De Amerikaanse filmmaker en scriptschrijver John Hughes is niet meer. Donderdag 6 augustus overleed hij op 59-jarige leeftijd aan een hartaanval in New York. Wederom een droevige dood van een creatieve grootheid dit jaar.
Met films als Pretty in Pink, The Breakfast Club en Ferris Bueller’s Day Off, sprak hij de jongeren van de jaren tachtig aan. Hughes toonde ons innemende, gewiekste tieners met al hun angsten en onzekerheden en rebelsheid. Hij introduceerde acteurs als Molly Ringwald, Anthony Michael Hall, Ally Sheedy en Judd Nelson. Van de tienerflicks maakte The Breakfast Club op mij persoonlijk de grootste indruk. Het is ook nu nog boeiend om te zien hoe Hughes de tieners met uiteenlopende karakters naar elkaar toe laat groeien tijdens een zaterdag nablijven op school. Al ben ik Hughes ook zeer dankbaar voor het casten van Kelly LeBrock in Weird Science: toen nog een hot MILF with a British accent die mijn jongenshartje sneller deed kloppen.
Hughes bereikte zijn creatieve piek in de jaren tachtig als regisseur en scenarist. Een creatieve periode die wat mij betreft ten einde kwam met de Home Alone-reeks: Hughes schreef het script van de eerste en derde film uit de filmserie waarin Macaulay Culkin het irritante jochie speelt dat door zijn familie thuis wordt achtergelaten. Daarna schreef Hughes vooral nog van dit soort flauwe familiefilmgarnituur. Meuk als Beethoven, Baby's Day Out en Flubber.
John
Candy
Jammer, want Hughes was ook in staat om hartverwarmende personages te
creëren zoals Del Griffith in Planes, Trains & Automobiles.
Misschien wel de beste rol die John
Candy ooit speelde. Candy en Steve Martin zijn in deze film perfecte
tegenpolen die noodgedwongen samen op reis moeten. De snobistische Martin
probeert koste wat kost op tijd bij zijn gezin te komen voor Thanksgiving,
en kan in het begin Griffith, de onhandige maar goedbedoelende
vertegenwoordiger van douchegordijnringen, niet uitstaan. Uiteraard
ontstaat er een band tussen beide heren terwijl ze op weg naar huis door
half Amerika reizen. Typisch zo'n film met het hart op de juiste plek. En
tevens een mooi voorbeeld van hoe Hughes films maakte waarin tegenpolen
elkaar vinden. Hoewel ik de tienerkomedies van Hughes ook koester, blijft
Planes, Trains & Automobiles mijn favoriete film van deze
filmmaker.
Ode aan Hughes
Filmregisseur en stripschrijver Kevin
Smith bracht wat mij betreft de mooiste ode aan het oeuvre van Hughes.
Smiths personages Jay & Silent Bob reizen in de strip Chasing
Dogma af naar de staat Illinois. Ze kennen de tienerfilms van
Hughes van binnen en buiten en concluderen dat er op de high school in het
stadje Shermer, de locatie van de meeste films, nooit een dealer te zien
is. Ze zien Shermer dus als de perfecte afzetmarkt voor hun wiet. Totdat ze
er na een lange reis achterkomen dat het plaatsje Shermer volledig fictief
is. De ideale tienerwereld van Hughes mag dan zeer herkenbaar zijn geweest
voor de generatie in de jaren tachtig, ze is fictief. Maar dankzij John
Hughes wel bereikbaar via het witte doek.