Park Chul-Mee
27-01-2007 12:15 Cinerama 1
In de Koreaknaller Old Boy straft de held zichzelf door het puntje
van zijn tong af te snijden na een heus abattoir aangericht te hebben, bij
No mercy for the rude is het hebben van een te kleine tong juist de
aanleiding ervoor. Om een operatie te kunnen betalen, begint de zwijgende
held een loopbaan als hitman. Hij droomt over Spanje en ziet zich
graag als een matador, die zijn mes slechts inzet voor de ‘lomperiken
van deze wereld’. De afrekeningen binnen het milieu geschieden hier
namelijk met scherpe messen en slechts bij uitzondering met vuurwapens.
Typisch Koraanse elementen zoals huilende kerels, veel drank, puntgave
fotografie, blunderende/martelende agenten en loeihete kimchi zijn
voorhanden, maar een prettig onvoorspelbare verhaallijn á la
Memories of Murder helaas niet. De killer die diep van binnen een
bang jongetje is en een zwerfjochie onder zijn hoede neemt omdat hij zich
hierin herkent, het hoertje-met-het-gouden-hart, het zijn clichés
die de sjeu er vanaf halen. Toch heeft No Mercy wel wat, namelijk
veel komische en bloederige momenten.
Park Chul-Hee
27-01-2007 12:15 Cinerama 1
(Voor de synopsis leest u de recensie van collega Tonio van Vugt, op deze
site.)
Verwikkelingen rondom een huurmoordenaar die zich een toreador droomt (en zijn slachtoffers stieren), hetgeen dat tot een buitelende film leidt, dan moet je de regisseur nageven. Maar af en toe buitelt het tot vervelens toe door.
Verwikkelingen rondom een huurmoordenaar die zich een toreador droomt (en zijn slachtoffers stieren), hetgeen dat tot een buitelende film leidt, dan moet je de regisseur nageven. Maar af en toe buitelt het tot vervelens toe door.
Park Chul-Hee
19-01-2007 10:30 Venster 2
Aziatische films over gemankeerde huurmoordenaars, hebben we die niet al
genoeg gezien? Niet wanneer ze zo stijlvol, grappig en fris zijn als dit
speelfilmdebuut van de Koreaan Park Chul-Hee. Killa is geboren met een
‘te korte tong’ en heeft uit schaamte besloten om niet meer te
spreken. Het geld dat hij nodig heeft om een dure operatie te kunnen
bekostigen verdient hij als hitman. In
Jean-Jacques
Burnel-stijl maakt hij jacht op zijn slachtoffers - lelijke en gemene
misdadigers, moordenaars en verkrachters, die het niet langer verdienen om
te blijven leven, want zómaar iemand in opdracht vermoorden past
niet binnen zijn ethiek. Hij brengt ze om met zijn mes als een toreador die
de genadestoot toebrengt aan een stier. Onverwachte obstakels op zijn weg
blijken een serveerster en een weesjongetje over wie hij zicht ontfermt.
Romantiek! Ontroering! Toch weet Park de op de loer liggende
cliché’s inventief te omzeilen of op zijn minst goed
verteerbaar te maken, en mixt drama, humor, spanning, actie en geweld tot
een twee uur durende filmische achtbaan die geen verveling toelaat. En
tenzij ik me ernstig vergis, is dit ook de eerste film met een
huurmoordenaarspicknick.