Q
Hoera! Bollywood heeft de arthouse ontdekt! Maar dan wel het soort arthouse
waar je moeder je voor je heeft gewaarschuwd. Regisseur Q ontpopt zich als
de Indiase Khavn De La Cruz, ook wel bekend als de schrik van het IFFR, en
de goede verstaander weet dan genoeg. Het ‘experimenteel vormgegeven
sprookje’ dat de Imagine-catalogus ons belooft blijkt vooral
experimenteel te zijn, als in: zeer moeilijk kijkende acteurs in
armetierige decors die existentialistische dialogen opdreunen als betrof
het het telefoonboek, doorsneden met ongetwijfeld pregnant bedoelde beelden
die uit minstens drie andere films lijken te komen. Ook met liedjes, dat
dan weer wel, want Bollywood blijft blijkbaar Bollywood, hoe
non-conformistisch je je als filmmaker ook opstelt. Een monologue
intérieur van het ontevreden prinsje dat de hoofdrol speelt,
‘I want to go, I want to fly away’, spoort aan om precies
dát te doen en na drie kwartier vlieg ik naar de uitgang.
De catalogus vermeldt bij het Bollywood & Beyond-programma: ‘De Indiase publieksfilm bevindt zich op een interessant kruispunt: blijft hij naar binnen gericht, of zal hij proberen een wereldwijd publiek aan te spreken?’ Als het aan Q ligt vrees ik dat eerste, want het was lang geleden dat ik een film zag die zó in zijn eigen aars verdween, en zó misplaatst was op een festival voor de fantastische film.
De catalogus vermeldt bij het Bollywood & Beyond-programma: ‘De Indiase publieksfilm bevindt zich op een interessant kruispunt: blijft hij naar binnen gericht, of zal hij proberen een wereldwijd publiek aan te spreken?’ Als het aan Q ligt vrees ik dat eerste, want het was lang geleden dat ik een film zag die zó in zijn eigen aars verdween, en zó misplaatst was op een festival voor de fantastische film.