Tsukamoto Shinya
30-01-2005 10:30 Cinerama 4
Tsukamotos latere films mogen dan wel een stuk rustiger zijn dan het sloop-
en beukwerk van zijn debuut Tetsuo/Bodyhammer, driehoeksverhoudingen
blijven deze visueel invloedrijke regisseur blijkbaar bezighouden. Zo ook
in Vital. Medisch student Agaki (Tadanobu Asano, ja hij weer) lijdt na een
auto-ongeluk aan geheugenverlies en kan niet kiezen tussen zijn omgekomen
vriendinnetje, dat hem in zijn dromen/flashbacks bezoekt en de klasgenote,
die haar plaats probeert in te nemen. Dan blijkt het lijk op de
ontleedtafel tijdens de praktikumlessen dat van zijn vriendin te zijn. Ai.
Morbide sfeer dus, en meer doordat alle hoofdpersonages suicidaal of op
zijn minst door de dood geobsedeerd zijn, dan door de
Körperwelten-achtige beelden. Het acteerwerk is overtuigend, maar je
hoofd breken over de achterliggende oorzaak van alle malheur heeft bij
Japanners niet zo veel zin. Hofmuzikant Chu Ishikawa (Der Eisenrost)
leverde weer de vaak orkestrale soundtrack.