Kristian Levring
16-04-2009 14:00 Tuschinski Arthouse 4
Ulrich Thomsen! Paprika Steen! Een scenario van Anders Thomas
‘Adam’s Apples’ Jensen! Dat waren al drie redenen
om deze film beslist niet over te slaan! Mikael (Thomsen) is een
depressieve veertiger in de ziektewet die overschaduwd wordt door zijn
succesvolle vrouw (Steen). Niets aan het handje, totdat Mikael meedoet aan
een proef met antidepressiva die wordt georganiseerd door het bedrijf van
zijn zwager. Die pilletjes werken iets te goed, zo blijkt wanneer een ruzie
tussen twee proefkonijnen uit de hand loopt en er net geen zwaargewonden
vallen. Einde proef dus, maar het nieuw verworven zelfvertrouwen bevalt
Mikael uitstekend en hij gaat stiekem door met slikken. In een moderne
variant op Jeckyl en Hyde transformeert hij van watje in manipulator met
psychopatische trekjes. Maar in hoeverre komt dat door de pillen?
Een vreemde eend in de Imagine-bijt, deze film die uit 95% drama en 5% thriller bestaat. Hier worden de grenzen van het festival wel erg opgerekt. Dat was waarschijnlijk ook de bedoeling van de prorammeur, maar het gevoel beklijft dat deze arthousefilm op elk willekeurig festival had kunnen draaien. Sterk acteerwerk van de cast, daar niet van, maar zoals wel vaker het geval is bij Jensens scenario’s voor anderen, laat hij ook hier niet het achterste van zijn tong zien. Dat bewaart hij voor zijn eigen films, die wél met recht op Imagine thuishoren.
Een vreemde eend in de Imagine-bijt, deze film die uit 95% drama en 5% thriller bestaat. Hier worden de grenzen van het festival wel erg opgerekt. Dat was waarschijnlijk ook de bedoeling van de prorammeur, maar het gevoel beklijft dat deze arthousefilm op elk willekeurig festival had kunnen draaien. Sterk acteerwerk van de cast, daar niet van, maar zoals wel vaker het geval is bij Jensens scenario’s voor anderen, laat hij ook hier niet het achterste van zijn tong zien. Dat bewaart hij voor zijn eigen films, die wél met recht op Imagine thuishoren.