Bas de Koning
Dear Reader - We Followed Every Sound
*****
(City slang / Konkurrent)
Het trieste relaas van het Zuid Afrikaanse plaatsje Rivonia, dat ten tijde van de apartheid met de grond gelijk werd gemaakt wegens interraciale relaties tussen de bewoners, werd begin dit jaar in muziek gevat door Cheri MacNeil a.k.a Dear Reader. We schreven toen dat de plaat haar beperkingen had omdat het muzikaal erg leunde op het keyboardspel en hese stem van Cheri. Kortom, tussen de huidige hausse aan ‘dames die intelligente synthpop maken’ viel ze een beetje weg. Desalniettemin kreeg Rivonia lovende recensies en dat bracht Cheri in de gelegenheid om flink te touren. Zo kwam ze ook langs bij het Duitse Potsdammer radiostation Eins voor een akoestische sessie en een interview.

Haar wens om een keer met een orkest te werken werd opgepikt door dirigent Bernd Wefelmayer van het Deutscher Filmorkester Babelsberg en presto; de hele plaat werd gearrangeerd voor groot orkest door dramaturg Max Knoth. Het resultaat mag er zijn. De beperktheid van beschikbare middelen die Cheri parten speelde op de originele plaat wordt geheel weggevaagd door strijkers, blazers en slagwerk. Het brengt ook nieuwe niveaus van dramatiek en dynamiek met zich mee. Opgenomen tijdens één live uitvoering wordt Cheri vocaal bijgestaan door Emma Greenfield , Caoimhe McAlister en Sam Vance die het geheel ook op dat gebied veel voller maken. Het lijkt wel alsof een zwart/wit film (met excuses voor de foute beeldspraak gezien het thema) prachtig is ingekleurd. Toch nog een puntje van kritiek. Het slotnummer van Rivonia, het euforische Victory staat niet op deze live plaat. En juist dat nummer leende zich prima voor een dergelijke orkestrale bewerking. Maar als ik moest kiezen tussen de studio versie of deze schitterende orkest bewerking zou ik het wel weten. Beluister Cruelty On Beauty hier.