Jesper Ganslandt
01-02-2010 17:00 Venster 3
Regelmatig duikt het begrip 'familiedrama' in de media op. Als de film tien
minuten onderweg is, is al duidelijk dat we te maken hebben met een man die
zojuist zijn gezin heeft omgebracht, maar er geen einde aan maakt. Noch
geeft hij zich aan bij de politie. Rest dus tergende nervositeit. Op zich
een uitdaging voor een filmmaker, zou je zeggen, maar helaas is The
Ape een ergerlijk geval van plagiaat. Van
Le
fils van de gebroeders Dardenne om precies te zijn. Ook hier kijken
we een groot deel van de film in de nek van een hypernerveuze
man-met-een-gruwelijk-geheim. Niet OK.
Die ene waarderingsster is voor het stuntwerk in de scene waarin hoofdpersoon en cameraman op de rails gaan staan voor een aansnellende Intercity (en net op tijd wegspringen).
Die ene waarderingsster is voor het stuntwerk in de scene waarin hoofdpersoon en cameraman op de rails gaan staan voor een aansnellende Intercity (en net op tijd wegspringen).
Man wordt wakker onder het bloed dat niet van hem blijkt te zijn. Hij heeft
iets op zijn kerfstok maar we weten niet wat, en hij zelf ook niet meer, zo
lijkt het. Hij is de 'aap' uit de titel, een botte rij-instructeur met een
bluetooth-oortje in. Waarop hij steeds gebeld wordt terwijl hij op de
vlucht is, ja voor wat? Deze radeloze angst wordt goed overgebracht door de
hoofdrolspeler voor wie tijdens het maken van deze film het scenario
zorgvuldig geheim werd gehouden. Het resultaat is een studie in blinde
paniek, maar dat is helaas te weinig om boeiend te blijven.