Jaume Balaguero
20-04-2006 20:00 Filmmuseum Cinerama
Verpleegster Amy (Calista Flockart) belandt na een tijdlang geschorst te
zijn geweest op het Britse eiland Wight, waar ze de nachtdienst krijgt bij
de kinderafdeling van een volledig kapotgeprivatiseerd ziekenhuis. Scheuren
in de muren, op kraanwater moet je niet altijd rekenen en bovendien spookt
het er. Het spook breekt 's nachts de botten van de kindertjes. Dit keer is
Amy vastbesloten niet te verzaken en gaat op onderzoek uit op de verlaten
zolderverdieping.
Al gaat het er niet zo genadeloos sadistisch aan toe als in Balaguero's
debuutfilm 'Los sin nombre' en mag het spookverhalenstramien als bekend
worden verondersteld, de schokeffecten zijn effectief, en wat ook beslist
meevalt, is hoe Flockart zich in haar eerste grote filmrol staande houdt.
Isaac-Pierre Racine, Augustí Villaronga & Lydia Zimmermann
20-04-2006 17:15 Uitkijk
Pastoraal drama dat zich afspeelt tegen de achtergrond van het Guatemala
van dictator Rios Montt. In een vluchtelingenkamp wordt een zonderlinge
Hongaar, Aro Tolbukhin, gearresteerd wegens de gruwelijke moord op zeven
gewonden. Nu valt levend verbranden niet bepaald onder de noemer 'mercy
killing'. Nog vreemder wordt het wanneer de man in de gevangenis beweert
nog eens 14 -zwangere- vrouwen op die wijze vermoord te hebben. Waarheid of
broodje aap, dat is de kwestie, en met dit curieuze, vaak moeizame
vlechtwerk van documentary, mockumentary en speelfilm wordt het er niet
snel duidelijker op. 'In the mind of a killer' duurt eigenlijk precies twee
keer te lang. Pas bij de flashback aan het eind -over Tolbukhins
incestueuze relatie met zijn tweelingzus- krijgen we een kijkje in de geest
van de moordenaar. Dat dit zeer freudiaans en fataal is, zal niet
verrassend klinken. Wél dat zijn acties misschien toch meer met
'mercy killing' te maken hebben, dan je eerst zou denken.
Dave McKean en Neil Gaiman
19-04-2006 20:00 Filmmuseum Cinerama
Pompeus in beeld gebracht rechttoe-rechtaan sprookjesverhaal van Britse
stripkneiters McKean en Gaiman over het kunstzinnige circusmeisje Helena,
dat bij een gezondheidscrisis van haar moeder in een parallelle wereld
(Alice in Wonderland,anyone?) belandt. De makers zijn zo dol op hun eigen
vormgevingskunsten dat alle creaturen voortdurend zo vet mogelijk (veel
gefriemel en gewapper) in beeld moet komen en Helena begiftigd blijkt met
exact dezelfde tekenstijl als Gaiman. Ondertussen wil het maar geen seconde
spannend worden. Mirrormask zond mij met zijn vermoeiende
videoclip-esthetiek in elk geval naar dromenland. Dat is voor een
openingsfilm niet best.