Kurosawa Kiyoshi
Pathé 7
Kiyoshi is bekend van extremer werk, dit keer is het hem te doen om een
'normale' film. Vader van ogenschijnlijk keurig gezin verliest zijn baan,
maar durft dit niet aan zijn familie te vertellen, en doet alsof hij elke
dag keurig naar z'n werk gaat. Deze leugen zet een langzame doch volledige
desintegratie van de familie in gang: langzamerhand blijkt dat iedereen
graag weg wil. Het eerste deel is lichtvoetig en komisch, het tweede deel
is meer beklemmend, maar dat komt jammer genoeg niet helemaal uit de verf.
Paolo Benvenuti
30-01-2009 20:15 Cinerama 4
1 Mei 1947: de bewoners van het dorpje Portella della Ginestra vieren de
verkiezingsoverwinning van de socialisten en de communisten op
Sicilië. Plots wordt het
vuur geopend, met als resultaat 11 doden en tientallen gewonden. De
film neemt ons mee naar een van de daders van deze aanslag, die meer zegt
te weten dan tot dan bekend is. In een fictief onderzoek van de advocaat
van deze dader wordt steeds meer duidelijk van het dubbelspel en de
opdrachtgevers. Dit mondt uit in een prachtige eindscène waarin het
complot uit de doeken wordt gedaan als een uitgelegde supertarot. Het
complot is een eerste manifestatie van het Gladio-netwerk, een vingeroefing
voor de strategia della tensione. Met onderaan de namen van de (op
te ruimen) daders, en bovenaan een kongsi van staat, Vaticaan en mafia
samengebracht door CIA-man James Jesus
Angleton, met belangrijke rollen voor ministers, kardinalen en
spionnen. Ergens in het midden figureert een jonge Guilio
Andreotti.
De film is vrij statisch gehouden en behelst voor een groot deel een college in delen, vormgegeven als tweegesprekken tussen advocaat, verdachte, experts en anderen. De tijd dringt, want ondertussen heeft men het ook op de overgebleven getuigen voorzien.
Onschuldige geschiedsschrijving? Regisseur Benvenuti heeft deze film in 2003 onder druk van een Italiaanse parlementaire commissie uit roulatie moeten halen.
De film is vrij statisch gehouden en behelst voor een groot deel een college in delen, vormgegeven als tweegesprekken tussen advocaat, verdachte, experts en anderen. De tijd dringt, want ondertussen heeft men het ook op de overgebleven getuigen voorzien.
Onschuldige geschiedsschrijving? Regisseur Benvenuti heeft deze film in 2003 onder druk van een Italiaanse parlementaire commissie uit roulatie moeten halen.
Jan Nemec
30-01-2009 12:15 Cinerama 7
Persoonlijke herinneringen van regisseur Nemec vertellen het verhaal van
hoe hij plots getuige was van de inval van de Russen in Praag in 1968.
Gewapend met een camera(-man) en vier rollen film, schiet hij beelden die
later wereldberoemd werden als tegengif tegen de Sovjetpropaganda. Het
eerste deel is de vertelling van hoe de films gemaakt werden en het land
werden uitgesmokkeld, het tweede deel bevat de filmbeelden zelf: veel volk
op straat, de Russische soldaten uitscheldend en graffiti: hakenkruizen op
de russiche tanks, 'USSR rot op naar huis' op de muur. Wat vooral treft is
de ongedwongen omgang van de mensen, alsof je kijkt naar de
Telegraafrellen, maar dan met doden.
In de epiloog verhaalt Nemec van de wijze raad die hij kreeg van Claude Chabrol, zijn idool: 'Hou je niet bezig met politiek, politiek is niks voor filmregisseurs.'
In de epiloog verhaalt Nemec van de wijze raad die hij kreeg van Claude Chabrol, zijn idool: 'Hou je niet bezig met politiek, politiek is niks voor filmregisseurs.'
Paolo Sorrentino
30-01-2009 09:45
"De strategia della tensione is geen spel, het is een strategie om te overleven"Al vroeg in de film laat regisseur Sorrentino dit zijn Guilio Andreotti zeggen, in een swingend gestyleerde en gedetailleerde biopic over het leven van deze Italiaanse politieke mastodont die 60 jaar politiek, 25 ministerschappen, 8 premierschappen en 3 vrijspraken achter de rug heeft. Het enige wat niet zelf swingt is de stijve Andreotti zelf, op het eerste gezicht licht karikaturaal neergezet. Als meester van het politieke spel tussen kerk, staat en mafia is hij de overlever, zelfs als begin jaren negentig de operatie Schone Handen uitbreekt.
"Aanslagen en complotten zijn het werk van Andreotti en Craxi."In de film wordt de moraliteit van Andreotti afgezet tegen de brieven die de door de Rode brigades gegijzelde politiek leider Aldo Moro schreef, voordat hij vermoord werd. In deze brieven heeft hij stevige kritiek op Andreotti. (Sommige alternatieve geschiedschrijvers suggeren overigens iets anders: Gladio). Deze kritiek wordt in de film door Andreotti op veelzeggende manier herinnerd:
Graffiti in de film
"Moro en al die anderen moesten zonodig geloven in de waarheid. En nu zijn ze allemaal dood"(Na het zien van deze film komen associaties met Balkenende onwillekeurig naarboven.)
Liechti geeft de kijker een voorgelezen dagboek van een man die naar het
bos trekt om zich aldaar te verhongeren, op beelden van een moerasbos, het
stippelpaard van Pippi Langkous, stadstaferelen en vervormde electrische
effecten, en houdt de spanning vast. Want iedereen wil weten wanneer het
dagboek ophoudt (na 50? 60? 70? dagen), en uiteraard is er de vraag:
waarom? Naar een boek van Shimada Masahiko, die zich weer liet inspireren
door een 'waargebeurd verhaal'.
Joris Ivens
29-01-2009 19:45 Lantaren 1
In 1967 vroeg de dient publiciteit van de Rotterdamse haven Joris Ivens een
film te maken met, om en rond het nieuwe industriegebied de Europoort.
Ivens koos een poëtische aanpak rondom het verhaal van De Vliegende
Hollander. De beelden zijn bijzonder, vanwege het gefilmde havenbedrijf uit
die tijd. Dat maakt nieuwsgierig als tijdsdocument, de moderne interesse
gaat niet zozeer naar de poëtisch-publicitaire kant, maar gewoon naar
de beelden uit 1967. Naast deze film werden er ook twee andere films
getoond, Touch en Bacher. Met dezelfde onderwerpen en uit
dezelfde tijd, maar dan van de hand van Tom Tholen.
Terzijde: de film werd ingeleid door een spreker van het Filmmuseum, die met zijn langdradige Engelandse verhaal een toeschouwer deed uitroepen: 'Wanneer begint de film? Ik ben niet gekomen voor gelul'. Tegen dit heerschap trad de zaal natuurlijk hard op, want hoewel hij feitelijk totaal gelijk had, houdt men niet van oproerkraaiers. De tweede spreker koos eieren voor zijn geld en stelde zijn promopraatje voor de Joris Ivens DVD-box gelukkig uit tot na de voorstelling.
Terzijde: de film werd ingeleid door een spreker van het Filmmuseum, die met zijn langdradige Engelandse verhaal een toeschouwer deed uitroepen: 'Wanneer begint de film? Ik ben niet gekomen voor gelul'. Tegen dit heerschap trad de zaal natuurlijk hard op, want hoewel hij feitelijk totaal gelijk had, houdt men niet van oproerkraaiers. De tweede spreker koos eieren voor zijn geld en stelde zijn promopraatje voor de Joris Ivens DVD-box gelukkig uit tot na de voorstelling.
Lucrecia Martel
29-01-2009 09:45 Doelen Jurriaanse Zaal
Vrouw rijdt met haar auto over iets, maar durft niet te kijken
wáárover. Daarna verliest ze alle interesse in de mensen om
haar heen, haar werk, familie en vrienden, en laat alles gaan. De vrees dat
ze iemand heeft doodgereden jaagt haar schuldgevoel tot grote
hoogten, daarmee iedere interesse in haar upperclass leven verliezend.
Volgens de regisseuse een studie naar klasseverschil en het daaruit
voortvloeiende schuldgevoel. Resultaat is een film die vakkundig in beeld
is gebracht, maar met 80 minuten veel te lang en leeg voor het te vertellen
verhaal. 40 Minuten was beter geweest.
Na Hong-Jin
28-01-2009 22:00 Luxor
Blockbusterthriller, waarvan je niet kan voorspellen aan welke
Hollywoodwetten hij zal voldoen. De seriemoordenaar wordt al vroeg gepakt,
de politie is bot en lui, de pooier komt alleen in actie omdat er steeds
meer van zijn dames verdwijnen. Wat volgt is een cascade van verwikkelingen
waarvan je niet vantevoren kan voorspellen wie het overleeft, of wie niet.
Verschillende vormen van geweld: de platte hand tegen het hoofd als normaal
middel in de conversatie, tot en met de hamer en beitel waarmee de moorden
worden gepleegd. Vol, vol, vol.
(Cultuurverschilletje: anders dan in Japanse films, worden er in Korea niet vaak honkbalknuppels gehanteerd.)
(Cultuurverschilletje: anders dan in Japanse films, worden er in Korea niet vaak honkbalknuppels gehanteerd.)
Simon Ellis
28-01-2009 11:45 Cinerama 2
De term 'dogging' duidt op lekker anoniem hopsen, in Nederland zou het A58-seks
heten. Toch is het in dit verhaal vooral een kapstok om de het
relatieperikelen van een groepje twintigers op te hangen. Typische BNN-film
waarvan de open omgang met seks in de Engelse context waarschijnlijk het
pluspunt is. Ook typisch BNN is: wat hilarium, geen onaffe verhaallijntjes,
en geen verrassingen. Precies goed voor de doelgroep, anderen lopen een
groot risico zich te vervelen.
Nick Moran
28-01-2009 09:30 Cinerama 1
Telstar is de biopic van het leven van Joe Meek, legendarische
Engelse producer van veel hitwerk eind jaren '50, begin jaren '60. In de
studio gevestigd in een woning boven een winkel wordt de ene
rock-'n-rollhit na de andere opgenomen, met de zangeres in de badkamer, de
strijkers in het opslaghok en de band in de voorkamer. En altijd: a nice
cuppa. Joe Meek is de wervelwindproducer, zakelijk ondersteund door The
Major (een rol van Kevin Spacey, recht uit Biggles). Vanwege een
rechtenconflict over zijn eerste grote hit ('Telstar') komt de studio
langzaam in geldnood, en ook Joe's fascinatie met zanger Heinz zorgt voor
een steeds slechtere sfeer. De studio gaat langzaam achteruit, the Major
houdt ermee op en Joe wordt steeds meer paranoïde, leidend tot de
dramatische ontknoping voor de ogen van de theejongen.
Feel-good-movie, waarvan het onderwerp al zo mooi is, en sommig acteerwerk zo prachtig, dat de wat fladderige filmische afwerking niet ergert.
Feel-good-movie, waarvan het onderwerp al zo mooi is, en sommig acteerwerk zo prachtig, dat de wat fladderige filmische afwerking niet ergert.
Vantevoren werden we door de programmeur gewaarschuwd dat niet iedereen de
film zou uitzitten. Dat deed hij erom: dan wordt uitzitten toch een
prestatie. En dat was het. Doelloze machts- en seksspelletjes verworden tot
een perverse geweldsorgie als een derde gnoom er in betrokken wordt. Totdat
de schaar in de kut en de tepels gezet wordt.
In de nazit vond een oudere baard dat hij gechoqueerd was door het geweld tegen vrouwen. Wat door twee andere bezoeksters ferm werd betwist. De regisseur had heel veel woorden nodig om uit te leggen dat de karakters al 'exhausted' waren aan het begin van de film. Waarna de enige vraag blijft: was het publiek bedoeld als slachtoffer/dader in de perverse machtsspelletjes van de regisseur? We don't play that game maar hebben wel respect voor de aanpak: een vijfsterrenpoging om nul sterren te halen.
In de nazit vond een oudere baard dat hij gechoqueerd was door het geweld tegen vrouwen. Wat door twee andere bezoeksters ferm werd betwist. De regisseur had heel veel woorden nodig om uit te leggen dat de karakters al 'exhausted' waren aan het begin van de film. Waarna de enige vraag blijft: was het publiek bedoeld als slachtoffer/dader in de perverse machtsspelletjes van de regisseur? We don't play that game maar hebben wel respect voor de aanpak: een vijfsterrenpoging om nul sterren te halen.
IJskoud drama over de gevolgen van een stralingsongeluk op de
vruchtbaarheid van de zoon des huizes. Zijn vrouw wil kinderen, maar wat
zullen de gevolgen zijn? Op een gegeven moment wil je -net als de
hoofdpersonen- gewoon weg, en is het tijd voor een tukje. Bij het ontwaken
blijkt hij dood en gaat zij baren. Dan is het filmpje klaar.
Hongkongse horror-thriller. Agent raakt bij een aanhouding zwaargewond, en
beweert later dat een geest zijn leven heeft gered. Reden om hem over te
plaatsen naar een afdeling waar regel nummer 1 geldt: er bestaan geen
geesten. Maar ondertussen.
Zo komen we in een kat- en muisspel van geesten en speurneuzen, uitmondend in een confrontatie met een geest die het liefst bezit neemt van keurige schoolmeisjes. Die dit dan ook meestal op bloederige wijze bezuren. Uiteraard weten we halverwege al hoe de film gaat aflopen, het enige van belang is de manier waarop. De film is soms zó druk dat het ten koste gaat van de spanning.
Zo komen we in een kat- en muisspel van geesten en speurneuzen, uitmondend in een confrontatie met een geest die het liefst bezit neemt van keurige schoolmeisjes. Die dit dan ook meestal op bloederige wijze bezuren. Uiteraard weten we halverwege al hoe de film gaat aflopen, het enige van belang is de manier waarop. De film is soms zó druk dat het ten koste gaat van de spanning.
Filmmaker met een boodschap wil het publiek overtuigen dat het Chili van nu
nog even verknipt is als ten tijde van Pinochet, en brengt deze boodschap
middels een gluiperige bruut als hoofdpersoon, die geobsedeerd is door zijn
disco-dans-carriere. Zo plat als de hoofdpersoon, zo plat is de film.
De IFFR-site schrijft over Eldorado: 'Geen land ter wereld waar absurditeit
en humor, tragiek en mededogen, geloof en surrealisme zozeer hand in hand
lijken te gaan als België.' Dat klopt, maar wat meer vaart en doel had
ook gekund. Nu blijven de vaak aardig surreële scènes losjes
van elkaar, en houdt de film op een gegeven moment gewoon maar op, alsof de
inspiratie op was.
Een jonge dokter ontvlucht in het turbulente jaar 1917 de Russische grote
stad, en vestigt zich in een plattelandshospitaal. Aldaar zijn de
spanningen niet minder, en zoekt de jonge arts zijn toevlucht tot de
morfinevoorraad in de apotheek. En zo verandert Dokter Vlimmen in Dokter
Pulder die papavers zoekt. Ondertussen rukt het communisme op.
Alexei Balabanov zorgde er ook deze keer weer voor dat de art direction perfect verzorgd is. Wie in zijn vorige film, Cargo 200, de opstapeling van lijken als metafoor voor het verval van de Sovjetunie zag, ziet in deze film de voorschijdende morfineverslaving van de dokter als metafoor van het voorschrijdende communisme die de oude maatschappij vernietigt.
Alexei Balabanov zorgde er ook deze keer weer voor dat de art direction perfect verzorgd is. Wie in zijn vorige film, Cargo 200, de opstapeling van lijken als metafoor voor het verval van de Sovjetunie zag, ziet in deze film de voorschijdende morfineverslaving van de dokter als metafoor van het voorschrijdende communisme die de oude maatschappij vernietigt.
Vlak na Awaydays deze film, het is moeilijk om de overeenkomsten te
ontwijken. Laat ik er eentje opnoemen: het veelvuldige gebruik van de term
'domme kut'. Aan Tonio's gloedvolle recensie (alsook de IFFR-site) valt
weinig af te dingen of toe te voegen: ook volgens mij verdient deze film
een 5.
Middenklasseknul uit Birkenhead wil zo graag behoren bij 'the Pack', een
strak georganiseerde bende hooligans van de overkant van de Mersey
(Liverpool). Om mee te kunnen op awaydays/uitwedstrijden, en de
tegenstander flink lens te slaan/schoppen/snijden. The Pack is stijlvol:
strakke jeans, Adidasschoenen, Fred Perry-polo's, V-halstruien en
windjacks: 1979 dus. Behalve de coming-of-age (uiteraard niet voor iedereen
weggelegd) ook voortreffelijk veel post-punkmuziek, en voor de couleur
locale is de taal van de Scousers gelukkig ondertiteld in foutloos Scouse.
Onmisbaar genieten voor iedereen van die tijd: net geen topper, toch een 5.
Iedereen wil weg uit dit dorp in Oost-Duitsland, want men gaat/is of
failliet of gaat/is werkloos. Emigreren naar Berlijn is fantasie, laat
staan naar West-Duitsland. Wat doet de bloem der natie dan? Hakenkruizen
zetten, hangzuipen of neuken op de zonnebank. Of men zet een zwerver in de
fik (vast bij gebrek aan Vietnamezen). Regisseur probeert het drama over te
brengen op het publiek, maar het enige wat overgebracht wordt is ergernis
en verveling. Tip: halveren voordat dit ding op de zender van geldschieter
Arte vertoond gaat worden.
(De regisseur spreekt van een anonieme stad, maar als we de nummerborden in de film in google gooien komen we al snel bij Landkreis Oder-Spree, Brandenburg uit.)
(De regisseur spreekt van een anonieme stad, maar als we de nummerborden in de film in google gooien komen we al snel bij Landkreis Oder-Spree, Brandenburg uit.)
De omschrijving zegt al: Thaise kinderfilm. Vast een blockbuster van
formaat, want men heeft aardig gekeken naar Toy Story en/of
Shrek. Een groot gevecht tussen de goede en kwade geesten om het
gekidnapte kind Tee krijgt zijn hoogtepunt rondom de zonsverduistering in
Bangkok. Ook is men niet vies van aardig wat referenties: bijvoorbeeld
Ghostbusters of Lord Of The Rings. Alles ziet er verzorgd en
spannend uit, een zorgeloze kindermatinee.
Na zijn Pusher-trilogie neemt regissseur Winding Refn het ware
verhaal van de meest beruchte Engelse crimineel met de bijnaam Charles
Bronson onder handen. En daar gaat het mis: het karakter van de
hoofdpersoon, hoewel indrukwekkend fysiek geacteerd, gaat onder aan een te
gestileerd scenario en blijft daardoor heelas nogal plat. Daarentegen wel
een paar prachtige scènes: het psychiatrisch gevangenishospitaal
alwaar de patiënten dansen op Pet Shop Boys is eventjes One Flew
Over The Cuckoos Nest-achtig over de top.
Vier horrorverhalen van vier verschillende regisseurs voor de prijs van 1,
altijd goed. Geesten van overledenen zijn hier hongerig, en leiden op
betrouwbare wijze tot de nodige bloed en spetters. Ten bewijze dat
slachtoffers in horrorverhalen universeel zijn: Thaise lijzigheid zorgt
niet voor een grotere overlevingskans. Helaas heeft deel twee last van een
cameraman met parkinson.
RAF-terrorist Widmer wordt vrijgelaten, en komt in contact met de dochter
van een van zijn slachtoffers. Een psychologisch spel van berekenende wraak
maakt uiteindelijk dat de spiraal van geweld een nieuw vervolg dreigt te
krijgen. Intelligent script houdt de verwevenheid van de verschillende
hoofdpersonen lang verborgen.
Gezellig met lijken slepen in 19e eeuws Engeland is het thema van deze
horrorpastiche. Onderwerp en uitvoering laten zien dat men kolossaal veel
lol had bij het maken van de film, iets wat niet helemaal bij de kijker
overkomt; de oudbakken colloquialisms ('shite', 'aye', 'guvnor')
gaan op den duur vervelen. De vaart maakt echter het nodige goed.