Ken Jacobs
01-02-2006 19:30 Zaal De Unie
Ken Jacobs in de bocht. De eerste film, 'Let There Be Whistleblowers'
ontstijgt het niveau van de gemiddelde video-jockey niet. De soundtrack,
Drumming van Steve Reich, paste precies: het verschil met gabber house is
niet al te groot.
Deel twee, de hoofdvoorstelling, betreft het frame voor frame kapot projecteren van 2 seconden uit een Laurel and Hardy-film, dit alles met fikse stroboscopische effecten. Deze voorstelling leek te erg voor iedere gabberaar, en ook uw recensent verliet voortijdig de zaal.
Een beter alternatief lijkt Die schoensten Bahnstrecken op DVD.
Deel twee, de hoofdvoorstelling, betreft het frame voor frame kapot projecteren van 2 seconden uit een Laurel and Hardy-film, dit alles met fikse stroboscopische effecten. Deze voorstelling leek te erg voor iedere gabberaar, en ook uw recensent verliet voortijdig de zaal.
Een beter alternatief lijkt Die schoensten Bahnstrecken op DVD.
Alain Tasma
01-02-2006 16:30 Cinerama 2
Een reconstructie van de aanloop naar, gebeurtenissen tijdens, en de
nasleep van de nacht van 17 oktober 1961, in Parijs. Een vreedzame
demonstratie van de FLN tegen de Algerijnse oorlog wordt door de politie
uit elkaar geschoten, met naar schatting van de film tussen 50 en 200
doden. Meer is er niet over bekend, deze zaak werd indertijd door de Franse
overheid zeer diep in de doofpot gestopt.
De houding van de politie, de Algerijnse FLN, en de beweegredenen van de regeringsfunctionaris die de politie-aanvallen leidde, Maurice Papon, worden goed gechetst. De politie was rabiater dan het normale racisme, vanwege de moorden op afzonderlijke agenten in het jaar daarvoor. Politiek overleg van de Franse afdeling van het FLN (net over de grens in Duitsland), leidt tot het besluit voor deze demonstratie, met de bekende gevolgen. De Franse regering (die op zich de politie hier de schuld van had kunnen geven) koos voor de doofpot, voornamelijk omdat er achter de schermen al gesproken werd met de FLN over terugtrekking. Die niet lang daarna werd aangekondigd.
Zeer zorgvuldig, en van normale lengte.
De houding van de politie, de Algerijnse FLN, en de beweegredenen van de regeringsfunctionaris die de politie-aanvallen leidde, Maurice Papon, worden goed gechetst. De politie was rabiater dan het normale racisme, vanwege de moorden op afzonderlijke agenten in het jaar daarvoor. Politiek overleg van de Franse afdeling van het FLN (net over de grens in Duitsland), leidt tot het besluit voor deze demonstratie, met de bekende gevolgen. De Franse regering (die op zich de politie hier de schuld van had kunnen geven) koos voor de doofpot, voornamelijk omdat er achter de schermen al gesproken werd met de FLN over terugtrekking. Die niet lang daarna werd aangekondigd.
Zeer zorgvuldig, en van normale lengte.
Alexis Dos Santos
01-02-2006 12:00 Cinerama 4
De IFFR-site zegt over Glue:
Oh ja, er wordt in deze film 1 keer gekotst: over het meisje heen en in de punch-bowl. Zoals alleen 16-jarigen dat kunnen.
In het uitgebreide subgenre van films over de groeipijn en het seksueel ontwaken van de jeugd, moet men van zeer goede huize komen om iets toe te voegen.En dat blijkt. Het acteren is goed, de beelden zijn mooi, maar het verhaal is even saai als het puberen meestal is. Dan is twee uur wel erg lang, ook al wordt er nergens uit de bocht gevlogen.
Oh ja, er wordt in deze film 1 keer gekotst: over het meisje heen en in de punch-bowl. Zoals alleen 16-jarigen dat kunnen.
Yamashita Nobuhiro
01-02-2006 14:00 Cinerama 4
Stuntelende Japanse meiskes al dan niet in schooluniformen, het is een
fetisj op zich. Een meidenpunkband zoals Shonen Knife weet al zo'n twintig
jaar die aandoenlijkheidsfactor succesvol te kapitaliseren.
Linda Linda Linda is een coming-of-age film over een groep pubermeiden die
punkpopcovers van de jaren'80 band The Blue Hearts spelen. Of althans dat
proberen, want een gebroken vinger doet de repetities in de soep lopen. In
de Koreaanse uitwisselingsstudente Son wordt een vervangster gevonden, maar
die heeft weer moeite met de Japanse taal. En er zijn uiteraard ook de
onuitgesproken puberperikelen. We zien onze heldinnen vooral lanterfanten
tussen de repetities door en dat maakt een lethargische indruk. Het schiet
allemaal niet op in deze rolprent, maar alles is vergeven als ze er eenmaal
staan op het schoolfeest, want het nummer uit de titel rockt dat het een
lieve lust is. Zelfs de Ramones komen kijken!
NB: voor de ontluikende romances was in dit tempo zeker nog drie uur nodig
geweest, dus Yamashita houdt het maar bij de muziek. Die bezorgt de kijker
een zeer opgewekt humeur. Ook de vertalingen van de lyrics mogen er wezen:
"I'll grab a microphone like you've never seen, let's sing an endless song
for this asshole of a world!"
Sergei Loznitsa
31-01-2006 16:15 Venster 3
De belegering van Leningrad. Een van de meest uitputtende veldslagen in de
geschiedenis (niet slechts de 20e eeuw). De verschrikkingen zijn allemaal
gefilmd. En vervolgens in archieven weggestopt en vergeten. Loznitsa
restaureerde de originele beelden en laat die voor zichzelf spreken.
Kapotte huizen, ingevroren auto's en trams. Duitse krijgsgevangenen sjokken
door de straten, burgers ploeteren met emmers water en schamele
bezitttingen op handkarren. Een tribune wordt tot brandhout verzaagd.
Stalin is in geen velden of wegen te bekennen. Het eindigt met een openbare
executie.
Steve Buscemi
31-01-2006 22:00 Luxor
Mislukte hondenuitlater keert onaangekondigt terug vanuit Manhattan naar
z'n geboortedorp in Indiana, alwaar moeders in een reflex een warme
ontvangst bereidt. Echter, zijn meegenomen grootsteedse zwartgalligheid
beneemt hem het vermogen om op te merken dat de rest van de familie lijdt
aan dorpse zwartgalligheid. De verwikkelingen zijn gemoedelijk komisch, en
op het eind kiest hij voor zijn dorpse liefde, en daarmee voor het dorp.
Een prettige suburbia-schets met liefdevol uitgewerkte karakters.
Fabienne Berthaud
31-01-2006 19:30 Cinerama 1
Deze film waagt de 'This is Spinal Tap'-aanpak op de modellenwereld.
Topmodel blikt vanuit haar veilige leventje in een inrichting terug op de
dynamica van het modellenbestaan. Een paar prachtige scènes als de
mislukte fotoshoot, en de wederkerende gag van de verstoorde relatie met
haar moeder. Als persiflage gaat deze film eerlijker met het onderwerp om,
waardoor de grapdichtheid laag lijkt te liggen. Dat ligt misschien aan het
feit dat de modellenwereld vrij humorloos is. Desondanks toch gelukt.
Hou Chi-jan
31-01-2006 22:30 Cinerama 2
Docu over Taiwanese schlockfilms van begin jaren 80. Veel kung fu, geboefte
en lady avengers. Het zal wel iets te maken hebben met sociopolitieke
veranderingen van dat tijdvak, maar het blijft ver van ons bed.
Sabina Guzzanti
31-01-2006 20:15 Cinerama 4
Beetje misleidende titel: plaats van handeling is niet Spanje, maar
Italië. Een vinnige documentaire over censuur en satire, daar gaat het
hier om. Regisseuse en comediënne Sabina Guzzanti (die zelf een lang
niet misselijke Berlusconi-imitatie ten beste geeft) maakt zich kwaad als
haar satirische show uit de lucht wordt gehaald. De nogal warrige, haastige
montage maakt haar betoog lastig te volgen voor wie geen ingewijde is in de
Italiaanse politiek. Ook een zekere Michael Moore-achtige ijdelheid is
Guzzanti niet vreemd. Maar het is dus triest gesteld met de persvrijheid,
zoveel is wel duidelijk. Onder het mom van 'obsceniteiten' en kulargumenten
als zouden humor, satire en journalistiek door elkaar gehaald worden,
sneuvelen er tv-shows en worden er lastige redacteuren ontslagen, ook bij
de kranten die niet in handen van Berlusconi zijn. Anno 2005 heerst er
angst. Interessant: de wetten die Berlusconi's machtsmisbruik mogelijk
maken, zijn getekend toen het land een centrumlinkse regering had.
Leuk: vergelijkingen met andere Europese satirische tv-programma's.
Inderdaad, Kopspijkers komt ook even voorbij.