Todd Solondz
05-02-2005 23:15 Pathé 4
Het pubermeisje van de hoofdrol wordt achtereenvolgens door 8 actrices
gespeeld. Een gimmick die gebruikt wordt in verwikkelingen rond kinderwens
en abortus. Als het te saai wordt, wordt de burleske grap niet geschuwd. De
vraag blijft: stond de gimmick aan de wieg van de film of is deze er later
tegenaan geplakt?
Miike Takashi
05-02-2005 20:00 Cinerama 3
De shogun Izo wordt teruggebracht naar steeds weer een andere instantie van
Japan, omdaar zijn heilzame werk uit te voeren. Alleen laat hij zich toch
wel meeslepen door een bepaald idioom. De
kijker blijft achter met de boodschap dat iedereen afmaken de wereldvrede
bevordert.
Sebastián Cordero
04-02-2005 23:15 Pathé 4
Hij die deze film bezoekt weet dat het over iets met een seriemoordenaar
gaat, en de kijker met normale verstandelijke vermogens herkent deze
persoon ook meteen in de eerste scene, en weet wat er komen gaat. Dat is
best redelijk.
Makrand Deshpaande
05-02-2005 13:00 Lantaren 1
Edelbollywood met de lokale Georgina Verbaan als door dorpsgodin bezetene.
Voor zij die van een dansje en een liedje houden, de rest doet er niet zo
toe. Op het eind schiet de trommelaar iedereen dood, ook Georgina.
(Deze film staat vast in de toptien van uw lokale Shiva Temptations Video Store.)
(Deze film staat vast in de toptien van uw lokale Shiva Temptations Video Store.)
David Gordon Green
03-02-2005 22:30 Pathé 1
Een spannend verhaaltje met mooie plaatjes. Een broeierige Zuidelijke sfeer
met dito accent loopt vast in mooie karakteriseringen en bijbehorende
beelden, waardoor het verhaaltje steeds meer vergeten wordt. (Vertel het
dan ook niet, Green.)
Dead Man's Shoes
03-02-2005 20:15 Pathé 1
Broertje gaat het lokale tuig uitmoorden, op een onderhoudende manier.
Verschil met ander Noord-Engels sociaal-realistisch drama is dat hier de
trieste levens echt beëindigd worden. Het probleem van hoe verder te
leven met 6 moorden op je geweten wordt aan het eind opgelost op de meest
belegen manier.
Yevgeni Yufit
02-02-2005 20:15 Pathé 5
De regisseur bad vooraf: 'Probeer deze film niet te begrijpen. Kijk.'
Voor het derde bezoek aan een Joefit-voorstelling gaat men zich wapenen. De première die het hier betreft blijkt een voortzetting van het Bekende Oeuvre (1, 2). De vorm is het verhaal van (1), 10 jaar later. De burleskheid is wat op de achtergrond geraakt. Wat blijft, is de herhaling van bekende concepten. De gelobotomotiseerde gorilla's dwalen nog steeds door het dorp. Dezelfde prof mag de bijbehorende wetenschap nog een keer herhalen. Enzovoort.
Maar uiteindelijk wil je geen 0 geven. En dan wordt het, alleen vanwege het volstrekt idiote Oeuvre, toch een 3.
Voor het derde bezoek aan een Joefit-voorstelling gaat men zich wapenen. De première die het hier betreft blijkt een voortzetting van het Bekende Oeuvre (1, 2). De vorm is het verhaal van (1), 10 jaar later. De burleskheid is wat op de achtergrond geraakt. Wat blijft, is de herhaling van bekende concepten. De gelobotomotiseerde gorilla's dwalen nog steeds door het dorp. Dezelfde prof mag de bijbehorende wetenschap nog een keer herhalen. Enzovoort.
Maar uiteindelijk wil je geen 0 geven. En dan wordt het, alleen vanwege het volstrekt idiote Oeuvre, toch een 3.
Oxide Pang
02-02-2005 22:45 Luxor
Horror met ve-tsin, de smaakversterker. Iedere plot-wending is veelal aan
te zien komen, maar het is de production value die hier telt. Geen humor
waar die niet past, bombast waar die werkt. Afwerking in enscenering, met
vaart. Het verhaal beginnen met kunst en dood is meestal een slecht plan,
maar wordt hier onderdeel van de spanning. De voice-over aan het eind (voor
zij die TE DOM zijn) is als het misplaatste chocolaatje na het leegvreten
van de Chinese menukaart. Toch verlaat men met een lichte tred de bioscoop.
Trey Parker
01-02-2005 22:30 Doelen JZ
Waar in 'South Park: Bigger Longer & Uncut' Canadezen nog zwarte
kraaloogjes hadden, is hier ieder figuur hetzelfde Thunderbirds-poppetje.
Dat werkt minder goed. Voorderest een paar uitstekende grappen als de
kotsscène of de zwarte panters, maar uiteindelijk niet genoeg om de
vergelijking met SP positief te kunnen doorstaan. Dat krijg je ook als je
te serieus die latente politieke boodschap wil brengen.
Fernando Eimbcke
01-02-2005 20:00 Schouwburg GZ
Zondagochtend, een keurige flattoren in Mexico. Moeders laat zoonlief +
vrindje achter de X-box met geld voor pizza en belofte dat ze zich zullen
gedragen. 14-Jarige, landerige knulletjes zetten de zaak naar hun hand, en
de pizzabezorger blijft ook koppig. Het buurmeisje wil graag gebruik maken
van de oven. De goed ingezette landerigheid tussen 4 personages wordt
uitgespeeld tot een soort van coming-of-age film, wat uiteindelijk toch wat
afbreuk doet.
Biertjes, andere alcoholica en fris, voor verschillende prijzen
Schouwburgplein
Terwijl de jeugd naar Off_Corso of dies meer zij gaat voor de laatste biets
en pieces, blijft de al wat oudere hangjongere voor de afterfilmsessie de
schouwburg trouw. Men kan natuurlijk gewoon blijven staan, maar men kan ook
plaatsnemen op harde banken, of een beetje naloungen op één
van de camemberts op een steeltje, zoals uw Zone-hoofdredacteur
hiernaast op charmante wijze demonstreert. De ruimte is geoutilleerd met
een rode en een blauwe lichtlijn voor eenvoudige navigatie, en de
sluitingstijd wordt op niet mis te verstane wijze door de bewaking
aangekondigd.
Fabrice Du Welz
31-01-2005 23:15 Luxor
Wederom een uitstekende interpretatie van het sexuele leven der Belgen.
Charmezanger wordt gegijzeld en in een jurk gehesen. Want hij kan zo mooi
zingen, net als Gloria. En Gloria, die verdomde hoer, die mag dit keer niet
weg. Zoek de hoer! Let overigens ook op het dansje in het midden van de
film.
P.S. Volgens de definitie van Liorah's hoerentelling zou hier eventueel enkel het kalf in aanmerking kunnen komen.
P.S. Volgens de definitie van Liorah's hoerentelling zou hier eventueel enkel het kalf in aanmerking kunnen komen.
Samuel Fuller
31-01-2005 19:45 Luxor
Duizend bommen en granaten! Fritz blijkt inderdaad een latente homo! Lee
Marvin mag de boodschap over de zinloosheid van oorlog dragen in een
veelheid aan voorvallen in de tocht van een Amerikaans peloton van Afrika
via D-day naar het vernietigingskamp. De film is naar tegenwoordige
maatstaven wellicht knullig uitgevoerd, maar wel erg compleet. Alles wordt
terloops aangestipt want 'men moet door!' Fuller gebruikt de
afstandelijkheid van een rol gespeeld door Lee wel weer maximaal.
De moderne Spielberg had zulk een film vast veel vetter (en daarmee ook wel slechter) aangezet. Vooruit, een 4.
De moderne Spielberg had zulk een film vast veel vetter (en daarmee ook wel slechter) aangezet. Vooruit, een 4.
Renata Litvinova
30-01-2005 20:15 Pathé 5
Girls just wanna have fun, en Renata Litvinova al helemaal. Waarom wij er
deelgenoot van moeten worden gemaakt is onduidelijk. Meisje droomt van zich
af in een film van 105 minuten lang, nadat het initiële verhaaltje al
na een half uur onschadelijk is gemaakt. Cyndi Lauper deed het in drie
minuten, en voor meer exotica zetten we MTV wel aan. Dan wordt ons
tenminste de eindpreek over liefde bespaard. Onbegrijpelijk dat dit kreng
meedingt naar een Tiger Award.
Fruit Chan, Park Chan-Wook, Miike Takashi.
30-01-2005 23:00 Luxor
Driemaal extreem, tweeëneenhalf keer raak. Deel 1 gaat over de
problematiek met betrekking tot de nieuwe verjongingskuur van tot dumplings
verwerkte geaborteerde foetussen. Deel 2 gaat over het dilemma van een
gijzeling. Deel 3 is een Takashi die zijn oude idioom verlaat tot het
verkennen van alle schuldgevoelens die uit 'Ik zou je wel in een doosje
willen doen' kunnen volgen.
Deel 1 en 3 maken de film.
Deel 1 en 3 maken de film.
Hamburger, € 1,70
Binnenwegplein
Voor hen die bij de voedselvitrine te Cinerama de reprimande krijgen 'staat
u wel in de rij?' terwijl de aanstaande film over 5 minuten begint, is er
altijd de optie om met gezwinde tred de bioscoop te verlaten voor de
McDonalds op de Oude Binnenweg. Snel, goedkoop en ook een variatie op al
die 'verse ingedienten eerlijke kwaliteit'-meuk. Een handzame burger is
verzwolgen voor u terug in uw stoel zit, en de voorstelling kan beginnen!
(Let op: loop de Febo voorbij.)
Benoit Jacquot
30-01-2005 15:15 Cinerama 6
Na voorgaande Aziatische en Russische raadspelletjes dit keer iets totaal
anders. Een leeg theater als decor voor een droge registratie van het
toneelstuk van Marivaux. Liefde, bedrog, dubbelspel en geld zijn de
ingredienten voor een spervuur van woordgevechten waarin aan de bedoelingen
van de personages dit keer niets te raden wordt overgelaten. Totdat er weer
een dubbele bodem uit valt. De zichtbare zelfgenoegzaamheid van de acteurs
bij het afvuren van deze mitrailleurgevechten wordt op film uiteindelijk
wel irritant. De schuld daarvan ligt niet bij Marivaux, maar bij Jacquot.
Yevgeni Yufit
30-01-2005 12:30 Venster 2
Na eerst 4 + 10 minuten verplicht kijken naar de bewustzijnstroom van de
filmer (welke geen meerwaarde heeft op de halfslaap van de kijker zelf) het
hoofdprogramma. Hierin zijn wij getuige van twee mannen die als gorillas
met een hersenbeschadiging door kreken en velden waden. Totdat de bom
valt. Daarna wordt papa nog gedist als een leugenachtige hond, en als
'ze' dan echt wakker wordt blijkt het te laat om haar echte werk te doen.
Pontificale zinloosheid die zo bizar is dat je ondanks alles blijft kijken.
Alweer met rondjesrennende mannen zonder onderbroek.
Kim Ki-Duk
29-01-2005 23:15 Pathé 4
Schuld en boete als Koreaans experiment. Deels geslaagd, deels mislukt.
Desondanks niet onaardig.
Xan Cassavetes
29-01-2005 17:45 Cinerama 2
In een documentaire in de stijl van '120 Years of Sylvester Stallone - A
Golden Era' vertellen de pratende hoofden over hoe bijzonder het was om een
cable channel te hebben dat echte films uitzond. Veel fragmenten die naar
meer doen verlangen. Jammer dat ze het nooit hebben aangedurfd om Sam
Peckinpah's 'Das Eiserne Kreuz' (Cross of Iron) in deutsche verfassung uit te
zenden. Die lag sinds 1983 bij de ARD zó op de plank.
Paul Verhoeven mag ook nog uitleggen dat ie Rutger Hauer eigenlijk een farmer vond.
Paul Verhoeven mag ook nog uitleggen dat ie Rutger Hauer eigenlijk een farmer vond.
Yevgeni Yufit
29-01-2005 12:30 Venster 2
Na eerst drie minuten naakte mensen anno 1915, begint de wereld van Yufit
deel drie pas echt met de film 'Silver
heads'. Yufit heeft hier de belangrijkste elementen uit Bad Taste
samengegoten met de traagste diepzinnigheid van Tarkovski. De kijker krijgt
onder meer voorgeschoteld: een man in een houten wasmachine,
rondjesrennende Z-mensen zonder broek, een opgezette wolf en een kwaaie
Poetin.
Inoue Yasuo
28-01-2005 22:30 Luxor
'Alweer' een 'eerste film' van een Jap met een Peruaans mutsje op z'n
hoofd. Resultaat compleet anders. Deze film mag vernoemd worden tot de
eerste adequate vertaling van een Manga-strip zonder te animeren. Geen 'The
Shining', geen 'Donnie Darko', maar iets er goed gewogen tussen in. Wegens
het gebrek aan durf op het gebied van dialogen (ook wel 'het Japanse
tekort' geheten): een punt in mindering.
Sekiguchi Gen
27-01-2005 22:30 Luxor
De Japanse neiging tot kopiëren leidt hier tot een soort van 'Magnolia'
meets 'Tom
& Jerry'. Qua aankleding tot in de puntjes modieus verzorgd, maar
plot-technisch achtergebleven en met idiote dialogen. Bij zulk een
irritatie kan ondergetekende principiële kritiek gaan leveren, maar
ook kan hij proberen om de problemen op z'n aziatisch weg te lachen. Het
laatste.
Alexander Payne
26-01-2005 21:00 Pathé 4
De ziel van San Diego, getroffen in 1 film. Het Zoetermeer van
Californië dient als achtergrond van een precieze verkenning van
karakters, allemaal even voortreffelijk geacteerd. Nostalgie naar verloren
kansen mondt snel uit in hilarium en gene, en weer snel terug. Effectbejag
is uit den boze, want het verhaal moet zichzelf vertellen. En dat doet het.
Ondertussen wordt de muziek - geheel in stijl - verzorgd door het
dienstdoende jazzcombo van de lokale Ramada Inn.
De film schijnt overladen met Oscarnominaties: meer dan terecht.
De film schijnt overladen met Oscarnominaties: meer dan terecht.
Wong Kar-wai
10-01-2005 22:00 Cinerama 4
Gehoord in Singapore: 'Kan iemand dat geklingel afzetten?'
Terwijl in de (hier op zich niets mee te maken) film Oldboy (Chan-wook Park, 2004) de desperaatheid van een voor 15 jaar onschuldig opgesloten man voor de kijker invoelbaar wordt gemaakt, doet Wong Kar-wai het in '2046' andersom: hij sluit de hoofdpersoon 2046 jaar op in een hotelkamer, en laat de desperaatheid aan de kijker. Lucide mensen zouden zich nog kunnen laven aan het trage tempo en de mooifilmerij, maar de rest van de wereld moet het doen met een uitgesponnen reklamespot voor een onbekend produkt. Vol met geile mensen, wel.
Terwijl in de (hier op zich niets mee te maken) film Oldboy (Chan-wook Park, 2004) de desperaatheid van een voor 15 jaar onschuldig opgesloten man voor de kijker invoelbaar wordt gemaakt, doet Wong Kar-wai het in '2046' andersom: hij sluit de hoofdpersoon 2046 jaar op in een hotelkamer, en laat de desperaatheid aan de kijker. Lucide mensen zouden zich nog kunnen laven aan het trage tempo en de mooifilmerij, maar de rest van de wereld moet het doen met een uitgesponnen reklamespot voor een onbekend produkt. Vol met geile mensen, wel.