Sion Sono
04-02-2011 22:00 Schouwburg Grote Zaal

Shamoto, een schlemielige handelaar in tropische vissen, ontmoet, nadat zijn puberende dochter Mitsuko betrapt is bij een winkeldiefstal, een conculega die in alle opzichten zijn tegenpool is. Deze Murata ontpopt zich van een joviale Ratelband tot een verkrachtende, manipulatieve sociopaat. Een volstrekte immorele übermensch die alles op zijn weg neukt of doodmaakt als hem dat zo uitkomt, en Shamoto tot medeplichtige maakt.
Wat begint als een zwarte komedie over een dysfunctionele familie laat Sion Sono vrolijk ontsporen tot een bloederig grand guignol. De overlevenden blijven net iets te lang doorglibberen over de tot kebab versneden verliezers, maar Cold Fish verveelt tot dan geen moment, mede dankzij de glansrol van Denden als Murata. Krankzinnige film, zoals er vroeger vaker te zien waren in het betreurde IFFR-programmaonderdeel Rotterdämmerung. Sion Sono geniet nog niet zoveel bekendheid als Miike Takashi, maar daar komt vast verandering in.
Ochiai Masayuki ,Tsukamoto Shinya, Lee Sang-Il & Kore-eda Hirokazu
Luxor

Een lange zit van tweeëneenhalf uur van vier Japanse spookverhalen door evenzoveel regisseurs, waarvan eerder melancholie dan griezelen verwacht moet worden. Er komen geen vrouwen met lange natte haardossen in voor, zo wordt er door Ochiai Masayuki bij het inleidende praatje op luchtige toon vermeld. En inderdaad, wie bloederige J-horror verwacht, zal bedrogen uitkomen; er vloeit nog geen druppel. The Arm is het meest grotesk, over een man die de arm van zijn geliefde leent, en op een gegeven moment deze voor zijn eigen rechterarm inruilt. Het is ero-guro van het meest kuise soort, en de digitale filmtechnieken maken de sfeer zeer onwerkelijk. The Whistler is wellicht het zwakste deel, ondanks het oogstrelende camerawerk dat we van Tsukamoto gewend zijn. De horror is de eenzaamheid van twee ongetrouwde zusters (waarvan een op sterven ligt), maar de afstandelijke, zeer esthetische benadering staat enige inleving nogal in de weg - misschien werkt het beter voor Japanners. The Nose is een traditioneel wreed sprookje over een boeddhistische priester met een afzichtelijke gok, die van de boeren een Elephant Man-behandeling krijgt. The Days after gaat over rouwverwerking en staat nog het verst af van wat je bij spookverhalen verwacht. Een stel ziet de geest van een op eenjarige leeftijd overleden zoon meegroeien, tot de band zeven jaar later begint te verslappen. De sfeer is niet bepaald een horrorverhaal, eerder de verstilde esthetiek van een Yasujirō Ozu.
Axel Danielson
02-02-2011 17:00 Luxor
Aangenaam dubbelproject van een Zweedse eeneiïge tweeling, die tien
jaar lang door hun oom zijn gefilmd. Normale puberproblemen komen voorbij,
maar er is een extra dimensie: Gustav is van normaal postuur, maar zijn
broer Oskar lijdt aan dwerggroei. Oskar is de rebelse van de twee, maar is
aan het eind van de film, als de tienerjaren bijna voorbij zijn, meer
volwassen dan zijn broer. Ook de production values groeien met de film mee.
Wat begint als een knoedel homevideo's, eindigt als een mooi
geënsceneerd portret.
Gianfranco Rosi
02-02-2011 19:30 Luxor
Mexico is een gevaarlijk land en Cuidad Juárez is de gevaarlijkste
stad ter wereld, met een misselijkmakend aantal moorden (waarvan vele op
vrouwen). Hoe dat komt, wordt hier haarfijn uit de doeken gedaan door een
sicario ofwel huurmoordenaar in dienst van de narcos, die als
een schoolmeester met een kladblok in de hand zijn carrière
weergeeft. Zonder opsmuk, zonder gevoelens te tonen - tot hij komt bij het
moment waarop ook voor hem, na jaren van ontvoeren, moorden en martelen een
grens was bereikt.
Er bijven nogal wat psychologische vragen onbeantwoord (waarom de sicario als enige uit een gezin van 13 ervoor koos om voor de drugscartels te gaan werken en hoe later zijn gezin reageerde op zijn positie) maar we moeten het doen met wat men 'de banaliteit van het kwaad' noemt. En dat is ruimschoots voldoende, want het draaien van deze documentaire was dus ook bepaald niet zonder gevaar: de geïnterviewde heeft een prijs van een kwart miljoen op zijn hoofd staan, zo is in de aftiteling te lezen.
Er bijven nogal wat psychologische vragen onbeantwoord (waarom de sicario als enige uit een gezin van 13 ervoor koos om voor de drugscartels te gaan werken en hoe later zijn gezin reageerde op zijn positie) maar we moeten het doen met wat men 'de banaliteit van het kwaad' noemt. En dat is ruimschoots voldoende, want het draaien van deze documentaire was dus ook bepaald niet zonder gevaar: de geïnterviewde heeft een prijs van een kwart miljoen op zijn hoofd staan, zo is in de aftiteling te lezen.
Aleksei Balabanov
01-02-2011 19:45 Doelen WB zaal
Een oorlogsheld is met hersenbeschadiging teruggekeerd en stookt nu een
appartementencomplex warm, terwijl zijn dochter zijn huis heeft ingepikt en
de post-communistische maffia aan de lopende band lijken in zijn ovens
dumpt. De stoker wordt gespeeld door Mikhail Skryabin die we herkennen als
de lijdzame Vietnamees uit
Cargo 200. Het is
wederom een sardonische komedie, maar Balabanov heeft er in een minder
geïnspireerde bui voor gekozen de film vol te proppen met
niets-aan-de-hand-popdeuntjes, als contrast met de wreedheden die we
voorgeschoteld krijgen. In Cargo 200 plaatste dat de handeling goed in een
historisch kader; hier werkt het op de zenuwen.

Sanjeewa Pushpakumara
01-02-2011 17:30 Doelen Jurriaanse Zaal
Terwijl iedereen flink over de zeik is van moslimterrorisme zijn er nog
genoeg andere bloedige conflicten die bijna geheel genegeerd worden door de
rest van de wereld. De langlopende burgeroorlog op Sri Lanka is er zo een.
Flying Fish laat zien hoe mannen machteloos moeten toezien hoe het
regeringsleger hun vrouwen inpikt. Aan de andere kant worden ze afgeperst
door de Tamil Tijgers. Helaas is dit zo'n typische arthousefilm met trage,
zeer trage shots van de natuur en slapende dorpelingen. Na twee uur begint
de film ineens aan een eindspurt en wordt er in een WTF-moment een soldaat
expliciet
gebobbitt
.
Brigitte Uttar Kornezky
01-02-2011 15:00 LantarenVenster 3
Drexciya is een korte film, bestaande uit reeks slordige shots van
een leeg zwembad ergens in Ghana. Als de soundtrack nu was geweest van de
gelijknamige band*), dan waren die 12 minuten misschien geen verloren tijd.
Imagine, the Sky (ja, die komma hoort zo) is van hetzelfde laken een pak, maar dan gedraaid in een blindenschool in Sierra Leone, waar men de gang van zaken in een rechtzaal naspeelt. Lukrake montage en niemand zegt iets interessants. Waarmee we zowaar een doublebill van nulsterrenfilms te pakken hebben.
*)Drexciya is Detroit electro met een intrigerend concept, namelijk een soort Atlantislegende over zwangere Afrikaanse slavinnen die tijdens de overtocht naar Amerika overboord waren gegooid. Zie ook de nevenprojecten Lab Rat, Arpanet en Dopplereffekt.
Imagine, the Sky (ja, die komma hoort zo) is van hetzelfde laken een pak, maar dan gedraaid in een blindenschool in Sierra Leone, waar men de gang van zaken in een rechtzaal naspeelt. Lukrake montage en niemand zegt iets interessants. Waarmee we zowaar een doublebill van nulsterrenfilms te pakken hebben.
*)Drexciya is Detroit electro met een intrigerend concept, namelijk een soort Atlantislegende over zwangere Afrikaanse slavinnen die tijdens de overtocht naar Amerika overboord waren gegooid. Zie ook de nevenprojecten Lab Rat, Arpanet en Dopplereffekt.
Mark Hartley
01-02-2011 10:00 LantarenVenster 3
Mark Hartley herhaalt zijn
Not Quite Hollywood,
ditmaal over exploitatiefilms gedraaid op de Filippijnen en ja, het is
andermaal dolle pret. Men haalt herinneringen op aan die doldwaze
draaidagen in de zweterige jungle waar het wemelde van reuzenkakkerlakken
en waar de locale arbeidskrachten spotgoedkoop waren. Nee, van
veiligheidseisen zoals wij die nu kennen was absoluut geen sprake, maar
ach, Francis Ford Coppola of Werner Herzog kan men hetzelfde verwijten. En
hoewel vrouwelijke actrices zonder uitzondering topless in beeld kwamen,
opende de Filippijnse trash cinema de weg voor bijvoorbeeld een Pam Grier,
en niet onbelangrijk, het concept van vrouwen als sterke heldinnen (al dan
niet gewapend met machetes, machinegeweren en gifslangen). Hoe vaak zie je
nu een film met vier zwarte vrouwen in de hoofdrollen, wordt niet onterecht
opgemerkt. Nog zo'n merkwaardige, ongemakkelijke paradox: veel knokfilms
hadden revoluties tegen fascistische dictators als onderwerp, maar werden
mooi gedraaid in een land dat gerund werd door... een fascistische
dictator. Ferdinand Marcos liet zijn leger zelfs hand- en spandiensten
verlenen voor de gevechtscènes die wat hogere production
values vereisten!
Met o.a. John Landis, Eddie Romero, Joe Dante, Pam Grier, Lee Ermey (het beledigingenkanon uit Full Metal Jacket!), Roger Corman natuurlijk, maar (gelukkig) geen Quentin Tarantino.
Met o.a. John Landis, Eddie Romero, Joe Dante, Pam Grier, Lee Ermey (het beledigingenkanon uit Full Metal Jacket!), Roger Corman natuurlijk, maar (gelukkig) geen Quentin Tarantino.

Okuda Yosuke
31-01-2011 21:00 De Doelen WB zaal
Het hardwerkende, keurig geboende Japan is ver weg in deze lowbudget
gangsterfilm; het zal de langdurige crisis zijn waarin het land verkeert.
Uitgesproken gruizig is het decor, losers met lullige baantjes en onhandige
drugdealers bepalen de cast. Het verhaal is niet veel méér
dan een anecdote over een zak met drugsgeld die door een toevallige passant
gevonden wordt. Plus nog enkele toevalligheden, die door het algemene
sympatieke karakter van de film niet storend zijn. Met 75 minuten aan de
korte kant, maar Japanse gangsterfilms willen nogal eens door langgerekt
geslenter kopje-onder gaan, dus dat pakt juist goed uit.
Marius Holst
31-01-2011 18:15 Cinerama 3
Van een gevangeniseiland wil je alleen maar weg; meestal is het de eeuwige
rebel die de ontwikkelingen naar een uitbarsting leidt, maar deze Noorse
productie over een jeugdgevangenis in 1915 houdt de uit Amerikaanse
voorbeelden bekende plotontwikkeling op een afstand, al scheelt het qua
heroiek soms niet veel (vandaar dat de film naast de kneiter-waardering van
vijf sterren grijpt). Bittere kou, een hypocriete directeur, de zelfmoord
van een van de jongens en 'onuitsprekelijke handelingen in de wasruimte'
leiden heel, heel langzaam tot een uitbraak. Over een hardvochtig regime
gesproken: de jongens zijn -soms voor kleine vergrijpen- voor onbepaalde
tijd gestraft, iets wat op huiveringwekkende wijze getoond wordt met de
stalknecht die er als jochie belandde, maar inmiddels van middelbare
leeftijd is.
Terzijde: anders dan in Essential Killing zien we hier wél een van de helden met een blijvend beschadigd been door de sneeuw strompelen. Zo hoort het!
Terzijde: anders dan in Essential Killing zien we hier wél een van de helden met een blijvend beschadigd been door de sneeuw strompelen. Zo hoort het!
Svetlana Proskurina
31-01-2011 14:30 Doelen Jurriaanse Zaal
Russische films proberen vaak de zinloosheid van het bestaan te bewijzen;
Truce is hierop geen uitzondering. We volgen de lotgevallen van de
jonge vrachtwagenchauffeur Egor. Een goeie kerel, zo leren we van alle
bijfiguren die de revu passeren. Hij bekommert zich om zijn kameraad
Quasimodo (inderdaad een aartslelijke jongen). De wereld is echter slecht
en je kunt er alleen maar door besmet worden, alsof je een truck zonder
wielen uit de modder probeert te trekken. En dus doet hij mee met het
martelen van de dief die Egors oom van een smak geld beroofd heeft, en het
stelen van hoogspanningslijnen - iets waarbij hij (uiteraard) bijna het
leven bij inschiet. De cast is redelijk kleurrijk en de vertolking van Egor
maakt indruk, maar de plot van Truce is toch te richtingloos om
bevredigend te zijn.
Wisit Sasanatieng
30-01-2011 20:30 Cinerama 3
Van de maker van Citizen Dog, een van de festivalkneiters van het
IFFR 2006 (maar ook van het tegenvallende The Unseeable) is deze ode
aan een tv-serie die in eigen land een ongekend succes was. Bent u echter
geen Thai, dan is de kans groot dat dit superheldenverhaal in de tweede
helft danig gaat vervelen. De Red Eagle is een Batman-achtige gemaskerde
wreker die in het jaar 2013 de politie, de nucleaire lobby en het
machtigste onderwereldkartel van Thailand tegenover zich vindt. De
actiescènes zijn met veel visuele flair gedaan en dat is Sasanatieng
ook wel toevertrouwd, maar de kijker moet ook een rammelend scenario vol
clichés verdragen, plus af en toe verbijsterend slecht acteerwerk -
ook al is dat heel misschien als pastiche bedoeld. Ja, ook de alles
verklarende flashback is van de partij: onze held en de superschurk van
dienst, de eveneens gemaskerde Black Devil, kennen elkaar van een geheime
militaire operatie uit het verleden - de stoplap der inspiratieloze
schrijvers.
Naar verluidt was de regisseur na de opnamen het spektakelgenre beu. Dat verbaast niet echt.
Naar verluidt was de regisseur na de opnamen het spektakelgenre beu. Dat verbaast niet echt.
Ho Wi-ding
30-01-2011 16:15 Cinerama 3
Dado en Miguel zijn Filipijnse gastarbeiders in Taiwan. Het zijn
tegengestelde karakters; de een is een tobber, de ander een flierefluiter
en geen van beiden is bijzonder snugger. Het eerste half uur is een
sociaal-realistisch immigrantenportret met aandoenlijke liefdesproblemen
zoals we uit de Britse cinema kennen. Daarna wordt deze thematiek verlaten
en belanden we in een lauwe komedie over een gevonden luxe sofa die het duo
naar hun bescheiden appartement probeert te verslepen, maar denk hierbij
niet teveel aan Laurel & Hardy of Beavis & Butthead. Zo grappig
wordt het op geen stukken na.
David Michôd
30-01-2011 17:30 Doelen WB zaal

Zoals gezegd regeert de angst, want de politie trekt het net rond de familie strakker aan en het duurt niet lang voor er doden aan beide kanten vallen, met Joshua er middenin. Wurgende spanning is het gevolg, met korte explosieve geweldsuitbarstingen. Guy Pierce is de besnorde agent die zich vaderlijk over Joshua probeert te ontfermen.
Argyris Papadimitropoulos & Jan Vogel
21-01-2011 15:00 Venster 2

Het is een bekend recept: twee personages worden gevolgd en zullen elkaar pas aan het eind treffen. Omdat er tot dat moment weinig opzienbarends gebeurt, valt te verwachten dat die ontmoeting dan ook van dramatische aard zal zijn om het geduld van de kijker te belonen. Zo ook in dit Griekse grotestadsbeeld, al zal misschien niet ieders geduld toereikend zijn.
We zien de ietwat roekeloze puber Haris (Harry, volgens de ondertiteling) en de met zich zelf in de knoop zittende politieman Vasili (Billy) met hun typerende bezigheden: Haris rommelt wat met een vriendinnetje, feest met zijn vrienden, is fanatiek aan het skaten en doet wat stomme dingen, zoals iedereen die ooit jong is geweest -maar geen nood, 'wasted' hoeft niet opgevat te worden als: dit wordt weer zo'n hip gedoe over jongeren die naar de klote gaan. De middelbare Vasili tobt over zijn huwelijk, zijn familie, zijn werk en de moeizame samenwerking met collega's, maar pakt uit levensangst geen enkel probleem goed aan. En intussen is het bloedheet.
Als je de zaal eenmaal verlaten hebt, winnen de filmtitel en de landerige sfeer aan betekenis, zeker als je de Griekse rellen van het afgelopen jaar in herinnering brengt.
Jerzy Skolimowski
21-01-2011 13:15 Venster 2

Vincent Gallo speelt een Afghaanse verzetsstrijder die door de Amerikanen wordt gevangen genomen, ontsnapt en op de vlucht blijft in een onherbergzaam winterlandschap. Het is een zeer fysieke, maar zwijgende rol. Blijkbaar kon men geen Afghaanse acteur vinden, of werd dit idee als 'box office poison' in de preproductiefase afgeserveerd. Ongetwijfeld was woede over de Amerikaanse bemoeienissen in Afghanistan een van de drijfveren van de makers -we zien het veelbesproken waterboarden en het ouderwetse beukwerk tijdens de ondervragingen- maar een politiek geëngageerde film is het niet geworden. Eerder een onhandige western-in-de-Poolse/Russische(?) sneeuw, vol ongeloofwaardige plotwendingen: Vincent stapt in een wolvenklem (au! schoen vol bloed!) maar rent, na wéér een nipte ontsnapping, volkomen ongehinderd verder door de sneeuw. Onbedoeld komisch is het soms ook: als onze man zich in de nabijheid van houthakkers schuilhoudt, valt de eerste boom die omgaat uitgerekend op hem. Kortom, als no-brainer over een voortvluchtige gevangene is Essential Killing best geslaagd, vanwege de fraaie natuuropnames.