Sai Yoichi
03-02-2010 19:15 Pathé 6
‘Deze film is één van de beste in zijn genre,’
aldus programmeur/journalist Tony Rayns bij de introductie. Dat genre is
dan de
door-flashbacks-en-flashforwards-geteisterde-thriller-met-plotgaten-en-continuïteitsfouten-vol-identieke-Japanners-die-elkaar-onherkenbaar-achter-stofdoeken-in-het-duister-zo-bloederig-mogelijk-de-tanden-uit-de-bek-rossen.
Een nagesprek met drie andere doorgewinterde filmbuffs leverde vier
verschillende interpretaties op van hoe de vork nu écht in de steel
zat. Over winter gesproken: de Seven Years In Tibet-achtige
apotheose duurt waarschijnlijk zo lang omdat de regisseur het zonde vond om
zoveel geld uit te trekken voor een handjevol shots. En dan gaat de film
ineens, na ruim twee uur geweld, als een nachtkaars uit. Wie kennis wil
maken met filmmaker in focus Sai Yoichii kan beter elders starten, wie wil
weten hoe een Japanse giallo eruit ziet begint hier.