Noud Heerkens
Johanna ter Steege in de auto, 80 minuten close-up door de voorruit
gefilmd, de ogen in de schaduw, alle aandacht op de mond. Die doet al het
werk: bijna de hele film lang bellen met de getrouwde man die haar zojuist
aan de kant heeft gezet. Aanvankelijk lijkt ze het allemaal prima onder
controle te hebben, maar dat blijkt slechts een staaltje goed acteren. Dat
voordurend water drinken doet ze ook niet voor niets: er moet het een en
ander weggespoeld. Psychisch gewonde vrouwen spelen kan ze als geen ander.
Gecombineerd met haar bleke kwetsbaarheid is ze een beetje de Nederlandse
Isabelle Huppert. Emotie op de vierkante millimeter, een trillende
mondhoek, een cynisch lachje, angstige ogen, ze doet het erg goed. Een
aangrijpende situatie, maar na een uur beginnen de voorbijflitsende muren,
bomen en asfaltstrepen wel wat te vervelen. Een goed geschreven monoloog,
maar als film van 80 minuten net iets te saai.