Wanneer de eigenzinnige en flamboyante schrijver Truman Capote in de krant leest dat een gezin in Kansas op brute wijze is vermoord, is hij meteen geïntrigeerd. Samen met zijn vriendin en collegaschrijfster Nelle Harper Lee trekt hij naar het stadje van de misdaad om onderzoek te doen voor een artikel. Hij maakt kennis met de plaatselijke bewoners, de sterke arm en de twee moordenaars: de twee jongemannen die bij het gezin inbraken in de hoop er met een grote geldbuit vandoor te gaan. Truman voelt dat dit materiaal rijk genoeg is voor een boek - dat het eerste nonfictieboek in de vorm van een roman zal zijn - en raakt gedurende zijn onderzoek steeds meer betrokken bij de daders. Met een van hen, Perry Smith, krijgt de homoseksuele schrijver een ambigue vriendschap.
Mocht dit verhaal u bekend in de oren klinken, dan kan dat kloppen: regisseur Bennet Miller verfilmde dit waargebeurde relaas in de film Capote (USA, 2005). Philip Seymour Hoffman gaf daarin op overtuigende wijze gestalte aan de excentrieke schrijver en won er terecht een Oscar en Golden Globe mee. Infamous van regisseur Douglas McGrath, die zelf het scenario pende naar aanleiding van het boek Truman Capote van de schrijver George Plimpton, werd iets later gefilmd en kwam na Capote in de bioscoop. (Een uitgebreide recensie van die film kunt u hier lezen.) Nu komt het natuurlijk wel vaker voor dat er in Hollywood meerdere projecten tegelijk worden geproduceerd waar hetzelfde verhaal aan ten grondslag ligt. Ten tijde van Robin Hood: Prince of Thieves (met Kevin Costner, weet u nog?) kwam er ook een andere Robin Hood-film uit. Hetzelfde is het geval met Milos Formans Valmont, die net uitkwam na het succesvolle Dangerous Liaisons van Stephen Frears.
Komisch figuur
Het ligt voor de hand om beide films tot in detail met elkaar te gaan
vergelijken. Ik wil me hier beperken tot enkele verschillen omdat die goed
aangeven dat de toon en invalshoek van Infamous toch heel anders
zijn dan die van Capote. Infamous is op verschillende fronten minder
subtiel dan zijn voorganger. De Truman Capote van Toby Jones is extraverter
homoseksueel en kinderlijker dan Hoffmans versie. Hij wordt, zeker in het
begin van de film, meer uitgespeeld als een komisch personage. Hoewel beide
versies met gevatte oneliners op de proppen komen.
De relatie tussen moordenaar Perry en Truman is ook explicieter. We zien Truman op een gegeven moment met hem zoenen, terwijl Perry hem eerder nog bedreigde met verkrachting. De relatie tussen Truman en Perry was in Capote afstandelijker, waarbij de schrijver vooral genegenheid leek te veinzen om de informatie voor zijn boek los te peuteren. Overigens levert Daniel Craig als Perry een prachtige prestatie en zet de moordenaar tegen wil en dank enerzijds neer als een bedreiging voor Capote, maar anderzijds als een jongen die vecht met zijn seksuele geaardheid. Hierdoor krijgt Perry iets teders. Het uitdiepen van de relatie tussen Perry en Truman maakt dat Infamous een goede aanvulling is op Capote. Daarbij kan het natuurlijk nooit kwaad om meerdere kanten van een verhaal tot je te nemen, daar de waarheid ongetwijfeld ergens in het midden zal liggen.
Bekende koppen
Met een sterrencast met grootheden als
Sigourney Weaver, Sandra Bullock, Jeff Daniels en Daniel Craig is dit
duidelijk de Hollywood-versie van het verhaal ten opzichte van de meer
ingetogen arthousefilm die Miller maakte. Toch maakt dat Infamous
niet meteen de mindere versie. Regisseur McGrath laat de komedie-elementen
aan het begin van de film op subtiele wijze plaatsmaken voor een ernstiger
toon, en vertaalt op die manier de verandering die in Capote plaatsvindt.
De vrolijke socialite en roddelkoning, die altijd aandacht kreeg
door zijn afwijkende voorkomen en gevatte anekdotes, raakt in zichzelf
gekeerd en komt de inspanning die het schrijven van In cold blood
van hem vergt nooit meer te boven.
Te expliciet
Waar Infamous wat mij betreft de plank misslaat zijn de
scènes waarin de hoofdrolspelers worden geïnterviewd over
Capote. Aan bekenden van de schrijver wordt gevraagd een karakterschets te
geven om de film een documentair tintje te geven. (Hierin nekt zich de
sterrencast volledig, want de kijker ontkomt niet aan de bekende
Hollywoodkoppen die historische figuren imiteren.) Het is een trucje om
bepaalde thema's en motieven van Capote nog eens te verduidelijken. Het
wordt daardoor allemaal te uitleggerig. Harper Lee (Sandra Bullock) zegt -
en kijkt daarbij rechtstreeks in de camera - dat bij de executie van de
daders ook Truman eigenlijk is gestorven. Overbodig, want dat Capote na de
publicatie van In Cold blood nooit meer een roman heeft kunnen
schrijven wordt ook door het beeld gecommuniceerd. Jammer dat McGrath niet
meer vertrouwde op de intelligentie van zijn publiek en de visuele kracht
van de cinema.
Infamous verscheen al eerder op dvd, maar is sinds kort uit in een goedkopere uitgave en een slank doosje. (Lumière Home Entertainment)