Alexei Balabanov
27-01-2008 22:15 Venster 3
George Romero gebruikt zijn zombies als metafoor voor een aantal
maatschappelijke misstanden, maar bij deze lugubere festivalkneiter wordt
het morele ontbindingsproces van een heel land (de USSR) fysiek voelbaar.
De vergelijking met The Texas Chainsaw Massacre is al gemaakt en dat
is minder vergezocht dan het -aanvankelijk- lijkt. De film begint kalmpjes
en volgt enkele verhaallijntjes van oudere en jongere sovjetburgers in een
roestige, verveloze omgeving. Het is 1984, het jaar waarvan de vermoorde
dissident Andrei
Amalrik zich ooit hardop afvroeg of de USSR het wel zou halen. Breznjev
is dood en zijn opvolgers zullen het ook niet lang volhouden. De oorlog in
Afghanistan eist zijn tol: 'Cargo 200' is de codenaam voor de doodskisten
van de aldaar gesneuvelde militairen. De ouderen zien zichzelf als
onderdelen van het systeem vastlopen of geheel overbodig worden. De
jongeren willen zich amuseren en doen dat naar goed voorbeeld met veel
(zelfgestookte) wodka. Een distilleerderij langs de weg Leningrad-Leninsk
wordt het toneel van steeds surrealistischere wreedheden, waarvan de
symboliek niet te missen is. Van de maker van Brat en Of Freaks
and Men.
Reacties
Nog geen reacties.
Reactie toevoegen