Te zien op IDFA t/m 1-12
De metal-documentaire is een volwassen genre sinds het succes van Metal:
A Headbanger’s Journey, van regisseur en cultureel antropoloog
Sam Dunn. Hoewel Dunn zich kritisch opstelt in zijn films, kan hij het
nooit laten om zijn favoriete muzieksoort te verheerlijken.
Collega-filmmaker Don Argott zocht juist de keerzijde van de heavy metal op
in zijn documentaire Last Days Here, over de wegkwijnende zanger
Bobby Liebling van de band Pentagram. Ook in Argotts nieuwe film As the
Palaces Burn zien we een metal-zanger op een dieptepunt belanden. Randy
Blythe is blikvanger van Lamb of God, dé metalband van het moment,
die aan het begin van de film nog op zegetocht is langs uitzinnige menigtes
in Colombia en India. Dan wordt Randy geheel onverwacht op het vliegveld
van Praag gearresteerd op verdenking van doodslag.
Terwijl de band van niks wist blijkt twee jaar eerder een Tsjechische fan gestorven te zijn bij een optreden van Lamb of God, als gevolg van een val. Amateurvideo’s bewijzen dat Randy met hulp van een zaalwacht in ieder geval één lastige toeschouwer van het podium heeft geduwd. Hoe de rechtszaak zich in de loop van de film ontwikkelt blijft tot het laatste moment spannend, zelfs voor hen die weten hoe het allemaal is afgelopen. De bandleden worstelen niet alleen met het achterhalen van de waarheid, maar ook met de wispelturigheid van de zanger, een herstellende verslaafde die bijzonder gesteld is op zijn fans en die het überhaupt niet kan verkroppen dat één van hen is overleden tijdens een concert. As the Palaces Burn, bij aanvang nog een doorsnee muziekdocumentaire, ontpopt zich als een verhaal over karakter, doorzettingsvermogen en acceptatie van het lot.
Eveneens te zien op 28 feb. en 1 mrt. 2014 in Melkweg Cinema.
Terwijl de band van niks wist blijkt twee jaar eerder een Tsjechische fan gestorven te zijn bij een optreden van Lamb of God, als gevolg van een val. Amateurvideo’s bewijzen dat Randy met hulp van een zaalwacht in ieder geval één lastige toeschouwer van het podium heeft geduwd. Hoe de rechtszaak zich in de loop van de film ontwikkelt blijft tot het laatste moment spannend, zelfs voor hen die weten hoe het allemaal is afgelopen. De bandleden worstelen niet alleen met het achterhalen van de waarheid, maar ook met de wispelturigheid van de zanger, een herstellende verslaafde die bijzonder gesteld is op zijn fans en die het überhaupt niet kan verkroppen dat één van hen is overleden tijdens een concert. As the Palaces Burn, bij aanvang nog een doorsnee muziekdocumentaire, ontpopt zich als een verhaal over karakter, doorzettingsvermogen en acceptatie van het lot.
Eveneens te zien op 28 feb. en 1 mrt. 2014 in Melkweg Cinema.