David Oelhofen
In de publieksprijsverkiezing van
het Rotterdamse tijgerfestival eindigde het Franse Loin des
hommes - met een Franssprekende Viggo Mortensen erin - op de derde
plaats. En werkelijk, dat is te veel eer. In de film zijn de nodige centen
gestoken en er werkt naast Mortensen genoeg talent aan mee - het verhaal is
van ene Albert Camus en de muziek is van some bloke Nick Cave, om maar wat
te noemen - maar dat levert toch echt niet meer op dan een gelikt verhaal
over twee mannen uit verschillende kampen - Algerijn en Fransoos - die
elkaar tijdens een tocht vol ontberingen leren waarderen. Het is een
verhaal dat al in allerlei variaties verteld is, en in Loin des
hommes ontbreekt dat extra vleugje sterrenstof dat je nodig hebt om de
film boven zijn voorgangers uit te tillen. Het is best wel spannend hier en
daar, maar de scenarioschrijver zet zijn jokers net iets te braaf in,
waardoor het ook allemaal wat voorspelbaar wordt ('en dan krijgen we nu de
rebellen, en daarna de soldaten'). En waar het met de relatie van die twee
mannen heengaat, heb je halverwege ook wel in de gaten. Daarnaast kun je je
afvragen of de regisseur niet beter af was geweest met een andere,
onbekendere hoofdrolspeler dan Mortensen. De rol die hij moet spelen is er
een van het Aragorn-type - de stoere, zwijgzame eenling - waardoor je de
helft van de tijd het idee hebt dat hij staat te kijken of er geen orks aan
de horizon verschijnen. No offense meant.
Dat klinkt misschien allemaal wat negatiever dan nodig is, want in feite is het geen onaardige film, met erg mooie ruige landschappen. Maar de nummer drie van het festival ... nou nee.
Dat klinkt misschien allemaal wat negatiever dan nodig is, want in feite is het geen onaardige film, met erg mooie ruige landschappen. Maar de nummer drie van het festival ... nou nee.