Werner Herzog
			05-02-2010 16:15 Cinerama 3
		
		
		Werner Herzog houdt wel van een geintje. Nicholas Cage is hier de foute
		smeris uit de titel en een soort stofzuiger voor allerhande pretpoedertjes.
		Naar verluidt was Abel Ferrara witheet over deze 'remake' van zijn Bad
		Lieutentant (1993), maar het vermoeden rijst dat dit uit jaloezie is.
		Herzog wint op punten: Ferrara baarde opzien met een full frontal
		van Harvey Keitel, maar bood verder slechts een held die met een steile
		curve naar de verdommenis gaat en wat katholieke flauwekul, terwijl Herzog
		een heel aardige satire maakte op de genrefilm van de
		politieman-die-niet-volgens-het-boekje-te-werk-gaat, met enkele verrassend
		grappige twists. 
En dan is er de karaoke-act van Herzogs leguanen...
		
	En dan is er de karaoke-act van Herzogs leguanen...
Christian Becker & Oliver Schwabe
			05-02-2010 14:00 Cinerama 3
		
		
		Een jong stel kampeert in de bossen terwijl ze zich als zuigvisjes hechten
		aan rijke, eenzame burgers, die dat willens en wetens toelaten. Een aparte
		levenstijl, dat wel. De regie omzeilt de vraag hoe de deal steeds tot stand
		komt, terwijl verder voorspelbaarheid troef is: zij speelt het hard (want,
		zo weten we via een handige hint, zij heeft nooit nestwarmte gekend) en hij
		krijgt wroeging en biecht alles op aan een stel dat hem als een
		ersatz/adoptiezoon in huis zou nemen. Op een vrijscène met
		toekijkende oma na is alles binnen de lijntjes gefilmd. Ziemlich
		unspannend.
		
		
		
	Sai Yoichi
			04-02-2010 19:30 Pathé 6
		
		
		In het inleidende praatje was van het Japans van de regiseeur twee woorden
		te verstaan: hard-boiled en film noir. Soo, de held van het
		verhaal verliest op jeugdige leeftijd zijn  broertje aan een ciminele
		kidnapper. Op latere leeftijd gaat hij naar hem op zoek. Het begin van een
		turbulente thiller met een vrij conventioneel verhaal, en een
		onconventioneel aantal doden. Om in filmtermen te spreken: Face/Off
		meets Kill Bill Vol.1.
		
		
		
	Matsumoto Hitoshi
			04-02-2010 09:30 
		
		
		Man wordt wakker in een bolletjespyjama, maar dat is niet zijn grootste
		probleem. Want hoe komt hij die witte kamer uit? Ondertussen maakt ergens
		in Mexico iemand zich op voor een showworstelwedstrijd. Hoe deze twee
		verhaallijnen samenkomen is vooraf niet te raden, maar blijkt achteraf
		natuurlijk verrotte logisch. Tenminste, als je de fantasie van de maker
		hebt natuurlijk. Prettig fantasievol als de kleur van de pyjama.
		
		
		
	Werner Herzog
			03-02-2010 16:15 Pathé 3
		
		
		Cultregisseur verfilmt ook eens een formulefilm met een formulescript en
		formule-acteurs. Agent werkt zich steeds meer in de nesten met corruptie en
		drugsgebruik, maar als in een blije high-schoolfilm worden al deze
		problemen in 1 korte scene rondom het einde afgewikkeld. Nicholas Cage
		'speelt' Nicholas Cage; de kijker verveelt zich.
		
		
		
	Veiko Õunpuu
			05-02-2010 13:30 Pathé 3
		
		
		Wat begint als zwarte komedie wordt gaandeweg een Lynchiaans associatief
		drama, waarin we de onttakeling van Tony's succesvolle leven krijgen te
		zien. Helaas is de stijlbreuk niet goed voor de continuiteit, en worden
		goede scenes afgewisseld met niet zo terzake doende filmerij.
		
		
(Wél met de meest originele manier van hoe een onderbroek een einde aan iemands leven kan maken.)
		
	(Wél met de meest originele manier van hoe een onderbroek een einde aan iemands leven kan maken.)
Hélène Cattet & Bruno Forzani
			03-02-2010 22:15 Cinerama 4
		
Zoals je dus blijkbaar Japanse giallo’s hebt, zo heb je dus ook Waalse giallo’s. Amer begint al goed met de zeer authentiek aanvoelende, Goblin-achtige muziek onder de openingscredits. Wat volgt is een - zoals het in dit genre hoort - onsamenhangende mix van thriller, horror en erotiek, opgebouwd uit nerveuze cuts en extreme zoomshots. We volgen een meisje van jeugd tot volwassendom, waarbij de film de vorm aanneemt van achtereenvolgens gothic horror, softseksfilm en slasher. Elke handeling is met nadruk gefilmd en van geluidseffecten voorzien; zo worden zelfs boodschappen bij de kruidenier en een potje straatvoetbal omineus.
Alleen de muziek blijkt vintage italorock uit de seventies, de rest komt volledig uit de koker van regisseurspaar Hélène Cattet en Bruno Forzani. Het resultaat is een uiterst geslaagde ode aan de giallo, die met grote kennis van het genre gemaakt en prachtig gefilmd is, al voert vorm de boventoon en lijkt de inhoud een beetje met het badwater weggegooid. Dat laatste scheelt toch net die ene ster.
Een enigszins nerveus (vooral zij), maar enthousiast duo licht toe: ’We hebben ons bij het script sterk laten inspireren door de muziek. We hebben het samen geschreven, telkens gaven we elkaar het script weer door en vulden we elkaar aan.’
Dachten jullie tijdens het schrijven nooit op enig moment: nu gaan we echt te ver en is elke logica zoek?
Forzani: ‘Het was wel constant zoeken naar een, hoe zeg je dat, equilibrium... eh, balans, ja.’
Wat betekent de titel?
‘Amer betekent ‘bitter’, het is de smaak die na afloop bij het publiek moet achterblijven. Maar het is ook een woordspeling op ‘à mer’: Frans voor ‘aan zee’, waar de hele film zich in feite afspeelt.’
Als je één favoriete giallo zou moeten noemen?
‘Profondo Rosso van Dario Argento, geen twijfel mogelijk! Maar ook Lucio Fulci is van grote invloed geweest.’
Wat wordt jullie volgende project?
’We gaan een versie van Amer maken vanuit een mannelijk perspectief, die zich in Brussel gaat afspelen.’

Kongkiat Komesiri
			04-02-2010 22:00 Cinerama 1
		
		
		Een corrupte politieman met Geert Wilders-kapsel haalt een veroordeelde
		huurmoordenaar uit de gevangenis die een perverse seriemoordenaar voor hem
		moet opsporen, zogenaamd omdat de moordenaar een jeugdvriend van de
		veroordeelde is, maar eigenlijk gewoon omdat de cop nog te lui is om zijn
		eigen veters te strikken en liever op het vriendinnetje van de veroordeelde
		past: dat kan alleen in Thailand (maar het had ook bijvoorbeeld Korea
		kunnen zijn).
Na een eerste halfuur waarin de film nog alle kanten opschiet en de ondertitels voor bescheiden hilariteit zorgen (‘You sound you love her very much’), vindt deze bizarre thriller zijn draai, mede dankzij een parallelle verhaallijn over de twee jeugdvrienden, die zowaar ontroert tussen alle gewelddadige gore. Een ontknoping die voor de oplettende kijkers niet helemaal onverwacht komt, zorgt voor een voor het genre ongewoon emotioneel geladen slotscène. Kleine aanrader.
		
	Na een eerste halfuur waarin de film nog alle kanten opschiet en de ondertitels voor bescheiden hilariteit zorgen (‘You sound you love her very much’), vindt deze bizarre thriller zijn draai, mede dankzij een parallelle verhaallijn over de twee jeugdvrienden, die zowaar ontroert tussen alle gewelddadige gore. Een ontknoping die voor de oplettende kijkers niet helemaal onverwacht komt, zorgt voor een voor het genre ongewoon emotioneel geladen slotscène. Kleine aanrader.
Santiago Fillol & Lucas Vernal
			04-02-2010 22:30 Venster 4
		
		
		Documentaire over een Spaanse holocaust-fabulant die in 2005 door de mand
		viel. De eerste tien minuten verlopen vlot, er
		wordt in hoog tempo uitgelegd hoe de vork in de steel zit: Enric Marco zat
		niet zoals hij decennialang voor het Spaanse publiek had volgehouden, in
		concentratiekamp Flossenburg, maar in een reguliere gevangenis in Kiel.
		Later zou hij 'voor de goede zaak' zijn ervaringen aandikken tot een
		KZ-getuigenis. Anders dan het beruchte geval
		Binjamin
		Wilkomirski is hij nooit echt in zijn eigen leugens en halve waarheden
		gaan geloven. Wat nu pijnlijker is? Tja. Marco is in elk geval een
		irritante, ijdele persoonlijkheid die bij wijze van een halfslachtige
		biecht afreist naar Duitsland. Deze tocht voegt echter weinig informatie
		toe aan wat al vanaf het begin duidelijk was.