Miike Takashi
02-02-2011 19:30 Luxor
De director's cut die ik zag duurt 25 minuten langer dan de reguliere
versie, wat het totaal op tweeënhalf uur bracht. Maar zó
wervelend en vol visuele flair brengt Miike zijn zwaardvechtersepos op het
scherm, dat het eerder als anderhalf uur voelde. Na een expositie die,
sneller dan het oog kan volgen, de historische context van het verhaal
uiteenzet - en waar niemand een jota van begreep (context schmontext) -
werd er al gauw tot de overzichtelijke kern gekomen: er is een ongelooflijk
sadistische slechterik, de broer van de Shaolin, die op de bloederigst
mogelijke wijze uitgeschakeld dient te worden. Daartoe moeten de 13
samoerai uit de titel zich een weg hakken door een cordon van keizerlijk
zwaardvoer in een drie kwartier durende, massale vechtscène, waarbij
spectaculaire A-Team-achtige boobytraps niet geschuwd worden - met
dát verschil dat ook een joviale bodycount hier uiteraard niet
geschuwd wordt.
Welke scènes er precies extra waren aan deze director's cut kan ik niet zeggen, want ik heb de gewone versie niet gezien. Het kan zijn dat er wat extra hak- en splijtwerk ingemixt is, maar ik kan me ook goed voorstellen dat de scène waarin één van de samoerai, nadat hij diverse vrouwen tevergeefs heeft uitgewoond, zijn 'magnificent' lid uitprobeert op de burgemeester, de theaterversie niet heeft gehaald. Anderzijds: vergeleken met Miike-films als Visitor Q en Ichi The Killer was de bewuste scène nog best een toonbeeld van goede smaak en verfijnde humor.
Omdat Miike zelf niet bij de eerste internationale vertoning van zijn director's cut kon zijn, had hij een videoboodschap ter introductie opgenomen. Zó loyaal is zijn aanhang, dat hij een daverend applaus kreeg van een uitverkocht Luxor, nog vóór de tolk de boodschap aan het publiek had vertaald.
Welke scènes er precies extra waren aan deze director's cut kan ik niet zeggen, want ik heb de gewone versie niet gezien. Het kan zijn dat er wat extra hak- en splijtwerk ingemixt is, maar ik kan me ook goed voorstellen dat de scène waarin één van de samoerai, nadat hij diverse vrouwen tevergeefs heeft uitgewoond, zijn 'magnificent' lid uitprobeert op de burgemeester, de theaterversie niet heeft gehaald. Anderzijds: vergeleken met Miike-films als Visitor Q en Ichi The Killer was de bewuste scène nog best een toonbeeld van goede smaak en verfijnde humor.
Omdat Miike zelf niet bij de eerste internationale vertoning van zijn director's cut kon zijn, had hij een videoboodschap ter introductie opgenomen. Zó loyaal is zijn aanhang, dat hij een daverend applaus kreeg van een uitverkocht Luxor, nog vóór de tolk de boodschap aan het publiek had vertaald.