Alisa’s ogen kijk je ineens naar een romantisch verhaal tussen twee onaangepaste figuren. Deze twee vertelstijlen botsen in Mermaid en leiden naar een teleurstellend einde.