Een jonge dokter ontvlucht in het turbulente jaar 1917 de Russische grote
stad, en vestigt zich in een plattelandshospitaal. Aldaar zijn de
spanningen niet minder, en zoekt de jonge arts zijn toevlucht tot de
morfinevoorraad in de apotheek. En zo verandert Dokter Vlimmen in Dokter
Pulder die papavers zoekt. Ondertussen rukt het communisme op.
Alexei Balabanov zorgde er ook deze keer weer voor dat de art direction perfect verzorgd is. Wie in zijn vorige film, Cargo 200, de opstapeling van lijken als metafoor voor het verval van de Sovjetunie zag, ziet in deze film de voorschijdende morfineverslaving van de dokter als metafoor van het voorschrijdende communisme die de oude maatschappij vernietigt.
Alexei Balabanov zorgde er ook deze keer weer voor dat de art direction perfect verzorgd is. Wie in zijn vorige film, Cargo 200, de opstapeling van lijken als metafoor voor het verval van de Sovjetunie zag, ziet in deze film de voorschijdende morfineverslaving van de dokter als metafoor van het voorschrijdende communisme die de oude maatschappij vernietigt.
Alexei Balabanov
23-01-2009 14:00 Doelen Jurriaanse Zaal
1917. Jonge dokter wordt op het Russische platteland in het diepe geworpen.
Onder primitieve omstandigheden moet hij amputaties en andere bloederige
operaties uitvoeren en kinderen ter wereld brengen. Hiervoor moet hij toch
af en toe even het medisch handboek ter hand nemen. En het potje morfine,
dat helpt ook tegen de zenuwen. Seks, intriges, wodka, bloed en revolutie
en -troika hier, troika daar- zelfs een dollemansrit per slee achtervolgd
door wolven, alles is voor handen en schitterend authentiek gestyleerd. De
morfineverslaving van de veelbelovende jonge arts leidt uiteindelijk naar
de hoofdstad, waar de communisten de baas zijn gaan spelen, en naar een
gewelddadig en buitengewoon sardonisch slotakkoord. Maar dat zal niet
verbazen, van de maker van de inktzwarte komedies Of Freaks and Men
en Cargo 200.