Gianni Pacinotti
28-01-2012 16:00 Pathé 1
Wie van L' ultimo terrestre spannende sciencefiction verwacht, zal
bedrogen uitkomen. Van de enige alien die ruimschoots in beeld komt,
wordt slechts verwacht dat ze de Italiaanse mama speelt: lekker koken, het
huis aan kant en niet moeilijk doen als de man des huizes 's avonds laat
met een stuk in de kraag thuis komt.
Verder is dit voornamelijk een portret van een eenzame kerel die zich alleen door andere outsiders (transseksuele hoeren) geaccepteerd weet. De oorzaak van zijn moeizame gang door het leven doet Freud's botjes rammelen.
Vreemde, prettig onvoorspelbare film, zij het een tikje te traag.
Verder is dit voornamelijk een portret van een eenzame kerel die zich alleen door andere outsiders (transseksuele hoeren) geaccepteerd weet. De oorzaak van zijn moeizame gang door het leven doet Freud's botjes rammelen.
Vreemde, prettig onvoorspelbare film, zij het een tikje te traag.
Gerardo Naranjo Gonzalez
01-02-2012 17:30 Doelen Jurriaanse Zaal
Wie 'IFFR' en 'thriller' in één adem noemt weet dat Hollywood hier ver buiten de deur wordt gehouden, dus verwacht geen geromantiseerd beeld van de Mexicaanse drugsoorlog in Miss Bala. De titel (bala betekent kogel) verwijst naar de missverkiezingen in de Mexicaanse deelstaat Baja California, dat wel een leuke ambassadrice gebruiken om de aandacht van al dat drugsgeweld af te leiden. Laat de jonge Laura nou juist tijdens de voorbereidingen van die verkiezingen door een uiterst ongelukkig toeval een speelbal worden in de bloederige oorlog tussen een bendeleider en de DEA. De film toont hoe geen van de betrokken partijen schone handen heeft, de organisatie van de verkiezing en de generaal die ten strijde trekt tegen de bendes inbegrepen (de enige uitzondering is een Amerikaanse DEA-agent die na hevige martelingen en met de dood voor ogen zijn collega’s niet verraadt). En dat mag in onze ogen misschien allemaal erg overdreven lijken, zeker in vergelijking met de onschuld van de onfortuinlijke Laura, het levert een beklemmende, spannende en naargeestige film op, die terecht vergeleken wordt met Traffic. Maar waar die laatste nog enige hoop bood, ziet het er in Miss Bala uiterst somber uit voor de toekomst van Mexico.
Laurent Achard
31-01-2012 22:30 Luxor
Operateur van een achterafbioscoop die binnen een paar dagen zal sluiten,
is niet alleen filmfreak, maar heeft ook een nachtelijke obsessie met
vrouwen die oorbellen dragen. Die moeten ze bij hem inleveren. Omdat dat
niet vrijwillig gaat, pleegt menigeen dat niet na te kunnen vertellen.
Natuurlijk heeft dit te maken met een verstoorde moederbinding, wat zou het
anders kunnen zijn?
Conventionele horrorfilm die niet echt spannend wil worden, maar onderhoudend is hij wel.
Conventionele horrorfilm die niet echt spannend wil worden, maar onderhoudend is hij wel.
Anka & Wilhelm Sasnal
31-01-2012 16:45 Cinerama 2
Een hete zomer in een pools boerendorp, waarin een plotselinge verdwijning
een cascade van bizarre en gewelddadige handelingen in gang zet. Artistieke
filmerij (wiebelende camera, opzettelijk foute kadrering, spaarzame
dialogen) doet het altijd goed in het art-housecircuit maar trekt in deze
de kijker moeizaam mee in het raadspelletje naar het plot. En dat is
jammer, want dat zou (normaal uitgewerkt) best goed kunnen zijn. Maar ja,
alles om te voorkomen dat je in het verhaal meegaat, want uiteindelijk zijn
het allemaal enge boerenkinkels en moet de kijker weer voor voyeur spelen.
Ik doe een gok: de makers komen uit de stad.
Ik doe een gok: de makers komen uit de stad.
Park Hong-Min
30-01-2012 22:15 Pathé 3
'Doe eens gek', dacht de maker, en leukte zijn rammelende 'Sixth
Sense'-achtige plotje op met een subplot van een stel vissers die een
pratende vis kelen. Nog niet tevreden besloot hij er nog een dimensie aan
toe te voegen, want met 3-D krijgt al dat saaie Koreaanse gedreutel vast
meer diepgang.
Als een ware Swedish Chef laat Park zien dat hij niet voor
één gat te vangen is. Iemand nog een donut?