Jeremy Saulnier
Je staat er niet zo bij stil, maar waarschijnlijk worden er jaarlijks
tientallen speelfilms gemaakt die niemand wil zien. Ze worden gedraaid met
een budget van niks, door een handjevol bevlogen mensen die tegen de
klippen op blijven geloven in een project waar verder iedereen zijn
schouders over ophaalt. De meeste van die films bereiken een publiek dat
bestaat uit enkel familie en vrienden, maar af en toe is er opeens een die
toch de bioscoop haalt, omdat hij helemaal klopt. Zo’n film met een
goed idee, een goed verhaal, geloofwaardige acteurs en net genoeg
production value om het geheel op een echte film te laten lijken. Dark
Star van John Carpenter is zo’n film, El Mariachi
van Robert Rodriguez, The Blair Witch Project van Daniel Myrick, en
met enige goede wil (het budget was niet zo héél laag) ook
Blood Simple van de Coen-broers.
Aan dat rijtje kan nu ook Blue Ruin van Jeremy Saulnier worden toegevoegd. De film werd bekostigd met niet meer dan $ 40.000 die met Kickstarter is opgehaald, maar dat merk je nergens aan. Sterker nog, je kunt je gerust afvragen of de film met een budget van vier miljoen net zo goed was geweest als nu. De simpele oplossingen waarvoor noodgedwongen gekozen is, zouden best weleens effectiever kunnen zijn dan de toeters en bellen die je met een dikkere portemonnee kunt kopen.
Het verhaal van Blue Ruin heeft weinig om het lijf - zoon zoekt wraak voor de moord op zijn ouders - maar het wordt vakkundig verteld. Door het lage tempo en de zorgvuldige gedoseerde onthullingen blijft de film tot het eind toe spannend - en af en toe is er een grappig moment door de onhandigheden van de ietwat klunzige hoofdpersoon (Macon Blair), die eigenlijk niet in de wieg is gelegd voor al het geweld waar hij zich toe gedwongen voelt.
Voor Carpenter, Rodriguez en de Coentjes was hun lowbudget-film een opstapje naar meer en nog beter werk. Goede kans dat dat voor Saulnier ook zo zal zijn. En iemand die we zeker nog terug zullen zien is Devin Ratray, die in de film een memorabele bijrol heeft. (Eerder dit jaar was hij ook al te zien in Nebraska, als een van de twee redneck-neven). Met zijn zware postuur en boeventronie is hij is zo’n typisch Amerikaanse supporting actor, die alleen al door hun verschijning een film iets extra’s kunnen geven.
Blue Ruin draait sinds gisteren in de Nederlandse bioscopen
Aan dat rijtje kan nu ook Blue Ruin van Jeremy Saulnier worden toegevoegd. De film werd bekostigd met niet meer dan $ 40.000 die met Kickstarter is opgehaald, maar dat merk je nergens aan. Sterker nog, je kunt je gerust afvragen of de film met een budget van vier miljoen net zo goed was geweest als nu. De simpele oplossingen waarvoor noodgedwongen gekozen is, zouden best weleens effectiever kunnen zijn dan de toeters en bellen die je met een dikkere portemonnee kunt kopen.
Het verhaal van Blue Ruin heeft weinig om het lijf - zoon zoekt wraak voor de moord op zijn ouders - maar het wordt vakkundig verteld. Door het lage tempo en de zorgvuldige gedoseerde onthullingen blijft de film tot het eind toe spannend - en af en toe is er een grappig moment door de onhandigheden van de ietwat klunzige hoofdpersoon (Macon Blair), die eigenlijk niet in de wieg is gelegd voor al het geweld waar hij zich toe gedwongen voelt.
Voor Carpenter, Rodriguez en de Coentjes was hun lowbudget-film een opstapje naar meer en nog beter werk. Goede kans dat dat voor Saulnier ook zo zal zijn. En iemand die we zeker nog terug zullen zien is Devin Ratray, die in de film een memorabele bijrol heeft. (Eerder dit jaar was hij ook al te zien in Nebraska, als een van de twee redneck-neven). Met zijn zware postuur en boeventronie is hij is zo’n typisch Amerikaanse supporting actor, die alleen al door hun verschijning een film iets extra’s kunnen geven.
Blue Ruin draait sinds gisteren in de Nederlandse bioscopen