Samuel Maoz
01-02-2010 20:00 Cinerama 2
Bij de vertoning van deze winnaar van de Gouden Leeuw van Venetië
stroomt de zaal geheel vol filmrecensenten. Lebanon gaat uiteraard
over de gruwelen uit de burgeroorlog aldaar, gefilmd met minimale middelen,
namelijk het binnenste van een tank en enkele beelden van de omgeving
gezien door het vizier. Dat werkt, net als de suggestie van beweging door
middel van een schuddende camera. Toch vergt het veel geduld om deze rit
uit te zitten, want het betreft een weinig opzienbarende oorlogsanekdote.
Tja, je zit toch anderhalf lang uur te kijken naar vier zwetende mannen in
een halfduister koekblik. Dit zou niet zo'n punt zijn als de personages
meer psychologische diepte hadden gehad, maar Das Boot op rupsbanden
is dit helaas niet.
NB: Het strekt tot aanbeveling deze film niet met een volle blaas te gaan zien, want de soldaten nemen de ene plaspauze na de andere (in realtime).
NB: Het strekt tot aanbeveling deze film niet met een volle blaas te gaan zien, want de soldaten nemen de ene plaspauze na de andere (in realtime).