Liechti geeft de kijker een voorgelezen dagboek van een man die naar het
bos trekt om zich aldaar te verhongeren, op beelden van een moerasbos, het
stippelpaard van Pippi Langkous, stadstaferelen en vervormde electrische
effecten, en houdt de spanning vast. Want iedereen wil weten wanneer het
dagboek ophoudt (na 50? 60? 70? dagen), en uiteraard is er de vraag:
waarom? Naar een boek van Shimada Masahiko, die zich weer liet inspireren
door een 'waargebeurd verhaal'.
Peter Liechti
29-01-2009 22:15 Cinerama 3
Regisseur Liechti slaagt met vlag en wimpel waar zovelen in halfbakken,
pretentieuze onzin zouden stranden. Dit is een kunstzinnige film zonder
acteurs over een levensmoede man die zich op een afgelegen plek doel
doodhongert en pas maanden later, geheel gemummificeerd, wordt gevonden.
Een voiceover bindt de filmbeelden aaneen met een dagboekverslag, waarin de
man zijn lichamelijke verval en verwachtingen over de dood bijhoudt. Wat we
zien bestaat slechts uit beelden van een natgeregend bos, insecten en
dennennaalden op doorzichtig plastic en enkele flarden van wat mogelijk
herinneringen van de man zijn, of hallucinaties. De regisseur koos er
compromisloos voor om zijn film puur op de esthetiek van deze beelden te
bouwen. Deze zijn van een wonderlijke schoonheid. Zo afstotelijk als
Exhausted (zie elders op dit weblog de recensies hierover) wil zijn,
zo fijnzinnig is deze The Sound of Insects. Er gebeurt niets, maar
het wordt geen seconde saai. Of zelfs deprimerend. Wat de man tot deze
langzame dood dreef wordt niet uitgelegd, maar op een gelaten manier toch
voelbaar: de overtuiging niet in dit leven thuis te horen. Je hebt op den
duur het gevoel naast hem in zijn zelfgemaakte hutje in dat natgeregende
bos te liggen. Dichtbij en ongrijpbaar.