04-02-2006 21:00
Ondertussen, op een ander fantastisch
festival...
Driehoeksverhoudingen, bloedwraak en spermadonorschap zorgen ervoor dat de paden van 7 mannen, die elkaar aan het begin van de film niet kennen, kruisen. In een subtiel psychologisch spel raken hun levens vervolgens steeds meer met elkaar vervlochten. De in zichzelf gekeerde Jack, die zijn vriendin deelt met de uitbundige Steve, wordt naar het leven gestaan door de rancuneuze James. Als deze laatste op aandringen van de onvruchtbare Wesley zijn sperma uitleent aan de zus van eerdergenoemde Jack is ondergetekende de verhaallijn al wel kwijt. En dat wordt in de loop van de film alleen nog maar erger. Want dan hebben we ook John, Simon en Kurt nog. Onbegrijpelijk plot volgt op onbegrijpelijk plot, en dat de regiseur ervoor heeft gekozen de hoofdpersonen onzichtbaar te maken helpt ook al niet echt.
Goed gecaste stemmen, prachtig poetisch camerawerk en oogverblindende achtergronden maken veel goed, maar slagen er toch niet in het gevoel weg te nemen dat je iets mist.(AH)
lees nog meer...
Driehoeksverhoudingen, bloedwraak en spermadonorschap zorgen ervoor dat de paden van 7 mannen, die elkaar aan het begin van de film niet kennen, kruisen. In een subtiel psychologisch spel raken hun levens vervolgens steeds meer met elkaar vervlochten. De in zichzelf gekeerde Jack, die zijn vriendin deelt met de uitbundige Steve, wordt naar het leven gestaan door de rancuneuze James. Als deze laatste op aandringen van de onvruchtbare Wesley zijn sperma uitleent aan de zus van eerdergenoemde Jack is ondergetekende de verhaallijn al wel kwijt. En dat wordt in de loop van de film alleen nog maar erger. Want dan hebben we ook John, Simon en Kurt nog. Onbegrijpelijk plot volgt op onbegrijpelijk plot, en dat de regiseur ervoor heeft gekozen de hoofdpersonen onzichtbaar te maken helpt ook al niet echt.
Goed gecaste stemmen, prachtig poetisch camerawerk en oogverblindende achtergronden maken veel goed, maar slagen er toch niet in het gevoel weg te nemen dat je iets mist.(AH)
lees nog meer...
Ondertussen, op een ander fantastisch festival...
Verloren gewaand minimalistisch meesterwerk uit 1933. Deze half-animatie half real-action film was zijn tijd ver vooruit. Bovendien wordt hij begeleid door een ook nu nog lekker swingende soundtrack van wilde jazz. Geen wonder dus dat hij destijds wereldwijd een enorme rage wist te ontketenen.
Door deze film hielden hangjongeren tijdelijk op met hangen en gingen ze springen. Op graven. Waar dit in Brazilië nog werd gedaan ter ering en nagedachtenis van de doden, werd het in de rest van de wereld vooral gedaan uit rebellie. Tegen kerk en staat en tegen de eindigheid van het leven. Maar rebels of niet, sommige subculturen wisten er echt iets uitzonderlijks van te maken. Schoonspringen van graf naar graf bijvoorbeeld. Of een wedstrijdje wie er het snelst van het kale graf rechtsachter naar het graf met het verwelkte boeketje linksvoor kon komen. Dit alles uiteraard tot groot ongenoegen van de kerk die de film dan ook uit de bioscopen wist te halen. Tot nu.
Of de film ook nu weer eenzelfde effect zal bewerkstelligen is nog maar zeer de vraag, want afgezien van de historische waarde en de nog steeds erg lekkere soundtrack is de film niet meer en niet minder dan de titel belooft. En dat dik twee uur lang.(AH)
lees nog meer...
Verloren gewaand minimalistisch meesterwerk uit 1933. Deze half-animatie half real-action film was zijn tijd ver vooruit. Bovendien wordt hij begeleid door een ook nu nog lekker swingende soundtrack van wilde jazz. Geen wonder dus dat hij destijds wereldwijd een enorme rage wist te ontketenen.
Door deze film hielden hangjongeren tijdelijk op met hangen en gingen ze springen. Op graven. Waar dit in Brazilië nog werd gedaan ter ering en nagedachtenis van de doden, werd het in de rest van de wereld vooral gedaan uit rebellie. Tegen kerk en staat en tegen de eindigheid van het leven. Maar rebels of niet, sommige subculturen wisten er echt iets uitzonderlijks van te maken. Schoonspringen van graf naar graf bijvoorbeeld. Of een wedstrijdje wie er het snelst van het kale graf rechtsachter naar het graf met het verwelkte boeketje linksvoor kon komen. Dit alles uiteraard tot groot ongenoegen van de kerk die de film dan ook uit de bioscopen wist te halen. Tot nu.
Of de film ook nu weer eenzelfde effect zal bewerkstelligen is nog maar zeer de vraag, want afgezien van de historische waarde en de nog steeds erg lekkere soundtrack is de film niet meer en niet minder dan de titel belooft. En dat dik twee uur lang.(AH)
lees nog meer...
Ondertussen, op een ander fantastisch festival...
Ruige bende van crackheads op Harley Davidsons maakt het platteland rondom Seattle onveilig. Ze doen alles wat God verboden heeft en laten daarbij een spoor achter van vernieling, moord en zilverpapiertjes. Op een dag krijgen ze collectief een visioen waarin de maagd Maria topless aan hen verschijnt en haar zegen over hen uitspreekt. Dit tot groot ongenoegen van vooral de jongste van het stel. In een poging alsnog uitgekotst te worden door de Heere besluit hij het nogmaals te proberen in de wereld van seks, drugs en rock ’n' roll. Hij hijst zich in een leren string, begint een band, neukt elke groupie die op zijn pad komt en snuift coke dat het een lieve lust is. Binnen de kortste keren is hij waanzinnig populair. SM-clubs roepen hem uit tot hun nieuwe Messias, pubers dragen hem op handen en tussen de schreeuwende groupies staat, jawel, de maagd Maria die goedkeurend naar hem knikt. De maat is dan echt wel vol en als hij zich aan het einde van de film een kogel door de kop jaagt is de parallel met andere overleden rocklegendes snel gelegd.(AH)
lees nog meer...
Ruige bende van crackheads op Harley Davidsons maakt het platteland rondom Seattle onveilig. Ze doen alles wat God verboden heeft en laten daarbij een spoor achter van vernieling, moord en zilverpapiertjes. Op een dag krijgen ze collectief een visioen waarin de maagd Maria topless aan hen verschijnt en haar zegen over hen uitspreekt. Dit tot groot ongenoegen van vooral de jongste van het stel. In een poging alsnog uitgekotst te worden door de Heere besluit hij het nogmaals te proberen in de wereld van seks, drugs en rock ’n' roll. Hij hijst zich in een leren string, begint een band, neukt elke groupie die op zijn pad komt en snuift coke dat het een lieve lust is. Binnen de kortste keren is hij waanzinnig populair. SM-clubs roepen hem uit tot hun nieuwe Messias, pubers dragen hem op handen en tussen de schreeuwende groupies staat, jawel, de maagd Maria die goedkeurend naar hem knikt. De maat is dan echt wel vol en als hij zich aan het einde van de film een kogel door de kop jaagt is de parallel met andere overleden rocklegendes snel gelegd.(AH)
lees nog meer...
Ondertussen, op een parallel festival...
Deze film, die het midden houdt tussen een feel-good movie en een tearjerker, begint als Jane (voorheen Jack) ontwaakt na een mislukte man-naar-vrouw-operatie. Haar borsten zitten dan op haar rug. Gevoed door wraakgevoelens gaat ze op zoek naar de persoon die haar zo heeft toegetakeld. Tijdens de zoektocht komt ze erachter dat niet iedereen haar afwijking afzichtelijk vindt. Een aanzienlijke groep mensen blijkt het zelfs erg opwindend te vinden.
Met deze wetenschap stapt Jane de wereld van de prostitutie in. Daar verdient ze een hoop geld en ontketent ze onbedoeld een modegolf onder de overige hoertjes. Binnen de kortste keren is de hype ook op de catwalk te zien en volgt voor Jane zelf nog het moeilijke proces van zelfacceptatie. Want, zo heeft ze geleerd, al ligt de wereld aan je voeten, echt geluk vind je pas als je tevreden bent met jezelf.(AH)
Deze film, die het midden houdt tussen een feel-good movie en een tearjerker, begint als Jane (voorheen Jack) ontwaakt na een mislukte man-naar-vrouw-operatie. Haar borsten zitten dan op haar rug. Gevoed door wraakgevoelens gaat ze op zoek naar de persoon die haar zo heeft toegetakeld. Tijdens de zoektocht komt ze erachter dat niet iedereen haar afwijking afzichtelijk vindt. Een aanzienlijke groep mensen blijkt het zelfs erg opwindend te vinden.
Met deze wetenschap stapt Jane de wereld van de prostitutie in. Daar verdient ze een hoop geld en ontketent ze onbedoeld een modegolf onder de overige hoertjes. Binnen de kortste keren is de hype ook op de catwalk te zien en volgt voor Jane zelf nog het moeilijke proces van zelfacceptatie. Want, zo heeft ze geleerd, al ligt de wereld aan je voeten, echt geluk vind je pas als je tevreden bent met jezelf.(AH)
Ondertussen, op een parallel festival...
Wie denkt dat manisch-depressieven het zwaar hebben heeft deze film nog niet gezien. De 15-jarige Suzy wordt niet alleen heen en weer geslingerd tussen manische blijheid en helse depressie, maar ook nog tussen intense meligheid, hysterische lethargie, vernietigende arrogantie, dwangmatige relaxedheid, verwarrende helderheid, afgestompte overgevoeligheid en rationele emotionaliteit. Zie dan nog maar eens gewoon je huiswerk te maken. (AH)
Wie denkt dat manisch-depressieven het zwaar hebben heeft deze film nog niet gezien. De 15-jarige Suzy wordt niet alleen heen en weer geslingerd tussen manische blijheid en helse depressie, maar ook nog tussen intense meligheid, hysterische lethargie, vernietigende arrogantie, dwangmatige relaxedheid, verwarrende helderheid, afgestompte overgevoeligheid en rationele emotionaliteit. Zie dan nog maar eens gewoon je huiswerk te maken. (AH)
Ondertussen, op een parallel festival...
Grootste makke van deze film is dat de regisseur geen keuze heeft willen maken. Daardoor is niet alleen de titel, maar de hele film één groot compromis geworden. Raceauto's, piramides, de Berlijnse Muur, de Heilige Graal, spaceshuttles, Japanse meisjes, navelpluis, moord, diepzeeduikers, tijdreizen, luchtspiegelingen, verlaten bossen en werkelijk alles wat je verder nog zou kunnen verzinnen komt voorbij. De film begint als een traditionele stop-motionstudie met musicalaspecten maar ontwikkelt zich gaandeweg tot een grimmige animatiefantasie. Aan het eind van de film heb je vooral het gevoel dat je teveel hebt gegeten, maar dat het nou niet echt voedzaam was (AH).
Grootste makke van deze film is dat de regisseur geen keuze heeft willen maken. Daardoor is niet alleen de titel, maar de hele film één groot compromis geworden. Raceauto's, piramides, de Berlijnse Muur, de Heilige Graal, spaceshuttles, Japanse meisjes, navelpluis, moord, diepzeeduikers, tijdreizen, luchtspiegelingen, verlaten bossen en werkelijk alles wat je verder nog zou kunnen verzinnen komt voorbij. De film begint als een traditionele stop-motionstudie met musicalaspecten maar ontwikkelt zich gaandeweg tot een grimmige animatiefantasie. Aan het eind van de film heb je vooral het gevoel dat je teveel hebt gegeten, maar dat het nou niet echt voedzaam was (AH).
Ondertussen, op een parallel festival...
Engelse remake van het Amerikaanse Nice and Biggest. Een speelfilm over het leven van Afrikaanse mannen. In tegenstelling tot het origineel is in de remake alles teruggebracht tot werkelijke proporties. Waardoor vooral de seksscènes er een stuk appetijtelijker uit zien (AH).
Engelse remake van het Amerikaanse Nice and Biggest. Een speelfilm over het leven van Afrikaanse mannen. In tegenstelling tot het origineel is in de remake alles teruggebracht tot werkelijke proporties. Waardoor vooral de seksscènes er een stuk appetijtelijker uit zien (AH).