Te zien op International Film Festival Rotterdam, 25 januari t/m 4 februari
Liefhebbers van animatiefilm en strip opgelet: het International Film
Festival Rotterdam vertoont de sf-animatie Mars Express, een instant
klassieker die het lijnenspel van Franse strips combineert met de
vuurspuwerij van Japanse scifi-anime’s. De film van de Franse
regisseur Jérémie Perin raast in een enorm tempo voort en
barst van de subtiele details (en de weirde androids).
Sf-fans houden van het consequent doorvoeren van allerlei gefantaseerde technologische details, ook al komen die soms knullig over. Zo zien we in Mars Express een totaal inefficiënte zwevende mobiele telefoon, terwijl de Franse animatiefilm zich afspeelt in 2200 wanneer de mensheid allang gezegend is met ‘mindspeaking’: telecommunicatie die zich in de hersens nestelt waardoor men gedachten uitwisselt zonder te spreken, zelfs in een groepschat.
In 2200 is de aarde veranderd is een ‘achterbuurt voor werklozen’ en verplaatst de elite zich naar de planeet Mars. Die is omgetoverd tot een tropische brainport, een soort Dubai meets Eindhoven. Detective Aline Ruby, een atletische blondine met een militair verleden, beweegt zich tussen beide werelden samen met haar partner en collega Carlos Rivera, een robot die een ‘backup’ is van een overleden agent. Aline en Carlos hebben iets van een komisch duo: terwijl Aline worstelt met haar alcoholverslaving, probeert Carlos telkens zijn eigen systeem te hacken om te ontkomen aan de wetten van de wispelturige techmiljardair Chris Royjacker, wiens bedrijf een monopolie heeft op de aansturing van androids.
De giftige cocktail van overheid, bedrijfsleven en technologie is een subthema van Mars Express. Maar bovenal is het een moordmysterie waarin Aline en Carlos belanden in de wereld van de vermiste Jun, die haar studie cybernetica bekostigt door haar eigen backup te prostitueren, tussen seksrobots met alle mogelijke combinaties van ledematen. Zo ontvouwt zich een briljant vormgegeven spiegelwereld vol wisseltrucs tussen mensen en androids, met de onderliggende vraag: wie is hier nu eigenlijk het meest humaan? En terwijl het zwierige lijnenspel en de zachte kleuren doen denken aan de strips van Moebius, doet de actie niet onder voor bejubelde anime’s als Ghost in the Shell.
MARS EXPRESS, Frankrijk/2023. Regie: Jérémie Perin. Met de stemmen van: Léa Drucker, Mathieu Amalric, Daniel Njo Lobé. Te zien op International Film Festival Rotterdam en vanaf 8 februari in de bioscoop.
(Deze recensie verscheen eerder in Zone 5300 nummer 133, winter 2023/2024)
Sf-fans houden van het consequent doorvoeren van allerlei gefantaseerde technologische details, ook al komen die soms knullig over. Zo zien we in Mars Express een totaal inefficiënte zwevende mobiele telefoon, terwijl de Franse animatiefilm zich afspeelt in 2200 wanneer de mensheid allang gezegend is met ‘mindspeaking’: telecommunicatie die zich in de hersens nestelt waardoor men gedachten uitwisselt zonder te spreken, zelfs in een groepschat.
In 2200 is de aarde veranderd is een ‘achterbuurt voor werklozen’ en verplaatst de elite zich naar de planeet Mars. Die is omgetoverd tot een tropische brainport, een soort Dubai meets Eindhoven. Detective Aline Ruby, een atletische blondine met een militair verleden, beweegt zich tussen beide werelden samen met haar partner en collega Carlos Rivera, een robot die een ‘backup’ is van een overleden agent. Aline en Carlos hebben iets van een komisch duo: terwijl Aline worstelt met haar alcoholverslaving, probeert Carlos telkens zijn eigen systeem te hacken om te ontkomen aan de wetten van de wispelturige techmiljardair Chris Royjacker, wiens bedrijf een monopolie heeft op de aansturing van androids.
De giftige cocktail van overheid, bedrijfsleven en technologie is een subthema van Mars Express. Maar bovenal is het een moordmysterie waarin Aline en Carlos belanden in de wereld van de vermiste Jun, die haar studie cybernetica bekostigt door haar eigen backup te prostitueren, tussen seksrobots met alle mogelijke combinaties van ledematen. Zo ontvouwt zich een briljant vormgegeven spiegelwereld vol wisseltrucs tussen mensen en androids, met de onderliggende vraag: wie is hier nu eigenlijk het meest humaan? En terwijl het zwierige lijnenspel en de zachte kleuren doen denken aan de strips van Moebius, doet de actie niet onder voor bejubelde anime’s als Ghost in the Shell.
MARS EXPRESS, Frankrijk/2023. Regie: Jérémie Perin. Met de stemmen van: Léa Drucker, Mathieu Amalric, Daniel Njo Lobé. Te zien op International Film Festival Rotterdam en vanaf 8 februari in de bioscoop.
(Deze recensie verscheen eerder in Zone 5300 nummer 133, winter 2023/2024)