
Flashbacks of a Fool is het speelfilmdebuut van videoclipregisseur Baillie Walsh. Het is een prima debuut met slechts enkele schoonheidsfoutjes.
Antiheld Joe Scot (een gedegen acterende Daniel Craig) is een aan lagerwal geraakte acteur die zichzelf heeft verloren in drugs, drank en seks. Wanneer hij krijgt te horen dat jeugdvriend Boots (Max Deacon) is overleden, drijven Scots herinneringen af naar de laatste zomer van zijn jeugd: zijn vriendschap met Boots, zijn eerste liefde Ruth en de relatie met een vriendin van zijn moeder, maar vooral denkt hij na over hoe een reeks van keuzes en een onbezonnen daad leidden tot een tragische dood en hem deden besluiten het ouderlijk huis te ontvluchten. De terugkeer naar huis dwingt Scot om zich te verzoenen met zijn verleden.
Regisseur Walsh scheef ook het scenario en bedient zich van enkele herkenbare gegevens: de uitgerangeerde acteur die zich overgeeft aan een hedonistische levensstijl is immers een cliché. Ook zijn sommige wendingen voorspelbaar, de tragische gebeurtenis die Scot ertoe aanzet om te vluchten zie je van tevoren aankomen. Maar dergelijke schoonheidsfoutjes (als je ze al zo mag noemen) zij de regisseur vergeven door het gedegen spel van de cast en de stijlvolle vertelwijze. Walsh neemt de tijd om de gebeurtenissen langzaam te doen ontvouwen en trakteert de toeschouwer - dankzij het vakwerk van cameraman John Mathieson - op prachtige beelden en een fijnzinnige cinematografie. Het romantische kustlandschap van Zuid-Afrika, dat dubbelt voor de Engelse kust begin jaren zeventig, is sfeervol in beeld gebracht. De zee speelt dan ook een terugkerende rol in het verhaal: ze neemt en geeft.
IJdeltuit
		Het is de visualisatie van Flashbacks of a Fool die mij in het
		bijzonder aantrok aan dit debuut: Wanneer Scot via een telefoontje van zijn
		moeder verneemt dat zijn oude vriend Boots is overleden weet hij zijn
		emoties in toom te houden. De filmmakers zetten Scot echter in zijn huis
		neer, voor een levensgrote foto waarop de acteur met tranende ogen in de
		lens kijkt. Niet alleen zijn innerlijke gevoelens worden met dit theatrale
		beeld gecommuniceerd, ook zijn ijdelheid wordt nog eens onderstreept. 
Het vermoeden rijst al snel dat er meer moet schuilen achter deze schijnbaar ijdele acteur die zich verliest in een hedonistische levensstijl en die aan oppervlakkig menselijk contact de voorkeur geeft. Het antwoord op de vraag hoe hij zo geworden is wordt langzaam onthuld in de terugblik naar zijn jeugd. Maar of Scot werkelijk anders zal zijn na zijn terugkeer, laat Walsh fijn in het midden.
Muziek voor de ziel
		Muziek van David Bowie (Ziggy Stardust-periode voor de kenners) en in het
		bijzonder het nummer 'If there is something' van Roxy Music spelen een
		belangrijke rol in Flashbacks of a Fool. Natuurlijk zijn herkenbare
		songs een dankbaar middel om een tijdsbeeld neer te zetten, Walsh geeft ze
		echter ook een niet geringe rol in de betekenis van de plot. Niet
		verwonderlijk wellicht voor een regisseur die zijn eerste stappen zette bij
		het maken van muziekvideo's voor bands als INXS, Oasis en Massive Attack.
		Hartverscheurend is de slotsequentie waarin een citaat van de liedtekst van
		bovengenoemd nummer een stortvloed aan emoties losmaakt bij Ruth, gespeeld
		door Claire Forlani. Het geluid van de scène is weggedraaid, alleen
		het liedje is te horen, wat het indrukwekkende optreden van de acteurs
		extra benadrukt. 
Flashbacks of a Fool is reeds uit op dvd.
Flashbacks of a Fool, Groot-Brittanie/2008.
 
		Regie:  Baillie Walsh. Met: Daniel Craig, Emilia Fox, Claire Forlani, Harry
		Eden, Helen McCrory, Jodhi May, Olivia Williams.
		(DFW)

