Joe Bum-Jin
31-01-2007 16:00 Doelen Jurriaanse Zaal
High concept: Akira meets Ren & Stimpy. Ja, dat is mogelijk.
Zoals Mad Max om benzine ging, zo is hier poep de laatstovergebleven energiebron. De hele wereldeconomie draait op excrementen en de beloning in de vorm van ijslollies. Een bende mutanten, de Diaper Gang, probeert de boel te ontwrichten. Klinkt maf? Is het ook! A&S is onnavolgbare waanzin vol visuele vondsten, intelligente verwijzingen naar films en kunst, bizarre figuren. De tekenstijl is origineel, kleurrijk, swingend en wordt ondanks alle ontploffingen nooit vermoeiend voor de ogen. Dat mag voor het genre uniek heten.
Zoals Mad Max om benzine ging, zo is hier poep de laatstovergebleven energiebron. De hele wereldeconomie draait op excrementen en de beloning in de vorm van ijslollies. Een bende mutanten, de Diaper Gang, probeert de boel te ontwrichten. Klinkt maf? Is het ook! A&S is onnavolgbare waanzin vol visuele vondsten, intelligente verwijzingen naar films en kunst, bizarre figuren. De tekenstijl is origineel, kleurrijk, swingend en wordt ondanks alle ontploffingen nooit vermoeiend voor de ogen. Dat mag voor het genre uniek heten.
Kim Massee
30-01-2007 16:15 Pathé 6
Roadmovie. Jochie wordt (alweer) door zijn moeder achtergelaten in een
Parijs' hotel. Hij vindt een gast uit het stamcafe bereid om hem naar
Spanje te brengen - op reis naar zijn vader. U raadt het al: die vader
bestaat helemaal niet. De regisseuse mocht achteraf nog uitleggen dat de
acteurs 'haar engelen' waren, niet alleen haar zoontje, die het jochie
speelde.
Dat ondanks al deze omineuze voortekenen toch een alleszins redelijke film tot stand is gekomen met aardig plot en acteerwerk, is iets om je over te verwonderen.
Dat ondanks al deze omineuze voortekenen toch een alleszins redelijke film tot stand is gekomen met aardig plot en acteerwerk, is iets om je over te verwonderen.
Kim Massee
31-01-2007 14:00 Venster 3
Vervelende titel, standaard gegeven dat ruim baan voor sentimentaliteit
biedt, maar: toch een heel redelijke film. Pablo, een verwaarloosde jongen
van 11, klampt de loner Louis aan om zijn vader in Spanje te zoeken, want
mama, een onvervalste barfly met de kop van Philippe Noiret, is weer
eens de hort op. Louis, een kruimeldief met gokschulden, geeft uiteindelijk
toe voor een paar honderd euro. Zo begint een ingetogen roadmovie over
sociale ellende, effectief door sterk spel van Diego Mestanza (de zoon van
regisseuse Massee) als Pablo, en een script dat handig voordehandliggende
clichés vermijdt. Zo is Louis geen doorsnee
ruwe-bolster-blanke-pit-typetje en komt ook niet alles goed (in een
Amerikaanse remake zou Pablo onvermijdelijk in een welgesteld pleeggezin
worden opgenomen). Het themamuziekje wrijft de strekking van de film er net
iets te nadrukkelijk in.
Ichii Masahide
30-01-2007 22:30 Venster 4
Sympatieke lowbudget komedie over een stel minimumloners die een zweterige
zomer doormaken. Hij is zo lui dat zij zijn tanden voor hem moet poetsen,
maar ze hebben het verder wel gezellig samen. Todat zij haar baan verliest.
DDD maakt korte metten met het clichébeeld van de nijvere, nette
Japanner. Loopt goed af en is zeer grappig als het lethargische tempo wordt
doorbroken.
Charles Libin
31-01-2007 20:30 Venster 4
Wederom een film die alles verknalt door op meerdere gedachten te hinken.
We zien een veertiger vol spijt terugkijken op een carrière bij een
fout bedrijf. Dit wordt elke drie minuten onderbroken door scènes
uit Libins no-budgetfilm Distribution of Lead uit 1988, die
bovendien modieus in omgekeerde volgorde zijn ingemonteerd - denk aan
Irréversible of Memento. Echter, wie deze informatie
niet uit de festivalcatalogus heeft, zit zich bijna anderhalf uur getergd
af te vragen waar het allemaal op sláát. Wanneer het
ontbrekende schakeltje wordt onthuld, blijkt dit uiteindelijk ook nog eens
erg onbevredigend.
Derde wall-to-wall zeperd van een (tot nu toe) over het algemeen tegenvallend IFFR.
Derde wall-to-wall zeperd van een (tot nu toe) over het algemeen tegenvallend IFFR.
Koen Mortier
30-01-2007 14:45 Cinerama 3
Trainspotting op zijn West-Vlaams. Naar een roman van
beroepsmisantroop Herman Brusselmans, dus dan weet je dat de personages
stuk voor stuk uitblinken in grof, crapuleus gedrag, al is de keuze
van de aanstormende rockers voor Devo's Mongoloid als coversong
opvallend origineel. Ondanks de komische noten is Ex Drummer vooral
een statement, een schets van een onsympatieke, intens lelijke wereld.
Helaas gooit de regisseur zijn glazen in met een onnodig gewelddadig
slotakkoord, als een kind dat zijn speelgoed in een hoek smijt. Kost een
ster, maar Mortier gaat vast nog betere films maken.
Andrew Piddington
30-01-2007 20:00 Cinerama 2
Vlakke reconstructie van de laatste paar maanden van Mark Chapman voordat
hij John Lennon neerschoot. Aan Jonas Ball de ondankbare taak om kleur te
geven aan deze trieste loser, want de film is braafjes opgehangen aan
quotes van Chapman zelf. Een afdaling in de persoonlijke hel van een
schizofrene patiënt kan meesterwerken (Repulsion! Taxidriver!)
opleveren, maar het droge uitgangspunt staat zulks in de weg.
Conspiracytheorieën worden angstvallig gemeden (hoewel we Chapman in
het begin heel even zien kibbelen met de plaatselijke
Scientology-afdeling).