Sai Yoichi
			01-02-2010 19:30 Luxor
		
		
		Ninja-epos dat afgeleid is van een langlopende mangareeks. Kamui is de
		dolende ninja-zonder-werkgever (en dus vogelvrij in de meest negatieve
		betekenis van het woord). Hij komt - na vele omtrekkende bewegingen
		uiteraard - een vissershoofdman te hulp die op uiterst brutale wijze het
		paard van de plaatselijke shogun van een been berooft. De meeste dieren die
		in beeld komen, daar gaat een pijl of zwaard doorheen, trouwens. En de
		meeste mensen wacht al geen beter lot, maar dat is te verwachten van een
		samoeraifilm. Het verhaal stelt wat teleur, met die typische onhandige
		manier van personages introduceren (namelijk met behulp van een flashback).
		De CGI-effecten zijn wel erg lelijk, maar de zwaardballetten zijn okee.
		
Regisseur Sai-San blijkt bij zijn praatje voor de vertoning een joviale grappenmaker : 'Veel ninjatechnieken zijn geheim, ik heb er vele tijdens het draaien geleerd die ik thuis op mijn vrouw wilde proberen. Maar dat mocht niet.' Niet al te serieus nemen, dan is Kamui best te genieten dus.
		
	Regisseur Sai-San blijkt bij zijn praatje voor de vertoning een joviale grappenmaker : 'Veel ninjatechnieken zijn geheim, ik heb er vele tijdens het draaien geleerd die ik thuis op mijn vrouw wilde proberen. Maar dat mocht niet.' Niet al te serieus nemen, dan is Kamui best te genieten dus.
Bong Joon-Ho
			01-02-2010 16:30 Schouwburg Grote Zaal
		
		
		Jawel, Bong Joon-Ho deed het weer, na Memories of Murder en The
		Host; namelijk een topfilm afleveren! Sardonisch en uitgekookt is het
		script dat hij zelf schreef, intens de vertolking van Kim Hye-Ja als de
		moeder van de zwakbegaafde jongen die van een bizarre moord wordt
		beschuldigd. Zoals bij de meeste Koreaanse cinema is de toon zeer
		melancholiek en de politie incompetent. De moeder zal zelf op zoek naar de
		moordenaar moeten gaan nadat haar zoon, onder druk gezet, heeft bekend.
		Maar dat is slechts het begin; de plot zal nog enkele keren op verrassende
		wijze kantelen en de sterke band tussen moeder en zoon in een verontrustend
		licht zetten.
		
		
		
	
			
			
			01-02-2010 13:15 Pathé 7
		
		
		
		
		
		Katholiek is zo gek nog niet. Subtiele film die bijna een studie is
		naar de absurde kanten van de pelgrimsindustrie in Lourdes, waar iedereen
		aan meedoet. Maar komen die dan nog voor, wonderen? En als God almachtig
		is, kan hij toch iedereen beter maken? De pastoor legt geduldig uit dat het
		al een heel wonder is als je je openstelt voor de heer, en je ziekte leert
		accepteren. Dan hervat hij zijn kaartspel.
		
		
Superieur afgewogen film, waar iedere scène precies op zijn plek past.
		
	Superieur afgewogen film, waar iedere scène precies op zijn plek past.
			
			
			31-01-2010 19:30 Pathé 5
		
		
		
		
		
		Mike Figgis ging in 1999 met vier videocamera's aan de gang en presenteert
		deze in een matrix van 4 live videostreams. In het begin chaotisch
		totdat de vier takes samen beginnen te komen op datzelfde kantoor van de
		Hollywood-producer, waarna de verwikkelingen snel gaan, en de satire voluit
		gaat. Larry Sanders meets Short Cuts.
		
		
Wat experimentele chaos lijkt, is het niet: de regisseur leidt je subtiel naar het juiste beeld door het geluid te versterken of juist af te zwakken.
		
	Wat experimentele chaos lijkt, is het niet: de regisseur leidt je subtiel naar het juiste beeld door het geluid te versterken of juist af te zwakken.
			
			
			31-01-2010 22:00 
		
		
		
		
		
		Alsof je naar een Deense remake van La Prophète zit te
		kijken, totdat de volgende verschillen opvallen:
		
		
- Hier houdt men van knusse inrichting, en staan er kantoorplanten in de cellengang.
- Hier telt niet de strijd om de macht, maar wie het beste is in vivisectie. Als het proefkonijn kapot gaat neem je toch gewoon een nieuwe?
		
Claustrofobisch geweld als hobby, zo doet men dat in Denemarken. Het resultaat is beklemmend goed.
		
	- Hier houdt men van knusse inrichting, en staan er kantoorplanten in de cellengang.
- Hier telt niet de strijd om de macht, maar wie het beste is in vivisectie. Als het proefkonijn kapot gaat neem je toch gewoon een nieuwe?
Claustrofobisch geweld als hobby, zo doet men dat in Denemarken. Het resultaat is beklemmend goed.
			
			Madoooonna!
		
		
		De Striptekenaar en De Jakhals
			31-01-2010 23:50 
		
		
		Zondagavond in een vrijwel uitgestorven danszaal in de Schouwburg (een wat
		onwerkelijk aandoend groot verschil met de avond ervoor). De Jakhals maakt zijn entree. De frisbesikte Amsterdamse Striptekenaar, in wiens gezelschap wij ons
		bevinden, trekt zijn aandacht. De Jakhals maakt een mooie show van dat
		feestje der herkenning, waarbij hij zijn gezicht ten hemel richt en een
		soort flamenco-achtig dansje uitvoert in zijn strakke Italiaanse pak. Het
		ritueel heeft wel iets van een scène uit The Sopranos. Het
		enige wat er nog aan ontbreekt is dat De Jakhals er een langgerekt
		‘Madoooonna’ uitfloept. In plaats daarvan posteert hij zich
		tussen mij en De Striptekenaar en de dames in het gezelschap. Enkele
		ogenblikken later zal hij de hand van een van de dames vastpakken zonder
		haar aan te kijken, wederom zijn gezicht naar boven richten en het dansje
		nog een keer doen.
De Jakhals klaagt ach en wee, met de theatrale gedrevenheid van de mobsters uit eerdergenoemde TV-serie. Het is het einde van het IFFR, Rotterdam, de wereld, zo’n lege danszaal. Niet genoeg volk om hem te bewonderen, is hij daarom helemaal naar de Schouwburg gekomen? De Jakhals heeft een ego dat bij zijn enorme lengte past, een ego met een eigen postcode, hij is niet geïnteresseerd in het gezelschap rond De Striptekenaar en nauwelijks in De Striptekenaar zelf. Wij, honden als wij zijn, laten De Striptekenaar achter met De Jakhals, om in de foyer van de Schouwburg een biertje te drinken met de rest van het Zone-team.
Daar komt ook de Striptekenaar de foyer binnen. Vulde het ego van De Jakhals soms inmidddels de hele lege danszaal?
‘Och,’ zegt De Striptekenaar een beetje beteuterd, ‘Hij had het ene stoere verhaal na het andere, en toen hij aan zijn vierde of vijfde wou beginnen, onderbrak ik hem om te zeggen dat ik dat he-le-maal niet erg vind dat-ie zo stoer is, omdat ik hem gewoon waardeer om wie hij is en niet om wat ‘ie is. En toen is ‘ie boos weggelopen. Terwijl ik het juist goed bedoelde.’
Eén ding is zeker: als het je lukt om je op je tenen te laten trappen door de frisbesikte Amsterdamse Striptekenaar, dan is je ego héél erg groot. Madoooonna!
		
	De Jakhals klaagt ach en wee, met de theatrale gedrevenheid van de mobsters uit eerdergenoemde TV-serie. Het is het einde van het IFFR, Rotterdam, de wereld, zo’n lege danszaal. Niet genoeg volk om hem te bewonderen, is hij daarom helemaal naar de Schouwburg gekomen? De Jakhals heeft een ego dat bij zijn enorme lengte past, een ego met een eigen postcode, hij is niet geïnteresseerd in het gezelschap rond De Striptekenaar en nauwelijks in De Striptekenaar zelf. Wij, honden als wij zijn, laten De Striptekenaar achter met De Jakhals, om in de foyer van de Schouwburg een biertje te drinken met de rest van het Zone-team.
Daar komt ook de Striptekenaar de foyer binnen. Vulde het ego van De Jakhals soms inmidddels de hele lege danszaal?
‘Och,’ zegt De Striptekenaar een beetje beteuterd, ‘Hij had het ene stoere verhaal na het andere, en toen hij aan zijn vierde of vijfde wou beginnen, onderbrak ik hem om te zeggen dat ik dat he-le-maal niet erg vind dat-ie zo stoer is, omdat ik hem gewoon waardeer om wie hij is en niet om wat ‘ie is. En toen is ‘ie boos weggelopen. Terwijl ik het juist goed bedoelde.’
Eén ding is zeker: als het je lukt om je op je tenen te laten trappen door de frisbesikte Amsterdamse Striptekenaar, dan is je ego héél erg groot. Madoooonna!
Damjan Kozole
			31-01-2010 19:15 Schouwburg Grote Zaal
		
Het heeft zo zijn voordelen als je land voorzitter is van de EU; rijke Europarlementariërs in de Sloveense hoofdstad Ljubljana zijn voortdurend op zoek naar een verzetje, en dan bedoelen we niet een bezoek aan het middeleeuwse slot of een terrasje aan de Ljubljanica. De studente Alexandra Slovenk (Sloveens Meisje) verdient een aardig centje bij als callgirl, maar dat gaat niet probleemloos; al in de eerste scène overlijdt een klant aan een hartaanval en binnen de kortste keren heeft ze twee gewelddadige pooiers achter zich aan. Alle ingrediënten voor een tweede Lilja 4-ever lijken aanwezig, maar Alexandra is geen slachtoffer en houdt de zaken - hoewel niet altijd even stevig - in eigen hand.
Regisseur Kozole combineert intelligent drama met thrillerelementen en onderkoelde humor en heeft in actrice Nina Ivanisin een ijzersterke troef. Alexandra’s relatie met haar vader, die zich heeft gestort op de reünie van zijn oude band Electrosshock (‘Als Bob Dylon succesvol is, waarom wij dan niet?’ - ‘je bedoelt Bob Dylan.’), is als een kacheltje in de koude Sloveens nacht. Die reünie resulteert overigens in een verrassende rol van Frank Zappa’s Bobby Brown in de slotscène, waarvoor een bonuspunt.
Lu Chuan
			01-02-2010 11:00 Cinerama 3
		
		
		Groots opgezette epic van de val van Nanjing in 1937 in stemmig zwart-wit.
		Het is een historisch gegeven dat wij veelal kennen van een enkel zinnetje
		uit de geschiedenisles (waarin het woordje 'verkrachting' opvalt). City
		of Life and Death slaagt erin iets van de gruwelen voelbaar te maken,
		met een letterlijke zee van gedode burgers. Met name de eerste helft maakt
		indruk. 
Tot zover klinkt dit u vast als een vijfsterrenfilm in de oren, maar de teller blijft toch op 4. Naar verluidt zorgde de film in China voor controverse door het genuanceerde beeld dat hier van de Japanners geschetst wordt. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Er wordt in het tweede uur ingezoomd op het al dan niet overleven van een dozijn hoofdfiguren. Hiervan gaat de meeste aandacht naar Todakawa, een Japanse soldaat met gewetensbezwaren. Iets dergelijks geldt ook voor de Duitse zakenman John Rabe. Een nazi die huilt om zijn Chinese personeel, dat is een ontregelend beeld. Dit soort uitzonderingen zullen er heus geweest zijn, maar het beestachtige sadisme van de Japanners is dermate spreekwoordelijk dat de keuze merkwaardig te noemen is. Een ander minpunt is de aanzwellende pianomuziek bij dramatische momenten. Bij de eerste poging van de vertoning was het geluid afwezig. Wat bleek? De beelden waren al indrukwekkend genoeg; de muziek biedt slechts overbodige onderstreping. De vertolkingen en regie zijn zondermeer geslaagd als eerbetoon aan de slachtoffers die in de toenmalige Chinese hoofdstad vielen.
		
	Tot zover klinkt dit u vast als een vijfsterrenfilm in de oren, maar de teller blijft toch op 4. Naar verluidt zorgde de film in China voor controverse door het genuanceerde beeld dat hier van de Japanners geschetst wordt. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Er wordt in het tweede uur ingezoomd op het al dan niet overleven van een dozijn hoofdfiguren. Hiervan gaat de meeste aandacht naar Todakawa, een Japanse soldaat met gewetensbezwaren. Iets dergelijks geldt ook voor de Duitse zakenman John Rabe. Een nazi die huilt om zijn Chinese personeel, dat is een ontregelend beeld. Dit soort uitzonderingen zullen er heus geweest zijn, maar het beestachtige sadisme van de Japanners is dermate spreekwoordelijk dat de keuze merkwaardig te noemen is. Een ander minpunt is de aanzwellende pianomuziek bij dramatische momenten. Bij de eerste poging van de vertoning was het geluid afwezig. Wat bleek? De beelden waren al indrukwekkend genoeg; de muziek biedt slechts overbodige onderstreping. De vertolkingen en regie zijn zondermeer geslaagd als eerbetoon aan de slachtoffers die in de toenmalige Chinese hoofdstad vielen.
Ayar Blasco
			01-02-2010 22:30 Venster 4
		
South Park heeft school gemaakt, blijkbaar ook in Argentinië. Een stel halfgare ravers heeft de atomaire klap overleefd en krijgt het aan de stok met mutanten en 'Bonito's'. Bij tijd en wijle zeer grappige vondsten in deze bad art animatie: 'Waar water is, zijn dieren. Waar internet is, zijn mensen.' Veel humor is echter moeilijk te volgen voor wie zelf geen Argentijn is, of te weinig lijm heeft gesnoven.
Samuel Maoz
			01-02-2010 20:00 Cinerama 2
		
		
		Bij de vertoning van deze winnaar van de Gouden Leeuw van Venetië
		stroomt de zaal geheel vol filmrecensenten. Lebanon gaat uiteraard
		over de gruwelen uit de burgeroorlog aldaar, gefilmd met minimale middelen,
		namelijk het binnenste van een tank en enkele beelden van de omgeving
		gezien door het vizier. Dat werkt, net als de suggestie van beweging door
		middel van een schuddende camera. Toch vergt het veel geduld om deze rit
		uit te zitten, want het betreft een weinig opzienbarende oorlogsanekdote.
		Tja, je zit toch anderhalf lang uur te kijken naar vier zwetende mannen in
		een halfduister koekblik. Dit zou niet zo'n punt zijn als de personages
		meer psychologische diepte hadden gehad, maar Das Boot op rupsbanden
		is dit helaas niet. 
NB: Het strekt tot aanbeveling deze film niet met een volle blaas te gaan zien, want de soldaten nemen de ene plaspauze na de andere (in realtime).
		
	NB: Het strekt tot aanbeveling deze film niet met een volle blaas te gaan zien, want de soldaten nemen de ene plaspauze na de andere (in realtime).
Jesper Ganslandt
			01-02-2010 17:00 Venster 3
		
		
		Regelmatig duikt het begrip 'familiedrama' in de media op. Als de film tien
		minuten onderweg is, is al duidelijk dat we te maken hebben met een man die
		zojuist zijn gezin heeft omgebracht, maar er geen einde aan maakt. Noch
		geeft hij zich aan bij de politie. Rest dus tergende nervositeit. Op zich
		een uitdaging voor een filmmaker, zou je zeggen, maar helaas is The
		Ape een ergerlijk geval van plagiaat. Van 
		Le
		fils van de gebroeders Dardenne om precies te zijn. Ook hier kijken
		we een groot deel van de film in de nek van een hypernerveuze
		man-met-een-gruwelijk-geheim. Niet OK. 
Die ene waarderingsster is voor het stuntwerk in de scene waarin hoofdpersoon en cameraman op de rails gaan staan voor een aansnellende Intercity (en net op tijd wegspringen).
		
	Die ene waarderingsster is voor het stuntwerk in de scene waarin hoofdpersoon en cameraman op de rails gaan staan voor een aansnellende Intercity (en net op tijd wegspringen).