Mabrouk El Mechri
31-01-2009 22:00 Doelen Jurriaanse Zaal
Jean Claude Van Damme speelt zichzelf, en doet dit beter dan vriend of
vijand voor mogelijk hielden. Spannend en hilarisch vanwege het schrandere
script, dat perfect het midden houdt tussen het blockbustergenre dat Van
Damme tot een knokbegrip maakte en de Waalse tragikomedie á la
Aaltra of Eldorado. Te veel verraden gaan we hier niet doen.
Typisch Belgisch: zoals je in België gewoon met je ouders op café kunt gaan, zo doen JCVD's pa en ma ook een rolletje.
Typisch Belgisch: zoals je in België gewoon met je ouders op café kunt gaan, zo doen JCVD's pa en ma ook een rolletje.
'Before they were famous'
30-01-2009 22:15 Cinerama 7
Dos en la vereda van Lisandro Alonso is Spaanstalig en niet
ondertiteld. Que pasa? Zeer weinig, zo te zien. Het duurt gelukkig ook
slechts 3 minuten. Incoherence van Bong Joon-Ho (van Zone 5300
favorieten Memories of Murder en The Host!) is een vileine,
hilarische afstudeerfilm over drie 'nette heren' die ondeugende dingen doen
zoals in het park poepen, de krantenjongen pesten en blootblaadjes lezen.
Shinya Tsukamoto's Phantom of the regular Size en The Adventure
of Denchu Kozo tenslotte zijn aandoenlijke voorstudies voor zijn
doorbraakfilm Tetsuo en leuk vergelijkingsmateriaal voor de
Tsukamoto-adept, maar vanwege het hoge cosplay-gehalte toch te melig
om achter elkaar te zien. Tsukamoto moest zijn hofcomponist Chu Ishikawa
nog tegenkomen, ook dat scheelt.
Ulrich Seidl
30-01-2009 20:15 Venster 1
Twee vroege mockumentary's films van Ulrich Seidl, uit 1980 en '82.
De kromme-tenen-factor van 's mans latere werk (Tierische Liebe, Hundstage)
is al volop ontwikkeld. De eerste film, Einsvierzig is een portret
van dwergen (altijd goed voor ongemakkelijke humor), de tweede, Der
Ball een portret van provinciale, vroegoude tieners die zich opdoffen
voor het jaarlijkse bal en helemaal loos gaan op de vogeltjesdans, de
extended remix van de vogeltjesdans en de marathonmix van de vogeltjesdans.
Peter Liechti
29-01-2009 22:15 Cinerama 3
Regisseur Liechti slaagt met vlag en wimpel waar zovelen in halfbakken,
pretentieuze onzin zouden stranden. Dit is een kunstzinnige film zonder
acteurs over een levensmoede man die zich op een afgelegen plek doel
doodhongert en pas maanden later, geheel gemummificeerd, wordt gevonden.
Een voiceover bindt de filmbeelden aaneen met een dagboekverslag, waarin de
man zijn lichamelijke verval en verwachtingen over de dood bijhoudt. Wat we
zien bestaat slechts uit beelden van een natgeregend bos, insecten en
dennennaalden op doorzichtig plastic en enkele flarden van wat mogelijk
herinneringen van de man zijn, of hallucinaties. De regisseur koos er
compromisloos voor om zijn film puur op de esthetiek van deze beelden te
bouwen. Deze zijn van een wonderlijke schoonheid. Zo afstotelijk als
Exhausted (zie elders op dit weblog de recensies hierover) wil zijn,
zo fijnzinnig is deze The Sound of Insects. Er gebeurt niets, maar
het wordt geen seconde saai. Of zelfs deprimerend. Wat de man tot deze
langzame dood dreef wordt niet uitgelegd, maar op een gelaten manier toch
voelbaar: de overtuiging niet in dit leven thuis te horen. Je hebt op den
duur het gevoel naast hem in zijn zelfgemaakte hutje in dat natgeregende
bos te liggen. Dichtbij en ongrijpbaar.
Mahmut Fazil Coskun
29-01-2009 16:15 Cinerama 3
Musa, een pijnlijk verlegen muezzin (degene die voorgaat in het
gebed in de moskee) wordt verliefd op zijn buurvrouw, Clara, een
half-Italiaanse katholieke vrouw die vastbesloten is non te worden. Een
behoorlijk kansloze missie dus en nee, een vlotte vertelling wordt het
bepaald niet. Wel zijn er wat verwikkelingen rond de criminele broer van
Musa en een boekhandelaar die een geheimzinnige band met Clara lijkt te
hebben. En er zijn spaarzame grappige speldeprikjes, zoals het moment
waarop de brave muezzin per vergissing de rozenkrans van de buuv tijdens
het gebed hanteert (titel!) maar de lucht loopt er halverwege al uit in
deze toch niet onsympathieke film. Het probleem is dat geen van de drie
hoofdpersonages veel interessants in huis lijkt te hebben: dan maal je als
kijker ook niet zozeer om hun relaties.
Pasit Buranachan & Aht Thamtragoon
29-01-2009 14:00 Doelen Jurriaanse Zaal
Thaise horror in de trashy jaren'80 splatter-traditie*), die mank gaat aan
stapels flashbacks en erger nog: flashbacks in flashbacks. De eerste
doden vallen al voordat de belangrijkste personages echt zijn voorgesteld.
Het is, kortom, een rommelige vertelling over een familie die de dode
moeder (want door de minnares van pa behekst en vergiftigd) weer tot leven
wil wekken. Het zal misschien in de Thaise folklore passen om de heks in
kwestie bruut te curetteren en uitgerekend haar lichaam te gebruiken om de
ziel van mama in te laten dalen, maar verstandig kan dat natuurlijk
nooit wezen. Het gaat dus niet geheel volgens plan en de heks neemt op haar
beurt uitgebreid wraak in een rondje martelporno. Aan een voorbijvarende
boeddhistische monnik is de ondankbare taak gegeven te verklaren dat dit
toch echt niet de manier is om met elkaar om te gaan.
*) Hilarisch trash-moment bij de openingstitels: hoewel dit volgens het programmaboekje om Art of the Devil deel 3 gaat, verschijnt er tussen de Thaise karakters een knoeperd van een 2.
*) Hilarisch trash-moment bij de openingstitels: hoewel dit volgens het programmaboekje om Art of the Devil deel 3 gaat, verschijnt er tussen de Thaise karakters een knoeperd van een 2.
Mashima Riichiro e.a.
29-01-2009 19:00 Pathé 4
De titel is zo'n typisch Japanse, beetje roestige woordspeling, die model
staat voor deze Monty Python-achtige verzameling sketches van ruim een
dozijn verschillende regisseurs. Niet alles is even grappig en regelmatig
wordt het melig of zelfs volstrekt onbegrijpelijk, maar er zit genoeg
gekkigheid bij om drie waarderingssterretjes in de wacht te slepen in deze
parodie op de bombast van de Olympische Spelen. Mamaslingeren,
'samourai'-brullen, sumo voor 97 meter hoge robots en het brancer, ofwel
het schoen-wegschoppen-vanaf-de schommel zijn enkele van de tien
geselecteerde episodes (de oorspronkelijke versie telt er 15 en duurt ruim
drie uur). Leuke vreemde eend in de bijt voor wie even geen zin heeft in
zwaar engagement of bloedvergieten.
Twee dulle grieten zorgen voor een vrolijk avondje laptop-pop in Lantaren.
Het is een lekker chaotische set van tamelijk ver doorgekookte
samplestructuren, afgewisseld met malle liedjes. Waarschijnlijk hebben de
dames hun conservatoriumdiploma netjes gehaald om er vervolgens de
kattenbak mee schoon te maken. De live videoprojectie is wat
dilletantistisch en de verhoopte zugabe blijft uit, maar dat mag de pret
niet drukken.
NB: Moga-Bo, de tweede act niet gezien.
NB: Moga-Bo, de tweede act niet gezien.
Bohdan Slama
27-01-2009 14:15 Venster 4
Tsjechische film over een bangige, met zijn homoseksualiteit worstelende
leraar die een betrekking neemt in een boerendorp. De door het leven
getekende boerin Marie vindt hem een stuk interessanter dan de drankorgels
die het mannenaanbod in het dorp bepalen, maar hij wordt verliefd op haar
lastige puberzoon Lada, die op zijn beurt zijn ambitieuze vriendinnetje
kwijtraakt. Dit klinkt als een recept voor een flauwe klucht vol stereotype
homo's en boeren, maar A Country Teacher is tot nu toe de
aangenaamste verrassing van dit IFFR vanwege het zeer goed afgewogen
scenario (van de regisseur zelf), het aangename verteltempo en de sterke
vertolkingen. De personages zijn stuk voor stuk geloofwaardig, die als
echte mensen hun goede en zwakke kanten hebben. Marie is een sterke vrouw,
maar als het haar allemaal teveel wordt, kan ook zij niet van de fles
afblijven en sterft er een kalf door haar onoplettendheid. Een film die je
in je hart sluit door zijn bescheidenheid en oog voor detail. Waar men in
Amerikaanse films zijn problemen uiteindelijk met een zekere mate van
heroiek te boven komt, staat hier de menselijke maat centraal. De acteurs
zijn allemaal goed en ook niet te mooi: het gegroefde smoelwerk van Zuzana
Bydzovska (Marie) is onvergetelijk.
Leipe koppies tekenen kan Rafael Badilla als de beste, laat hij nog maar
eens zien in Galerie
Viakunst, gelegen in de Karel Doormanstraat. Handgeschilderde variaties
op posters van cultfilms zoals Eraserhead of Reservoir Dogs
voor belachelijke prijzen die een opgewekt humeur geven. Uit te checken
halverwege schouwburg en Cinerama.
Julio Bressane
27-01-2009 22:45 Cinerama 4
Het surrealisme is dood en films die hedentendage het predikaat
'surrealistisch' meekrijgen, zijn opvallend vaak saai en traag als een
kerkdienst. Komt het doordat filmmakers surrealistische schilderijen
in het achterhoofd hebben? Ook deze rolprent is in dit bedje ziek. Man
ontmoet vrouw op een verlaten kerkhof. Zij is alleen op de wereld, vertelt
ze. In scene twee geeft hij haar dictee over planten en vergiften, ongeveer
een kwartier lang. Hierna begint hij plechtstatig kiekjes van haar kut te
maken: een soort Sex voor de Buch voor intellectuelen. Zucht.
Na Hong-Jin
27-01-2009 18:00 Doelen WB zaal
Snoeiharde, retespannende seriemoordenaarsfilm met meer onverwachte
plotwendingen dan je met een stok kunt aanwijzen. In Korea kan het nog,
anno 2009! Jung-Ho, een ex-detective, nu pooier, ziet zijn meisjes een voor
een door de concurrentie opgekocht worden. Althans, dat denkt hij
aanvankelijk. De moordenaar is al snel bekend en gearresteerd, maar daarmee
is de spanning allerminst verdwenen, want daar is ook de immer blunderende
politiemacht (een bekend Koreaans fenomeen sinds Memories Of
Murder). Naast alle geldzorgen en kwetsuren heeft Jung-Ho nog te kampen
met een aanzienlijk schuldcomplex aan gezien hij Jin-Mi, een van zijn
trouwe hoertjes recht in de armen van de moordenaar stuurde en dus een en
ander uit te leggen heeft aan haar dochtertje. Heftige emoties, komische
uitglijers, veel bloederig hamerzwaaien en zoals gezegd volstrekt
incompetente agenten. De burgemeester van Seoul krijgt poep in zijn gezicht
van een boze burger.
Erik Khoo
27-01-2009 14:00 Doelen Jurriaanse Zaal
Ongecompliceerd maar indringend portret van een uitgerangeerde
goochelaar/fakir in een smoezelige Singaporese kroeg. Vet als een
sumoworstelaar, door vrouw verlaten en zwaar aan de drank, lijkt er geen
hoop meer voor Francis. Zijn zoon moet zichzelf opvoeden terwijl pa in een
plens kots zijn roes uitslaapt. De goochelaar probeert het, geplaagd door
schuldgevoelens, tenslotte nog een keer, en zal hierbij zeer ver gaan. De
fakirstunts zijn in niets verhullende close-ups gefilmd: glas kauwen,
vuurspuwen, spietsen en nog meer wegkijkertjes, het is allemaal authentiek
(letterlijk dicht op de huid dus), wat voorkomt dat de ontroering teveel
afglijdt naar sentimentaliteit.
Luc Bourdon
26-01-2009 22:30 Venster 4
Een zekere magie kan deze ansichtkaartenvoorstelling uit Quebec niet
ontzegd worden; archiefbeelden hebben dat nu eenmaal. De beeldrijm waarmee
alles aan elkaar gebreid wordt maakt er helaas al snel een slaapverwekkend
lesje aardrijkskunde van.
Kim Gok
25-01-2009 19:45 Cinerama 2
Er is er altijd wel een film bij die er slechts op uit is de meest geharde
kijker uit te dagen met pure wanstaltigheid. Dit jaar is dat dit Koreaanse
zelfkantportret van een pooier en zijn hoer in een desolate
industriële hel. Geen middel wordt in de kast gelaten om duidelijk te
maken dat het leven zwaar kut is: waanzin, doelloosheid, zelfverminking,
seks met dieren en een expliciete miskraam. In een grove korrel gefilmd
uiteraard. 128 minuten kunnen lang duren, heel erg lang.
Yang Ik-June
26-01-2009 13:00 Pathé 4
De talkshowwijsheid dat de cirkel van geweld, zowel binnen als buiten het
gezin, lastig te doorbreken is, wordt er hier hardhandig in geklopt. Goed
gemaakt zelfkantportret dat echter iets te lang duurt en nogal wat
voorspelbare kantjes heeft: de blanke pit in de ruwe bolster, en de dood
die loert op de laatste dag voor je pensioen. De spoedcursus Koreaans
vuilbekken zal menig kijker er aan doen denken de kat bij thuiskomst Sheba
voor te zetten.
Bouli Lanners
26-01-2009 16:30 Doelen WB Zaal
Superieure oenigheid waar onze (Waalse, met name) zuiderburen patent op
lijken te hebben. Eenzame dikkerd gaat een eindje rijden met een junkie die
bij hem probeerde in te breken. (Hela, dat gebeurde ook al in Tokyo
Sonata!) Ze gaan zijn ouders opzoeken in een precies even trieste als
grappige roadmovie met fijne muziek, gekke ontmoetingen en geloofwaardige
rollen.
Olaf de Fleur Johannnesson
25-01-2009 22:30 Cinerama 2
Het genre stuntelende amateurgangsters op zijn IJslands, het had grappig
kunnen zijn maar komt geen moment van de grond. Onhandige boeven moeten
toch enigszins op boeven lijken om je disbelief te kunnen suspenden, maar
de held, David, vanwege zijn geringe gestalte door zijn gabbers 'de hobbit'
genoemd, zien we nog niet eens belletje trekken. De enige die de wazige
regie weet te doorbreken, is Michael Imperioli, die een klein maar
effectief rolletje als Amerikaanse gangster doet.
Joe Odagiri
25-01-2009 20:15 Venster 4
Sullige jongeman bezoekt zijn demente grootvader in het tehuis, ziet op een
ansichtkaart een bloeiende kersenboom en gaat per taxi op zoek naar de
boom. De chauffeur doet raar.
Spuuglelijk gefilmd en pijnlijk onleuke humor.
Spuuglelijk gefilmd en pijnlijk onleuke humor.
Iwai Chikara
25-01-2009 16:30 Venster 4
Japnoise, het bestaat al sinds eind jaren '70. Otomo Yoshihide, een bekende
exponent van het genre, komt uit de freejazzhoek. Kikoe is zeer
slecht gemonteerd: niet bij naam genoemde experts worden vaak midden in een
zin weggeknipt en van de performanceregistraties blijft ook niets over.
('Deconstructivistisch', leer je op de kunstacademie) Verder veel
hermetisch gemijmer over morsdode avantgardisten zoals Andre Breton en
Pierre Schaeffer. Pretentieuze rationalisaties waarmee de kenner zich mag
feliciteren. En dat terwijl je er ook gewoon voor uit kunt komen dat je
graag mag pieptoetknorren.
Nicolas winding Refn
24-01-2009 12:00 Venster 4
Een biopic over een gewelddadige bajesklant kan een interessante film
opleveren. Voeg daarbij de verpletterende Pusher-trilogie die de
regisseur op eerdere afleveringen van het IFFR tot Zone 5300-favoriet
maakte. Bij vlagen doet Bronson (echte naam: Michael Petersen) denken aan
Mark Brandon 'Chopper' Read en de kille Engelse gevangenis aan Clockwork
Orange, maar helaas: Bronson is een oninteressante persoonlijkheid. Hij
wil gewoon knokken, that's it. Dus wordt hij steeds harder gestraft. Maar
hij wil naar verluidt na 34 jaar in de bak nog steeds maar een ding:
knokken.
Nattapong Ratanachoksirikul
24-01-2009 20:15 Venster 4
'Geef mijn broertje terug, stomme geest!' Het script past op een
rijstkorrel, maar de bonte stoet geesten en aanverwante mormels (het
verdronken wicht uit de Ringu-cyclus heeft een opvallende cameo) biedt een
vrolijk intermezzo tussen alle drama waar zoveel kunstfilms op het IFFR het
van moeten hebben. Mooie kleuren.
Kelvin Tong
23-01-2009 20:00 Cinerama 3
Vlotte, sympatieke genrefilm die enkele onuitroeibare filmclichés
(de smeris die op zijn laatste shift het loodje legt) voldoende weet te
compenseren met een slot waarin alle losse eindjes alsnog op hun plaats
vallen, en niet in het minst: enkele bizarre zelfmoordscènes. Op de
schoolmeisjes wordt niet bezuinigd (zeven meiskes die met de vlechtjes aan
elkaar geknoopt van een flatgebouw springen, dat is een beeld om niet gauw
te vergeten) in de jacht op de geest van een seriemoordenaar. Rule
#1 opent met een vuurgevecht tussen deze en een rechtschapen platte
pet, die hem met de hulp van de geest van het laatste slachtoffer weet uit
te schakelen. Platte pet wordt, nog herstellende van zijn schotwonden,
overgeplaatst naar een shabby X-Files kantoortje, waar hij van zijn
drankzuchtige parner Regel#1 leert: het wemelt van de geesten, maar hou het
stil, anders valt de maatschappij in wanorde uit elkaar. En ja, als er een
film is die Hungry Ghosts in de aanbieding heeft is het deze wel,
want bezetenheid wordt hier als een soort vampirisme voorgeschoteld, wat
een spannend spelletje wie-is-de-mol oplevert. Zoals de Hongkongse traditie
voorschrijft gebeurt het troubleshooten met gewone vuurwapens.
Alexei Balabanov
23-01-2009 14:00 Doelen Jurriaanse Zaal
1917. Jonge dokter wordt op het Russische platteland in het diepe geworpen.
Onder primitieve omstandigheden moet hij amputaties en andere bloederige
operaties uitvoeren en kinderen ter wereld brengen. Hiervoor moet hij toch
af en toe even het medisch handboek ter hand nemen. En het potje morfine,
dat helpt ook tegen de zenuwen. Seks, intriges, wodka, bloed en revolutie
en -troika hier, troika daar- zelfs een dollemansrit per slee achtervolgd
door wolven, alles is voor handen en schitterend authentiek gestyleerd. De
morfineverslaving van de veelbelovende jonge arts leidt uiteindelijk naar
de hoofdstad, waar de communisten de baas zijn gaan spelen, en naar een
gewelddadig en buitengewoon sardonisch slotakkoord. Maar dat zal niet
verbazen, van de maker van de inktzwarte komedies Of Freaks and Men
en Cargo 200.
Kurasawa Kyoshi
23-01-2009 09:45 Venster 4
Crisis in Japan: papa raakt zijn (goede) baan kwijt en verzwijgt dit uit de
vanzelfsprekende schaamtegevoelens voor zijn gezin en doet alsof hij nog
steeds elke dag hard werkt op kantoor. De oudste zoon neemt uit balorigheid
dienst in het Amerikaanse leger en de jongste (getalenteerde) zoon pikt
geld om stiekem pianolessen te nemen. Mama tenslotte, gaat op stap met een
inbreker(!) na manlief bij de gaarkeuken te hebben betrapt. Tokyo
Sonata is een prima onderkoelde tragikomedie over de economische
crisis, die als een aardschok de vanouds zo rigide sociale regels
losrammelt. Aan de ene kant is er de hilarische scène waarin de
jongste zoon op zeer doeltreffende wijze rebelleert tegen zijn vervelende
leraar, aan de andere kant is er de zelfmoord van een van papa's
lotgenoten. Het resultaat van de pianolessen tenslotte, is troostrijk.
Amat Escalante
22-01-2009 22:30 Venster 4
Traag portret van twee Mexicaanse (uiteraard illegale) dagloners in het
zuiden van de VS. De scenes waarin ze langs de weg wachten op werk, doen
denken aan het indringende El Norte (Gregory Nava, 1983). Deze
getergde proletariërs lopen met een riot gun rond, dus die zal
ook gebruikt worden, weet de kijker. Vooral als de Bastardos inbreken bij
een alleenstaande moeder in Suburbia. Wat als een fraai sfeerportret van
klassentegenstellingen begint, wordt vanaf dan nodeloos opgerekt met lange
scènes met veel onderkoeld dreigen en freebasen. Een minimaal
plot kan spannend uitpakken, maar op den duur ook ergernis opwekken.
Connie Walther
22-01-2009 20:00 Cinerama 3
Volker Widmer, RAF-lid en na 22 lange jaren im Knast weer een vrij
man, komt ondanks alle paranoide undercover-maatregelen van zijn
overgebleven kameraden, oog in oog met de dochter van een van zijn
slachtoffers, Valerie, die bereid is heel ver te gaan om wraak te kunnen
nemen. De plot is een fijn uitgewerkt, zij het een tikje voorspelbaar
weefsel en de vertolkingen zijn behoorlijk intens. Zoals de RAF in feite
een indirect gevolg van het onverwerkte oorlogsverleden (de halfslachtige
denazificering wekte de woede van de studenten in de jaren '60), zo gaat
Schattenwelt over de verkniptheid van de overlevenden van de Loden
Jaren van de RAF.
De kleurenbalans is bijna geheel naar zwart/wit geschoven, ongeveer zoals in de hoofden van de personages. Dat kan natuurlijk alleen maar tot nieuwe trauma's leiden. Ook bij onschuldige voorbijgangers.
De kleurenbalans is bijna geheel naar zwart/wit geschoven, ongeveer zoals in de hoofden van de personages. Dat kan natuurlijk alleen maar tot nieuwe trauma's leiden. Ook bij onschuldige voorbijgangers.
Alexy German
22-01-2009 16:15 Venster 3
Het gegeven dat de Russen met Yuri Gagarin de 'race for space' wisten te
winnen, wekt bij het kijken (er vanuitgaand dat hier een realistisch beeld
wordt gegeven) verbazing. We zien aspirant-kosmonauten trainen op een
desolate vlakte in Kazakstan, 1961. Modder zover het oog reikt. Iedereen is
grieperig en brengt de tijd door met door de modder lummelen en Tsjechov
citeren. Uiteraard is alle techniek gammel en verroest. Onze held, de
dokter die verantwoordelijk is voor de tests, voelt zich helemaal niet
senang, want zijn beide ouders kwamen om in de Gulag en nu moet hij zich
kapot werken voor het nieuwste prestigeproject van de Sovjet Unie. Ja, af
en toe gaat er iets mis met de tests en sneuvelt er een kosmonaut. Dit
alles zorgt voor knallende hoofdpijn en een haperend hart. Een race is het
kortom allerminst, landerigheid en verveling alom.