Alexandre Aja
24-04-2006 16:00 Filmmuseum Calypso
Amerikaans gezin verdwaalt in de woestijn, waar de Heuvels ogen hebben (en
daarbij enkele wanstaltige misvormingen). Deze ge-update versie blijft qua
montage zeer dicht bij het origineel van Wes Craven, die blijkens de
credits ook een dikke vinger in de pap had, maar waar is de onvergetelijke
cultkop van Michael Berryman (PeeWee in de orginele versie) gebleven? Die
heeft plaats gemaakt voor makeup-effecten die Chris Cunninghams Rubber
Johnny in herinnering roepen. Dit is het soort splatterfilm die het AFFF
groot heeft gemaakt: vlot, bloederig, bruut, met een vleugje
maatschappijkritiek, oftewel: de 'nuclear family' moet dood! Een
publieksvriendelijke goede middenmoter kortom. Echter: als dit geen remake,
maar een originele film was geweest, hadden we hier met de onbetwiste
knaller van het festival te maken gehad.
Brian Yuzna
Filmmuseum Calypso
Met Beneath Still Waters hebben we een heel rare film te pakken. Deze
Spaanse, door Amerikaan Brian Yuzna (Society, Beyond Re-Animator)
geregisseerde film over een verzonken stadje en een onnoembaar kwaad dat in
het stuwmeer huishoudt, had namelijk 30 jaar geleden gemaakt kunnen zijn.
En wat toen nieuw was, of state of the art, is dat nu allang niet meer en
het kijken naar dat soort gedateerde genre cinema vereist bij de kijker een
zeker historisch besef. Met de techniek en mentaliteit van een Lucio Fulci
kom je nu gewoon niet meer weg. Vandaar dat Beneath Still Waters in de
wandelgangen van het festival behoorlijk verguisd werd. Ongeloofwaardig,
nep, saai, onlogisch. Ja, dat zal allemaal wel. Ondergetekende werd na een
eerste verbazing volledig meegesleurd in het Europudding-sfeertje van
internationale cast met vreemde accenten, de prettig onlogische plot, de
zwaar aangezette villains, de old school opvatting van wat
een lekker wijf is en de weirde pogingen tot psychologische uitdieping van
de karakters. Tel daar effectieve Fulci-gore en een Morricone-achtige score
bij op, en daar hebt u uw faux seventies Eurotrash videoclassic. Het mooie
van dit alles is dat regisseur Yuzna, die aanwezig was bij de voorstelling
en behoorlijk sappige en leerzame anekdotes met de zaal deelde, geen enkel
besef leek te hebben van deze onvermoede kwaliteiten. Daardoor is de film
eigenlijk geen moment campy en lijkt volstrekt integer te zijn. Hoor ik
iemand 'cult' zeggen? Mijn persoonlijke ervaring kwam overeen met 5
sterren, maar uit overwegingen van objectiviteit worden dat er 3.
Zak Penn
23-04-2006 17:15 Uitkijk
Mockumentary over cultregisseur Werner Herzog die een film over Nessie wil
gaan draaien. Al snel blijkt dat pruducent Zak er een verborgen agenda op
na houdt, als een sexy fotomodel zich ineens als crewlid meldt. 'WTF?' zie
je Herzog denken. Er ontstaan conflicten tussen producent en kapitein, de
cryptozoöloog en de plaatselijke bevolking en tenslotte staan ook
regisseur en producent elkaar met het alarmpistool naar het leven terwijl
de boot door iets groots en reptielachtigs wordt geramd á la de
slotscène uit Jaws. Geslaagde grap, maar komt m.i. door het zeer
trage eerste half uur niet aan vier sterren.
James Marsh
23-04-2006 22:00 Filmmuseum Cinerama
Night of the Hunter en Blue Velvet worden in het persbericht als
vergelijkingsmateriaal genoemd. Om het kort te houden: dat is teveel eer.
Jonge sociopaat zwaait af bij de marine en belaagt zijn vader, die hem en
zijn -inmiddels overleden- moeder in de steek heeft gelaten. Palief is
intussen in de Here, heeft een goed inkomen en een keurig gezin. Elvis
Sandow zal de 'family values' op kille en methodische wijze vewoesten, om
te beginnen door zijn halfzusje te verleiden en zwanger te maken. The King
is een aanval op het christenfundamentalisme, maar meer nog is het de
zoveelste variant op het thema van het Amerikaanse middleclass (lees:
rijke) gezin dat door een rancuneuze outsider wordt belaagd. Denk aan
bijvoorbeeld Cape Fear en driekwart van Stephen Kings (!) boeken. Daarbij
is het allemaal tamelijk lelijk gefilmd, met saaie dialogen en van een
werkelijk ingenieus meesterplan zoals bij Sympathy for Lady Vengeance, is
geen sprake. Een gemiste kans en een vreemde eend in de bijt tussen alle
monsterfilms en mockumentary's.
Robin Aubert
23-04-2006 15:00 Uitkijk
Deze eigenzinnige Canadese inzending kreeg als high
concept-vervloeking de vergelijking met Twin Peaks mee. Saint Martyrs
of the damned maakt dat door het tegenvallende einde niet waar, maar komt
met name door de prachtige fotografie toch behoorlijk ver. Bovendien is het
een subtiel opgebouwde variant op het aloude Frankenstein-complex. Flavian
Juste, een sappelende sensatiejournalist, belandt in een naargeestig dorpje
waar een hele serie verdwijningen is gemeld. In een mum van tijd is
Flavians fotograaf en beste vriend Armand ook verdwenen en wordt hij
bezocht door de geest van een dode bruid, die Malvina heet -net als de
beide(!) tweelingzusters die het hotel bestieren, waar hij noodgedwongen
zijn intrek neemt. Dit is het begin van een een aaneenschakeling van
inderdaad Lynchiaanse mysteries. Het verteltempo vermijdt daarbij de
platgetreden paden en dat is aangenaam. Zoals gezegd houdt de film die mate
van originaliteit niet tot het eind toe vol, maar Robin Aubert is beslist
een naam om in de gaten te blijven houden.
David Gebroe, Mike Asquith & Ben Stenbeck
23-04-2006 19:15 Uitkijk
Het lijkt een patroon te worden: films die voorafgegaan worden door een
korte film, leggen het af tegen de kortjes.
Zombie Movie is bijna vintage Peter Jackson. Drie Nieuw-Zeelandse
(!) headbangers zitten in een krap autootje, omsingeld door een meute
ondoden. Ze zitten zowel zonder benzine als ideeën om uit deze
netelige situatie te raken. Laagste budget, hoogste grappengehalte en goor
zoals het hoort. Vijf ***** Sterren! Zombie Honeymoon heet de hoofdfilm;
een zombie honeymoon zult u ook krijgen. Manlief verandert in een trieste
zombie die het kannibaliseren niet kan laten, maar ja, van de Viva moet je
toch bij hem blijven als je écht van hem houdt. Waarschijnlijk wil
de organisatie van het AFFF met dit soort films meer vrouwvolk naar het
festival lokken, maar dat zou toch met betere films dan Zombie Honeymoon
mogen gebeuren. Het is allemaal volkomen richtingloos en om onbegrijpelijke
redenen heeft regisseur Gebroe geen enkele kans aangegrepen om grappige
verwikkelingen uit te werken. Terwijl toch sinds Jackson's 'Braindead'
duidelijk mag zijn dat humor en romantiek elkaar niet in de weg hoeven te
zitten. Eén * ster.
‘Fargo’ in Wallonië, luidt de omschrijving van
‘Ordinary Man’, en die zit er niet al te ver naast. Is de
vierde film van Vincent Lannoo dan een kopie van deze Coen
Brothers-klassieker? Nee, verre van dat. ‘Ordinary Man’ doet
aan zijn Amerikaanse verwant denken zoals ‘Calvaire’ aan
‘The Texas Chainsaw Massacre’. Laat die gekke Walen maar hun
gang gaan, en het komt allemaal goed. Gewone man Georges heeft een vrouw
die vreemdgaat met zijn beste vriend, een meubelzaak die niet loopt en niet
heel veel om naar uit te kijken in het leven, behalve dan misschien zijn
dochtertje. En oh ja, hij heeft zijn handen vol aan Christine, de vriendin
van de man die hij om onduidelijke redenen -per ongeluk- in een vlaag van
razernij vermoordde. Want wat doe je met de enige getuige van die moord,
wanneer je niet nóg een moord wilt begaan? ‘Ordinary
Man’ weet te verrassen met dit simpele gegeven, met plot, spel, regie
én het amorele einde. Dat het AFFF-publiek dit blijkbaar ook vindt,
blijkt wel: met een score van 8,25 bezet de film de tweede plaats in de
poppoll. Ook dat is min of meer verrassend, want ‘Ordinary Man’
is al met al een a-typische AFFF-film.