Ben Wheatley
31-01-2013 13:00 Cinerama 5
Ben Wheatley was vorig jaar met Kill List verantwoordelijk voor de
festivalkneiter van dat IFFR. Dit jaar geldt de wet van de remmende
voorsprong: je weet dat je van Sightseers geen Kill List 2
moet verwachten, maar toch stelt de film enigszins teleur. Het is
oerdegelijke Britse comedy met enkele bloederige momenten. Het script is
volgens de IFFR info van de hoofdrolspelers en ja, die zijn erg goed op
elkaar ingespeeld: Chris de balorige geweldenaar, muurbloempje Tina en
vooral Tina's superdominante moeder. En als parodie op de lulligheid van
toerisme-in-eigen-land werkt Sightseers beslist. Voor wie geen
genoeg kan krijgen van slapstick a la Bottom met extra nepbloed kan
de film niet stuk, maar het is geen uitzonderlijke cinema.
Johnny To
31-01-2013 15:00 Cinerama 5
Duidelijke titel, duidelijke film. Iedereen schmiert zich een slag in de
rondte: agenten zijn superstoer, boeven kijken boos of gedragen zich als
idioten (vooral als ze van hun handelswaar hebben gesnoven).
Chinese drugsbende vervoert een partij amfetaminen maar krijgt al snel problemen met de politie en een ontploft laboratorium. Kogelballetten en woeste achtervolgingen? Check. Onderling wantrouwen, verraad en paranoia? Check. Komische noot op z'n tijd? Check. De kleurrijkste personages zijn de doofstomme gangsterbroers en de gearresteerde spijtoptant Timmy Choi die op z'n minst vijfvoudig dubbelspel lijkt te spelen.
Chinese drugsbende vervoert een partij amfetaminen maar krijgt al snel problemen met de politie en een ontploft laboratorium. Kogelballetten en woeste achtervolgingen? Check. Onderling wantrouwen, verraad en paranoia? Check. Komische noot op z'n tijd? Check. De kleurrijkste personages zijn de doofstomme gangsterbroers en de gearresteerde spijtoptant Timmy Choi die op z'n minst vijfvoudig dubbelspel lijkt te spelen.
Aleksei Balabanov
31-01-2013 10:15 Doelen Jurriaanse Zaal

Balabanovs films gaan vaak over het vermogen van het Russische volk om alle
malheur lijdzaam te ondergaan, maar hier is iedereen het beu. Een muzikant,
een 'bandiet' die in de openingsscène zonder met zijn ogen te
knipperen vier mensen neerknalt, zijn oude vader, zijn makker en een jong
hoertje dat ze onderweg oppikken, allemaal gaan ze naar een mythische plek,
waar 'het geluk' op ze wacht in een verlaten kerkje. Dat klinkt als volks
bijgeloof en dat is het natuurlijk ook, maar dat maakt het niet minder
waar! Zeker in het jaar 2012, waarin de wereld volgens de Maya-kalender
dient te vergaan, heb je weinig te verliezen.
Het reisgezelschap is tamelijk kleurrijk; nadat iedereen voorgesteld is, wordt Me Too ronduit surrealistisch. Naast de tandem cynisme-esoterie is daar ook die typische zwarte humor. Het gelukbrengende kerkje bevindt zich in een gebied waar een eeuwige nucleaire winter heerst, maar vrouwen kunnen er alleen zonder kleren komen. De jonge prostituee laat zich er niet door weerhouden. Balabanov zelf is ook te zien in een kleine bijrol(!) Niet zo gewelddadig als bijvoorbeeld Cargo 200 of Brat 2, maar daarom niet minder meeslepend. En een goede road movie gaat vergezeld van fijne muziek; zo ook hier.
Het reisgezelschap is tamelijk kleurrijk; nadat iedereen voorgesteld is, wordt Me Too ronduit surrealistisch. Naast de tandem cynisme-esoterie is daar ook die typische zwarte humor. Het gelukbrengende kerkje bevindt zich in een gebied waar een eeuwige nucleaire winter heerst, maar vrouwen kunnen er alleen zonder kleren komen. De jonge prostituee laat zich er niet door weerhouden. Balabanov zelf is ook te zien in een kleine bijrol(!) Niet zo gewelddadig als bijvoorbeeld Cargo 200 of Brat 2, maar daarom niet minder meeslepend. En een goede road movie gaat vergezeld van fijne muziek; zo ook hier.
Pablo Larraín
30-01-2013 15:30 Cinerama 5
Pinochet moest in 1988 afstand doen van de absolute macht na een
referendum. We volgen de de reclamejongen, ooit gevlucht naar de VS maar
dan weer terug in Chili, die door het linkse kamp werd ingehuurd om hun
campagne vorm te geven. De uitslag is bekend, dus de aandacht is verlegd -
naast de propagandatruuks die werden in gezet - naar zijn prive-leven: hij
probeert zijn ex-vrouw weer voor zich te winnen, maar daarvoor is het te
laat. Geen wonder dat hij niet in de feestvreugde zal delen. Als
reconstructie is No adequaat (de eerste computerspelletjes, de
eerste magnetron, lullige jaren-80-kapsels) maar het politieke
kat-en-muisspel laat je niet op het puntje van je stoel zitten door de wat
afstandelijke regie. De scène waarin de huishoudster Pinochets zware
jongens het hoofd biedt, is wat dat betreft een (te) zeldzaam spannend
moment.
Andrey Stempkovsky
30-01-2013 21:30 Pathé 7

Alexey, een sappelende pizzakoerier op het platteland vindt per toeval een
SIM-kaart die leidt tot een klus voor een huurmoordenaar in Moskou. Met het
geld zou hij een levensreddende operatie voor zijn zieke vader kunnen
betalen. De vraag 'wat zou jij doen?' komt echter niet zo snel op, want hij
heeft nog wat besognes waar we lang naar kunnen raden. Zijn ondergeacteerde
rol weerspiegelt dan ook de gevoelsarme omgeving waarin Alexey zich
beweegt. Goed opletten dus voor wie zijn beweegredenen te weten wil komen.
De landerige sfeer zit toch regelmatig wat in de weg van wat een echt
geslaagd psychologisch drama had kunnen zijn.
Aki Kaurismäki, Pedro Costa, Víctor Erice en Manoel de Oliveira
30-01-2013 19:15 Cinerama 6
Vierluik gefilmd in het Portugese stadje Guimarães, dat vorig jaar
tot Europese Culturele Hoofdstad was uitgeroepen. Kaurismäki maakte
een cartooneske schets van een onsuccesvolle restauranthouder; stijlvol
zoals altijd, maar kort. Het tweede deel is surrealistisch: een gekweld
kijkende zwarte oude man en een levend standbeeld in een lift. Statisch en
slaapverwekkend. Dan volgt een documentair deel over de plaatselijke
fabriek, nu gesloten. Ex-werknemers vertellen over hun harde bestaan, maar
lezen dit helaas van de autocue af, wat het tot een geforceerde spreekbeurt
maakt. We sluiten af met een korte, flauwe grap over de toeristen die
Guimarães elk jaar aandoen.
Måns Månsson
30-01-2013 12:45 Doelen Willem Burgerzaal
De nooit opgeloste moordaanslag op de Zweedse premier Olof Palme in 1986
(over wie in een andere film op dit IFFR,
Call
Girl , een ranzig boekje wordt opengedaan) is hier een zaak voor
detective Roland Hassel. Een fictieve speurder, welteverstaan. De Zweedse
Derrick, zeg maar. We zien hem en zijn al even bejaarde collega's de
omstandigheden reconstrueren. Inderdaad, dat gebeurt met een tergend
slakkengangetje. Naar oude afleveringen van Derrick kijk je ook alleen maar
als je écht niets anders te doen hebt.
David Verbeek
29-01-2013 17:00 Doelen Jurriaanse Zaal
In How to describe a cloud zien we een jonge Chinese vrouw en haar
vanwege een tumor blind geworden moeder, die beweert over een zesde zintuig
te beschikken. Liling is hippe dingen gaan studeren in Taipeh, terwijl haar
broer achterbleef op het eiland om voor de moeder te zorgen. De animositeit
tussen hen is dan ook vanzelfsprekend.
Films hebben over het algemeen een vervelende afkeer van wetenschap (prettige uitzondering op dit IFFR is het curieuze GFP Bunny )
Vanwege ons diepgewortelde frankensteincomplex legt de wetenschappelijke visie het steevast af tegen het 'spirituele'. Voeg daarbij het thema van de (berouwvolle) terugkeer naar het platteland en je zet je als kijker schrap, maar het valt allemaal wonderwel mee. De jonge regisseur geldt als een opkomend talent en dat is niet voor niets: alles is opvallend fijnzinnig in beeld gebracht zonder grote gebaren. Het gevreesde conflict tussen skepsis en bijgeloof blijft uit. Zowel de betonnen stad als de ruige kust zien er prachtig uit en het acteertempo wordt nergens te stroperig. Toch had er meer gemaakt kunnen worden van de schuchter ontluikende relatie tussen Liling en Chen, een middelbare sciencefictionillustrator(!) die zich met biofictie bezighoudt. Beide personages waren er interessant genoeg voor geweest. De film is naar verluidt voor zeer weinig geld gemaakt, waardoor je het abrupte en onbevredigende einde wel door de vingers wil zien.
Films hebben over het algemeen een vervelende afkeer van wetenschap (prettige uitzondering op dit IFFR is het curieuze GFP Bunny )
Vanwege ons diepgewortelde frankensteincomplex legt de wetenschappelijke visie het steevast af tegen het 'spirituele'. Voeg daarbij het thema van de (berouwvolle) terugkeer naar het platteland en je zet je als kijker schrap, maar het valt allemaal wonderwel mee. De jonge regisseur geldt als een opkomend talent en dat is niet voor niets: alles is opvallend fijnzinnig in beeld gebracht zonder grote gebaren. Het gevreesde conflict tussen skepsis en bijgeloof blijft uit. Zowel de betonnen stad als de ruige kust zien er prachtig uit en het acteertempo wordt nergens te stroperig. Toch had er meer gemaakt kunnen worden van de schuchter ontluikende relatie tussen Liling en Chen, een middelbare sciencefictionillustrator(!) die zich met biofictie bezighoudt. Beide personages waren er interessant genoeg voor geweest. De film is naar verluidt voor zeer weinig geld gemaakt, waardoor je het abrupte en onbevredigende einde wel door de vingers wil zien.

Michael Noer
23-01-2013 11:30 Pathé 5

Een frisse duik in het criminele milieu van Kopenhagen. De noord-westelijke
wijk, om precies te zijn. De anders zo rustige grootstad werd enige jaren
geleden opgeschrikt door een serie brute afrekeningen, dus de inspiratie
lag voor het oprapen. Het verhaal over een jonge inbreker die opklimt door
grotere klussen aan te nemen voor een plaatselijke gangsterbaas is
natuurlijk overbekend. Het gaat een tijdje goed totdat hij een fout begaat
en in een knoedel van problemen raakt. Maar het is bij Michael Noer
in zeer vakkundige handen! We kenden hem al van het snoeiharde
gevangenisdrama R ,
een van de grote verrassingen van het IFFR in 2010. Ook met Nordvest
verveel je je door de meesterlijke montage en de intense vertolkingen geen
moment.
Midi Z
28-01-2013 13:45 Cinerama 5
Burmees smokkelaarsduo haalt een partij amfetamine op in de bergen om die
in Bangkok te gaan verkopen. Met het geld willen ze de zus van een van hen
terug uit de prostitutie kopen. Het gaat niet zo erg best; de bazen uit het
milieu vertrouwen de kwaliteit niet zo. Poor Folk biedt een aardig
inkijkje en is op documentaire wijze gefilmd. Behoorlijk low budget ook,
met het gerommel van de wind in de microfoon in enkele buitenscenes. En
verder? Kogelballetten en woeste achtervolgingen? Nee, men verplaatst zich
met rustig voorttuffende brommertjes. Corrupte politiechef, de eerlijke
agent die gedwarsboomd wordt? Geen politie in zicht. Onderling wantrouwen,
verraad en paranoia? Nee, slechts langdradige gesprekken over geld, met -
het is tenslotte Aziatische cinema - heel veel sigaretten. Sympathieke
film, maar niet goed genoeg.
28-01-2013 20:00 WORM, Boomgaardsstraat 71, Rotterdam

Maandagavond is de afsluiting van Mind The Gap Nights, geheel gewijd
aan een van de opvallendste verschijningen binnen de Rotterdamse popscene:
Harry Merry. In de Maasstad geniet de in geen enkel vakje te stoppen
multi-instrumentalist een stevige cult-aanhang, maar met de rest van
Nederland wil het nog niet zo vlotten, Europese en Amerikaanse tours ten
spijt. Met zijn oudmodische kapsel, matrozenpak en bizarre songs is Harry
Merry natuurlijk te excentriek, te outsider-ig voor Matthijs van Nieuwkerk
& Co, maar wellicht niet voor u.
Om 21:20 is de eerste vertoning van Here is Harry Merry(40 min.), een filmportret door Joke Olthaar
22:00 Q&A Harry en Joke door Peter Fengler
22:15 Here is Harry Merry (reprise)
En om 23:00 Harry Merry live
Om 21:20 is de eerste vertoning van Here is Harry Merry(40 min.), een filmportret door Joke Olthaar
22:00 Q&A Harry en Joke door Peter Fengler
22:15 Here is Harry Merry (reprise)
En om 23:00 Harry Merry live
Tsuchiya Yutaka
27-01-2013 18:00 Cinerama 3

Voor de gekste inzendingen kijkt men op het IFFR naar de Japanse titels en
ja hoor, we hebben hier een Asperger-meisje dat obsessief onderzoek doet
naar genetische eigenschappen. De film opent met het ontleden van een
kikker. Later moeten de hamster en de goudvis er aan geloven en zelfs ook
haar eigen moeder. Mama is nogal een zeurkous en verslaafd aan cosmetische
chirurgie, dus erg vinden we het niet. Een andere opmerkelijke verschijning
is de zwaar gepiercete eigenares van een tattooshop. Kloon-experimenten,
lichtgevende dieren, autisme, schoolpesterijen, DNA, identiteit,
virtualiteit en body modifications worden bijeengegooid tot een
smakelijk hapje. Met een verrassend toetje, want het wicht blijkt allengs
haar onderzoek een stuk serieuzer uit te voeren dan Dr. Frankenstein of de
Rael-sekte, die hier ook terloops aan bod komt.
Mohammad Shirvani
27-01-2013 15:15 Doelen Jurriaanse Zaal
Puffend en steunend worstelt een walrus van een kerel zich door een
incoherent verhaal waarin ook een doofstomme zoon en een gekidnapte
fotografe rondlopen. Het openingsshot van de rug van de amechtige dikkerd,
bezaaid met tevreden bloedzuigers is veelbelovend. Na vijf minuten zakt de
film voorgoed in.
Alexandra Gulea
26-01-2013 20:15 Cinerama 4
Een Roemeens jongetje dat van huis wegloopt, dat klinkt als een onvervalste
tranentrekker, maar sentimenteel wordt deze film verrassend genoeg niet. De
Matei uit de titel heeft het moeilijk (hij wordt opgevoed door zijn
hardhandige grootvader, zijn ouders zijn afwezig, school is vervelend) maar
hij is zeker geen domme jongen die simpelweg niet wil deugen: hij heeft een
passie voor biologie en weet alles van insecten. Als hij op zijn zwerftocht
inbreekt in een natuurkundig museum leidt dat tot een hoopgevende wending.
Ricky Rijneke
26-01-2013 18:00 Cinerama 5
Vrouw kruipt uit een op zijn dak liggende auto en blijft de volgende 90
minuten in een Nederlands-Hongaars niemandsland tussen leven en dood
dwalen. Op zich een bekend filmisch gegeven, maar een fluisterende
voice-over legt het ons nog eens voor de zekerheid uit: 'Ben ik dood? Ik
bevind me in een gebied tussen leven en dood'. Verder gebeurt er niet
zoveel, maar wát er gebeurt, wordt ook door diezelfde fluisterende
voice-over beschreven. Op een gortdroge manier, niet een poëtische -
waardoor de laatste kans op een enkel waarderingssterretje verkeken is.
Richard Raaphorst
25-01-2013 19:45 Cinerama 5
Nazi-zombies, het was een tof idee. En in 2004 was er een toffe trailer,
waar Zone 5300 over berichtte: Worst Case Scenario. Het had ook een
toffe film moeten worden, maar die zou in Hollywood in "development hell"
vastlopen. Intussen ging het Noorse Dead Snow aan de haal met het
idee van de ondode nazi's. Maar tekenaar-regisseur Richard Raaphorst is een
volhouder: hij herschreef de actie naar een het decor van het oostfront van
WW II en schetste de meest uitzinnige monsters die een Nederlandse
filmmaker ooit maakte.
De eerste helft van Frankenstein's Army lijkt - verrassend genoeg - meer op een serieuze oorlogsfilm dan de splatterorgie die je zou verwachten. Ook vreemd: het gebruik van de hand-held camera die normaal voor een documentaire-achtig realisme moet zorgen, werkt hier juist vervreemdend; we hebben het immers over de jaren veertig. Maar goed, een troepje Russische soldaten is op pad gestuurd om een geheim nazi-laboratorium binnen te dringen. Eenmaal binnen komt het met de splatterorgie ruimschoots in orde. De monsters die het abattoir bewaken zijn natuurlijk kolderiek van ontwerp, maar zorgen niettemin regelmatig voor geslaagde schrikmomenten - en dat is knap.
En Dr. Frankenstein? Die heeft een hoogst orginele methode ontwikkeld om het conflict tussen nazisme en communisme op te lossen.
De eerste helft van Frankenstein's Army lijkt - verrassend genoeg - meer op een serieuze oorlogsfilm dan de splatterorgie die je zou verwachten. Ook vreemd: het gebruik van de hand-held camera die normaal voor een documentaire-achtig realisme moet zorgen, werkt hier juist vervreemdend; we hebben het immers over de jaren veertig. Maar goed, een troepje Russische soldaten is op pad gestuurd om een geheim nazi-laboratorium binnen te dringen. Eenmaal binnen komt het met de splatterorgie ruimschoots in orde. De monsters die het abattoir bewaken zijn natuurlijk kolderiek van ontwerp, maar zorgen niettemin regelmatig voor geslaagde schrikmomenten - en dat is knap.
En Dr. Frankenstein? Die heeft een hoogst orginele methode ontwikkeld om het conflict tussen nazisme en communisme op te lossen.

Michal Marczak
25-01-2013 16:30 Pathé 6
Quasi-documentaire over een commune van neo-hippies die met een provocatief
soort porno-performance geld willen inzamelen voor het tropisch regenwoud.
Ja, er wordt aandoenlijk gefilosofeerd over vrijheid en expliciet geneukt
voor de camera. Reuze alternatief allemaal, maar ze zijn ook wel erg
overtuigd van het eigen gelijk. Als een soort NGO reist het gezelschap af
naar het Amazonegebied. Echter, het uur der waarheid zal een koude douche
blijken als de groep oog in oog staat met de Indios wier belangen ze
menen te behartigen, want die hebben een heel concreet probleem: armoede.
Wat moeten ze met de vage seksuele moraal van zo'n stel aangewaaide
welvaartskinderen?
Alberto Gracia
25-01-2013 22:00 Cinerama 5
Kaspar Hauser blijft een fascinerend geval van een wolfskind: opgegroeid in
een afgesloten ruimte zonder menselijk contact, met als enig speelgoed een
houten paardje. Deze film probeert even weinig impulsen te genereren als
Hausers jeugd en dat lukt. Nul sterren.
Naschrift: ik had het kunnen weten. Op het IFFR van vorig jaar was er ook al zo'n Kaspar Hauser film. D'oh!
Naschrift: ik had het kunnen weten. Op het IFFR van vorig jaar was er ook al zo'n Kaspar Hauser film. D'oh!
Mikael Marcimain
25-01-2013 13:00 Luxor

Call Girl is een uitstekende reconstructie van Zweden in de jaren 70
met precies de juiste art direction en muziek. Lang haar, wijde pijpen,
vinylplaatjes, kolossale telefoonhoorns. En er wordt door iedereen aan een
stuk door gepaft. Maar met zo'n titel is dit uiteraard geen gezellige
retrofilm over de Toppop-jaren, maar een zakelijk gefilmde paranoiathriller
over een doofpotaffaire met twee explosieve elementen: minderjarige
hoertjes en ministers. Saillant detail: Olof Palme was op een gegeven
moment op de hoogte, maar wilde eerst de verkiezingen winnen en kon geen
schandalen gebruiken.
Iris is veertien als ze in een tehuis wordt geplaatst, waar ze blijft weglopen. Vrij eenvoudig belandt ze in het web van Dagmar Glans, een gewiekste hoerenmadam met hooggeplaatste klanten (een uitstekende rol van Pernille August). Een eerlijke politieman komt op het spoor van de vunzigheden, maar krijgt al snel een collega die hem dwarsboomt omdat de SAPO, de Zweedse geheime dienst, alles onder de pet wil houden.
De stijl van Call Girl is opvallend wars van sentiment, maar reken maar dat wie tegen het landsbelang in gaat, vermorzeld zal worden. Ook in de sociaaldemocratische heilstaat Zweden.
Iris is veertien als ze in een tehuis wordt geplaatst, waar ze blijft weglopen. Vrij eenvoudig belandt ze in het web van Dagmar Glans, een gewiekste hoerenmadam met hooggeplaatste klanten (een uitstekende rol van Pernille August). Een eerlijke politieman komt op het spoor van de vunzigheden, maar krijgt al snel een collega die hem dwarsboomt omdat de SAPO, de Zweedse geheime dienst, alles onder de pet wil houden.
De stijl van Call Girl is opvallend wars van sentiment, maar reken maar dat wie tegen het landsbelang in gaat, vermorzeld zal worden. Ook in de sociaaldemocratische heilstaat Zweden.
Pablo Larraín
24-01-2013 21:30 Pathé 2
Chileens smokkelaarskwartet haalt een partij vloeibare cocaine op in
buurland Bolivie, maar krijgt al snel problemen met de politie en een
rivaliserende bende uit Peru. Het viertal is kleurrijk genoeg om slecht met
elkaar te kunnen opschieten: een oude guerillero met kanker, de zoon van
een belangrijke gangsterbazin in de nor, een gewezen beul van Pinochet en
uiteraard de undercover-agent. Verder zijn alle benodigdheden voor een
gedegen gangsterfilm voor handen. Kogelballetten en woeste achtervolgingen?
Check. Corrupte politiechef? Check. De slimme agente die gedwarsboomd
wordt? Check. Onderling wantrouwen, verraad en paranoia? Check.
Toch een waarschuwing aan de liefhebbers van het genre: het betreft een soort pilot (in twee delen van elk een uur) voor een langere tv serie, een onaf verhaal dus. Met een knoert van een cliffhanger voor de kiezen sta je weer buiten.
Toch een waarschuwing aan de liefhebbers van het genre: het betreft een soort pilot (in twee delen van elk een uur) voor een langere tv serie, een onaf verhaal dus. Met een knoert van een cliffhanger voor de kiezen sta je weer buiten.
Guido van Driel
24-01-2013 13:45 Doelen Jurriaanse Zaal
Yorick van Wageningen zet een imposante penoze-klootzak neer,
Eric Schreurs heeft zichtbaar plezier in zijn (verder niet relevante)
bijrolletje, de fotografie is schitterend en ach, eigenlijk sluit ik me
gewoon aan bij de lovende kritieken. Toch was de strip beter: de
verplaatsing van de handeling van de Randstad naar Dokkum voelde daarin
logischer. Ook de stoplap van de paranormale gaven van maar liefst twee
hoofdpersonen zit enigszins in de weg bij de verfilming.
Sebastián Hofmann
24-01-2013 11:30 Doelen Jurriaanse Zaal
Ooit was het ondenkbaar om je IFFR te beginnen met een zombiefilm, maar de
aaibaarheidsfactor van de rondwandelende doden is inmiddels dusdanig
toegenomen dat het in 2013 zomaar kan. Geen geweldadigheden hier;
Halley is een typische, trage arthousefilm over een eenzame kerel
zonder eigenschappen. Je vraagt je af of er een groot verschil is met hoe
hij tijdens zijn leven was. Een suf baantje in de beveiliging, thuis kijkt
hij tv en poetst het servies. Dat hij in staat van ontbinding verkeert,
weet hij nog aardig te camoufleren voor zijn omgeving, maar de kijker wordt
getrakteerd op smerige close ups van maden die met een pincetje uit de huid
worden getrokken en meer van dat fraais. Hoe en waar onze man is overleden
en belangrijker nog: waarom hij niet echt dood gaat, blijft - u raadt het -
vaag. De duistere ambient drones maakten wat dat betreft (hoewel ik een
liefhebber ben) weinig goed aan het voorspelbare scenario: is masturberen
een verstandig idee als je in staat van ontbinding verkeert? Juist.
Sergei Loznitsa
24-01-2013 16:15 Pathé 3

Traag en zeer sfeervol gefilmde pastorale oorlogsanekdote uit Wit-Rusland.
Er gebeurt niet zoveel en men dient zeker geen heroïsche vuurgevechten
te verwachten, maar de talrijke aandachtige close-up-beelden van handen,
ook al doen ze nog zoiets onschuldigs als aardappelen schillen, verwijzen
naar schuldkwesties. Zoals bekend werden vele Oost-Europese dorpen
gemangeld tussen de nazi's en het rode leger; zo ook hier. Een man wordt
ter verantwoording geroepen vanwege collaboratie met de Duitsers. Is het
terecht? Gaandeweg krijgt hij door zijn goudeerlijke opstelling iets van de
Man der Smarten, maar dat stoort niet in het minst. Mooie film met
inhoud.
[Eerder gezien op het Love & Anarchy-filmfestival in Helsinki]
[Eerder gezien op het Love & Anarchy-filmfestival in Helsinki]