Maartje Seyferth/Victor Nieuwenhuijs
			29-01-2010 12:30 Cinerama 2
		
		
		Slagerijen als setting leverden in het verleden al menige filmklassieker op
		(Delicatessen, The Green Butchers), maar wees gewaarschuwd:
		Vlees is een tenenkrommend pretentieuze Nederlandse Ku(ns)tfilm, die
		vooral als vehikel voor de natte dromen van de makers lijkt te dienen. Een
		slager vergrijpt zich aan het slagersmeisje, de slagersvrouw doet het met
		de baas van het abattoir, het slagersmeisje filmt de slager wanneer die het
		doet met zijn vrouw, ze filmt zichzelf als ze het doet met wie dan ook, ze
		filmt het vlees in de slagerij, en er valt een dooie. Vlees = seks = dood,
		we begrijpen de boodschap, dank u. 
Titus Muizelaar slaapwandelt zich door zijn dubbelrol als slager en politieinspecteur (de twee personages blijken om redenen die alleen bekend zijn bij de makers een en dezelfde persoon - Lynch in de polder) en debiteert smakelijke oneliners als ‘Ik zal je strelen en likken tot je nat en glimmend bent.’ Er gaan halverwege nog wat verplichte shockregistertjes open (plasseks, een insecten etend verkrachtingsslachtoffer) voordat gratuit surrealisme de film definitief naar een potsierlijke conclusie laveert. Bij vlagen mooi camerawerk kan niet verbloemen dat de setdesigen van een armetierigheid is waar het lokale amateurtheater geen brood van lust. Wat een verspilling van geld en talent (NB: grand old lady Kitty Courbois staat weliswaar op de titelrol, maar ik moet zeker even in slaap gevallen zijn toen zij in beeld kwam). Dat hoofdrolspeelster Nellie Benner zich zo bloot durft te geven is heel moedig en verdient groot respect, maar ik had haar uit de grond van mijn hart een betere film gegund.
		
	Titus Muizelaar slaapwandelt zich door zijn dubbelrol als slager en politieinspecteur (de twee personages blijken om redenen die alleen bekend zijn bij de makers een en dezelfde persoon - Lynch in de polder) en debiteert smakelijke oneliners als ‘Ik zal je strelen en likken tot je nat en glimmend bent.’ Er gaan halverwege nog wat verplichte shockregistertjes open (plasseks, een insecten etend verkrachtingsslachtoffer) voordat gratuit surrealisme de film definitief naar een potsierlijke conclusie laveert. Bij vlagen mooi camerawerk kan niet verbloemen dat de setdesigen van een armetierigheid is waar het lokale amateurtheater geen brood van lust. Wat een verspilling van geld en talent (NB: grand old lady Kitty Courbois staat weliswaar op de titelrol, maar ik moet zeker even in slaap gevallen zijn toen zij in beeld kwam). Dat hoofdrolspeelster Nellie Benner zich zo bloot durft te geven is heel moedig en verdient groot respect, maar ik had haar uit de grond van mijn hart een betere film gegund.
Reacties
		
				De azijnpisser die deze 'recentie' heeft geschreven is Tonio van Vugt. Dat
				staat duidelijk rechtsboven vermeld. En wat een kritische recensie met 'PVV
				stemmen' te maken heeft? Geert mag het weten.
			
			
		
				NB Dat het veel moeite kost om een film te maken met weinig geld, maakt die
				film nog geen goede film. En wie bang is voor een mening kan hem beter niet
				uitbrengen.
			
			
		
				Uit uw reactie blijkt dat u het allemaal erg persoonlijk neemt. Een film
				goed vinden omdat het zo moeilijk was om hem te maken... Sorry hoor, dat is
				net zoiets als een boek goed vinden omdat de schrijver maar 1 arm heeft.
			
			
		
				"Een slager vergrijpt zich aan het slagersmeisje, de slagersvrouw doet
				het met de baas van het abattoir, het slagersmeisje filmt de slager wanneer
				die het doet met zijn vrouw, ze filmt zichzelf als ze het doet met wie dan
				ook, ze filmt het vlees in de slagerij, en er valt een dooie. " Het
				klinkt anders best aardig.
			
			
		
				@ Piet K.: Dat klinkt inderdaad best aardig... op papier. Vandaar ook
				waarschijnlijk dat alle voorstellingen vantevoren uitverkocht waren.
			
			
		
				Volledig met Tonio eens; zojuist de film in utrecht (filmfestival) gezien
				en naderhand bleek de consensus geheel in lijn met deze recensie.
			
			
		
				CXL
			
			
		
				CXL
			
			
		
				CXL
			
			
		
				CXL
			
			
		
				CXL
			
			
		
				CXL
			
			
		
				CXL
			
			
		
				CXL
			
			
		
				CXL
			
			
		
				CXL
			
			
		
				CXL
			
			
		
				CXL
			
			
		Reactie toevoegen
			
		 
	
Ik heb een enorme bewondering voor Maartje Seyfert& Victor Nieuwenhuijs , omdat ze tegen alle gevestigde ordes in hun film proberen te maken.
Als je niks hebt toe te voegen , ga je toch lekker naar Avatar?