Kiriya Kazuaki
02-02-2005 19:45 Cinerama 3
Peperdure, bontgekleurde, geparfumeerde SF-drol van bijna tweeënhalf
uur. Zeer hoge irritatiefactor vanwege de zinloze effectenlawine en
bombastische soundtrack (recht-op-en-neer industrialmetal in de knokscenes,
'alle 13 klassiek' in de rest). Boodschap: oorlog is stout en wie een
oorlog begint, moet voor straf vroeg naar bed.
Hoewel Japanners erom bekend staan dat ze technologie omarmen, zijn al hun
SF-films gebaseerd op het overbekende Frankensteincomplex. Zo ook bij
Casshern. Hier creëert een aristocratische onderzoeker een nieuw
mensenras uit aan flarden geschoten kanonnenvlees (er woedt namelijk een
oorlog) met een soort nanobot-technologie. De manier waarop deze creaturen
zich bewegen, deed me denken aan de legendarische trashfilm Zombie
Holocaust: eerst strompelen, dan rennen, dan weer strompelen... Al snel
blijkt de regeneratieve gave van deze 'Neo-Sapiens' soort als sneeuw voor
de zon verdwenen, zodat ook aan hun kant het bloed rijkelijk kan vloeien in
latere knokscenes. Na bijna te zijn uitgeroeid, vinden de uitgeputte,
laatstovergebleven mutanten een schuilplaats vanwaaruit ze -get this-
binnen vijf seconden op z'n A-Teams een compleet robotleger in elkaar weten
te knutselen. Wraak! Toegegeven, ik heb wel een zwak voor dit soort koddige
speelgoedrobotjes. Maar dat is de enige reden waarom deze film nog net
één ster krijgt en geen groot zwart gat. Wat een ellende.
Reacties
Van een intelligent plot of interne logica moet deze film het inderdaad
niet hebben, maar wat mij over de streep trok was de volle overgave en
naiveteit waarmee de makers zich op het produceren van deze film gestort
hebben. Ze hebben alles uit de kast getrokken om de kijker een niet mis te
verstane ervaring voor te schotelen, en doordat dit met veel naieviteit en
zonder cynisme gedaan is, krijgt de film een soort eerlijkheid en charme
mee die alles voor mij toch weer goed te hebben maakt. Feit is namelijk (zo
heb ik tenminste gehoord en gelezen) dat dit juist geen peperdure film is,
maar eentje met erg klein budget gemaakt (6 miljoen hoorde ik). Bewondering
dus voor het feit dat ze met zo'n budget toch zo'n spetterende film hebben
weten te maken, die er over het algemeen toch zeker niet knullig uitziet.
En okee, De Boodschap wordt ons inderdaad vijf keer te veel door onze strot
wordt geduwd, maar op dat moment had de film me allang voor zich gewonnen.
Ik zou zeggen, voor wie nog gaat kijken: geef je over aan deze film en je
beleeft twee en een half positief-wonderbaarlijke uren.
Reactie toevoegen