Oleg Sentsov
28-01-2012 18:00 Cinerama 3
We volgen de jonge Alex Kosov alias 'Koss' en zijn opkomst als pro-gamer,
van een internetcafe ergens in Oekraine tot aan de wereldkampioenschappen
Quake in Los Angeles, totdat onze held zich realiseert dat dit wereldje van
kindmannen-met-oogkleppen van een onmetelijke saaiheid is en dat hij toch
eigenlijk moeders advies om naar de universiteit te gaan had moeten
opvolgen. Een identiteitscrisis is het logische gevolg. Alles wordt met
stijf kitchensink-realisme in beeld gebracht; dat Amerikaanse heroiek
volstrekt afwezig is, mag sympathiek zijn, maar saai is een beter
predikaat.
Je kunt maar beter studeren dan de hele dag zitten Quaken. Oleg Sentsov kan zo bij de NCRV aan de slag.
Je kunt maar beter studeren dan de hele dag zitten Quaken. Oleg Sentsov kan zo bij de NCRV aan de slag.
Brom & Vlieg lezen persberichten
Cédric Kahn
28-01-2012 12:45 Pathé 5
Het zou heel gemakkelijk (zoals collega Marcel Ruijters dat noemt) een
processiemars hebben kunnen worden: vers stel (hij is wees en getekend door
het leven, zij kreeg heel jong een kind) stort zich naïef in een veel
te ambitieus horeca-avontuur, waarna het van kwaad tot erger gaat. Wanneer
zij in Canada een nieuwe baan accepteert en vervolgens van de aardbodem
verdwijnt, blijft hij achter met het kind. De rol van stiefvader is onze
Yann niet op het lijf geschreven, en botte sociale werkers, loan
sharks en louche huisjesmelkers maken het er ook al niet makkelijker
op. Aan het eind zal Yann een ander mens zijn.
In die neerwaartse spiraal is gelukkig ook ruimte voor lichtere momenten en
zelfs ouderwetse suspense. Zij die vrezen voor slechts weer zo'n
opeenstapeling van naargeestigheid kunnen dus gerust zijn. Een film met een
hart en de potentie van een publieksfavoriet.
Het is niet meer dan een vlekje op de wereldkaart, maar in de films van
Bouli Lanners is Wallonië een onmetelijk landschap van rivieren,
moerassen, bossen en weilanden vol vergrijsde dorpjes, autokerkhoven en
lege caravans. Lanners’ vorige film Eldorado was al een roadmovie
Amerikaanse stijl, waarin een klunzig duo de weg kwijt raakt in een
schijnbaar eindeloze autorit naar de grens.
In Les Géants gaat het om drie prepuberale mennekes, waarvan er twee in de steek gelaten zijn in het huis van wijlen grootvader. Met het pistool van opa, een zak wiet en een auto staan ze klaar om de wereld te veroveren, maar na een dag of wat is geld en benzine op. Dan maar het huis doorverkopen aan De Os, de plaatselijke dealer die met zijn Poolse handlangers de boel leeghaalt en als wietplantage inricht.
De jochies worden afgescheept met een fooi, waarop ze als een soort post-crisis-Kameleonvaarders op survivaltocht langs leegstaande vakantiehuisjes trekken, de haren gebleekt in een poging onherkenbaar te blijven. Het verhaal van Les Géants wordt prachtig in beeld gebracht, maar de tragische en komische momenten wisselen elkaar bijna plichtmatig af waardoor het gedrag van de boefjes met de gouden hartjes voorspelbaar wordt.
Nog te zien op ma 30-1 (LV 1, 9:30)
In Les Géants gaat het om drie prepuberale mennekes, waarvan er twee in de steek gelaten zijn in het huis van wijlen grootvader. Met het pistool van opa, een zak wiet en een auto staan ze klaar om de wereld te veroveren, maar na een dag of wat is geld en benzine op. Dan maar het huis doorverkopen aan De Os, de plaatselijke dealer die met zijn Poolse handlangers de boel leeghaalt en als wietplantage inricht.
De jochies worden afgescheept met een fooi, waarop ze als een soort post-crisis-Kameleonvaarders op survivaltocht langs leegstaande vakantiehuisjes trekken, de haren gebleekt in een poging onherkenbaar te blijven. Het verhaal van Les Géants wordt prachtig in beeld gebracht, maar de tragische en komische momenten wisselen elkaar bijna plichtmatig af waardoor het gedrag van de boefjes met de gouden hartjes voorspelbaar wordt.
Nog te zien op ma 30-1 (LV 1, 9:30)
Angelina Nikonova
27-01-2012 00:00 Pathé 3
Ellende komt nooit alleen: vrouw verliest na een slippertje met een vriend
van haar man eerst de hak van haar schoen, daarna haar tas en wordt meteen
daarop bruut verkracht door drie politieagenten. Dat noopt tot een
tegenreaktie, die in haar geval atypisch is: als eerste sloopt ze vakkundig
de hypocrisie van haar huwelijk en haar vriendenkring, en vervolgens zoekt
ze een van haar verkrachters op om te ontdekken of er zoiets bestaat als
echte liefde, en de vraag of je die kan vinden als je doelbewust het lot
opzoekt en de gevolgen daarvan lijdzaam ondergaat. Meestal leiden dit soort
slachtofferrollen tot larmoyante idiotie, hier niet.
Briljant onderkoeld geacteerd, met een paar memorabele scenes: eerdergenoemde 'feest'-toespraak (denk aan Festen), de aangifte op het politiebureau, en een bloedstollende orale bevrediging in een ranzige lift.
Geen film voor shiny happy people.
Briljant onderkoeld geacteerd, met een paar memorabele scenes: eerdergenoemde 'feest'-toespraak (denk aan Festen), de aangifte op het politiebureau, en een bloedstollende orale bevrediging in een ranzige lift.
Geen film voor shiny happy people.
Daniel Nettheim
27-01-2012 20:15 Doelen Jurriaanse Zaal
De IFFR site schrijft: "Martin (Willem Dafoe) wordt door een mysterieus
biotechbedrijf naar de Tasmaanse wildernis gestuurd om de laatste Tasmaanse
tijger te vinden. De eenzame expedities in het onherbergzame landschap
dwingen hem de realiteit van zijn werk onder ogen te zien, met dramatische
gevolgen."
Represntatief voorbeeld van de vaker gehanteerde Austrlische praktijk om de film meer export-cachet te geven door er een Hollywoodacteur in te zetten. En Willem Dafoe acteert zich kranig door dit warrige script, over een indringer die de lokale status quo verstoort, in dit geval tussen ecologische activoerders en de houthakkersindustrie. De gebruikte ingredienten zijn verder: een snufje Deliverance, een beetje sociaal-realistisch drama, a love angle, en die Tasmaanse tijger dus. Wel aardig zijn de wildernisscenes, bijvoorbeeld hoe Dafoe een wallabie vangt en slacht.
(Niet verwarren met die andere film The Hunter, die dit jaar ook op het festival draait.)
Represntatief voorbeeld van de vaker gehanteerde Austrlische praktijk om de film meer export-cachet te geven door er een Hollywoodacteur in te zetten. En Willem Dafoe acteert zich kranig door dit warrige script, over een indringer die de lokale status quo verstoort, in dit geval tussen ecologische activoerders en de houthakkersindustrie. De gebruikte ingredienten zijn verder: een snufje Deliverance, een beetje sociaal-realistisch drama, a love angle, en die Tasmaanse tijger dus. Wel aardig zijn de wildernisscenes, bijvoorbeeld hoe Dafoe een wallabie vangt en slacht.
(Niet verwarren met die andere film The Hunter, die dit jaar ook op het festival draait.)
Cláudio Francisco Cunha
26-01-2012 22:15 Cinerama 5
Kom, een mopje Blue Movie om in de sfeer te komen:
Wat betreft 'Snuff': obscure cult van het genre 'Kom met je waldhoorn tussen mijn Alpen'. Voortijdig de zaal verlaten.
Wat betreft 'Snuff': obscure cult van het genre 'Kom met je waldhoorn tussen mijn Alpen'. Voortijdig de zaal verlaten.
José Mojica Marins
25-01-2012 19:45 Cinerama 5
Horror-regisseur neemt anno 1970 de vrije drugs en sekscultuur van de
1968-generatie op de hak met perverse sex-acts van het genre Reefer
Madness meets Russ Meyer. Dat gaat een tijd goed, maar dan raakt de
maker ook een beetje de draad kwijt, en vult de rest op met zijn eigen kijk
op hoe een LSD-trip er uit ziet (denk aan: lijkt op horror). Toen brak de
film, het einde heb ik niet afgewacht.
met als voorfilm Vereda tropical: een bijzonder vermakelijk filmpje over de sexuele relaties die een man heeft met zijn fruit, en de openhartige gesprekken die hij daarover voert met een vriendin.
met als voorfilm Vereda tropical: een bijzonder vermakelijk filmpje over de sexuele relaties die een man heeft met zijn fruit, en de openhartige gesprekken die hij daarover voert met een vriendin.
Kobayashi Keiichi
26-01-2012 17:00 Doelen Jurriaanse Zaal
Pubermeisje Izumi vindt een portemonnee met daarin 300.000 yen, en leent
meteen de helft uit. Vervolgens pakken haar vriendinnen het geld af ('geef
terug!') en vervolgens wordt besloten om de portemonnee terug te geven aan
de eigenaar. De vergelijking op de IFFr-site met 'A bout de souffle' is
eenvoudig te maken: schijnbare terloopsheden leiden van het een tot het
ander. Typisch Japans: door de argeloze onschuld van de hoofdpersonen lijkt
het alsof we hier met een kinderfilm van doen te hebben, en ook lijkt de
film geen (maatschappelijk) thema te hebben. Maar de film heeft eigenlijk
vele thema's die als stoffering dienen voor een traditioneel coming-of-age
verhaal van onze hoofdpersoon. Keurig werk, niet spectaculair.
Ben Wheatley
27-01-2012 20:00 Schouwburg Grote Zaal
Twee huurmoordenaars (ex-commando's) gaan door dik en dun, steunen elkaar
bij huwelijksproblemen en nemen vervolgens een klus aan die niet alleen te
groot zal blijken (dát zie je aan komen) maar ook een afdaling in
bizarre horror met een onverwachte en perverse dimensie. Meer verklappen
zou zonde zijn, doodzonde.
Het is misschien wat corrupt om al te beweren een festivalkneiter te pakken te hebben als in de hele film een onverstaanbaar plat Engels (Iers, schijnt het) wordt gesproken, maar gaandeweg leggen de dialogen het af tegen bloed en beukwerk.
Ondertiteling zou een sympathieke geste zijn geweest aan het publiek dat immers een kaartje heeft gekocht.
Overigens leek de film heel even een écht slachtoffer gemaakt te hebben, toen de vertoning werd stopgezet en er om een dokter werd geroepen. De lucht in de uitverkochte zaal was inderdaad erg benauwd.
Het is misschien wat corrupt om al te beweren een festivalkneiter te pakken te hebben als in de hele film een onverstaanbaar plat Engels (Iers, schijnt het) wordt gesproken, maar gaandeweg leggen de dialogen het af tegen bloed en beukwerk.
Ondertiteling zou een sympathieke geste zijn geweest aan het publiek dat immers een kaartje heeft gekocht.
Overigens leek de film heel even een écht slachtoffer gemaakt te hebben, toen de vertoning werd stopgezet en er om een dokter werd geroepen. De lucht in de uitverkochte zaal was inderdaad erg benauwd.
Voorafgaand aan de vertoning van zijn nieuwste film Le Havre nemen
Aki Kaurismäki en schrijfster Natasja van den Berg plaats voor een
inleidend gesprek. Tenminste, dat was de bedoeling. Kaurismäki is
duidelijk lazarus en gedraagt zich bijzonder obstinaat, neemt naast de
klaargezette stoel plaats en steekt een sigaret op. Zijn sjagrijn
inspireert hem tot ontregelende wisecracks. Ingewijden weten dat
Finnen doorgaans een grafhekel hebben aan small talk (ook al hangt
men er het kaartje 'big talk' aan).
Zij: You are a famous Finnish film director...
Hij: Why are you insulting me!?
En zo gaat het van kwaad naar erger, zelfs als een bezoeker (waarschijnlijk een fan) op diens verzoek een biertje is gaan halen voor de hooggeëerde gast. Het is alsof je naar een sketch van Wim T Schippers zit te kijken. Arme Natasja. Op een gegeven moment valt het woord 'torture', en niet geheel ten onrechte. Het volk begint zelfs te morren: Start the film! Go away!
Ben ik een slecht mens als ik in de lach schiet bij de sabotage van zo'n obligate babbel? De film zelf maakte overigens minder indruk: een aardige driesterren-film met een perfecte art direction (ofwel de esthetiek van briefkaarten uit het jaar toebak) maar de satirische boodschap is teveel als een lang uitgesponnen grap om tot het eind te blijven boeien.
Zij: You are a famous Finnish film director...
Hij: Why are you insulting me!?
En zo gaat het van kwaad naar erger, zelfs als een bezoeker (waarschijnlijk een fan) op diens verzoek een biertje is gaan halen voor de hooggeëerde gast. Het is alsof je naar een sketch van Wim T Schippers zit te kijken. Arme Natasja. Op een gegeven moment valt het woord 'torture', en niet geheel ten onrechte. Het volk begint zelfs te morren: Start the film! Go away!
Ben ik een slecht mens als ik in de lach schiet bij de sabotage van zo'n obligate babbel? De film zelf maakte overigens minder indruk: een aardige driesterren-film met een perfecte art direction (ofwel de esthetiek van briefkaarten uit het jaar toebak) maar de satirische boodschap is teveel als een lang uitgesponnen grap om tot het eind te blijven boeien.