RAF-terrorist Widmer wordt vrijgelaten, en komt in contact met de dochter
van een van zijn slachtoffers. Een psychologisch spel van berekenende wraak
maakt uiteindelijk dat de spiraal van geweld een nieuw vervolg dreigt te
krijgen. Intelligent script houdt de verwevenheid van de verschillende
hoofdpersonen lang verborgen.
Connie Walther
22-01-2009 20:00 Cinerama 3
Volker Widmer, RAF-lid en na 22 lange jaren im Knast weer een vrij
man, komt ondanks alle paranoide undercover-maatregelen van zijn
overgebleven kameraden, oog in oog met de dochter van een van zijn
slachtoffers, Valerie, die bereid is heel ver te gaan om wraak te kunnen
nemen. De plot is een fijn uitgewerkt, zij het een tikje voorspelbaar
weefsel en de vertolkingen zijn behoorlijk intens. Zoals de RAF in feite
een indirect gevolg van het onverwerkte oorlogsverleden (de halfslachtige
denazificering wekte de woede van de studenten in de jaren '60), zo gaat
Schattenwelt over de verkniptheid van de overlevenden van de Loden
Jaren van de RAF.
De kleurenbalans is bijna geheel naar zwart/wit geschoven, ongeveer zoals in de hoofden van de personages. Dat kan natuurlijk alleen maar tot nieuwe trauma's leiden. Ook bij onschuldige voorbijgangers.
De kleurenbalans is bijna geheel naar zwart/wit geschoven, ongeveer zoals in de hoofden van de personages. Dat kan natuurlijk alleen maar tot nieuwe trauma's leiden. Ook bij onschuldige voorbijgangers.