Karlijn de Blécourt
Posessed info
*****
Yong-Joo Lee
Kriterion 1
De 14 jarige So-jin is verdwenen, haar oudere zus Hee-jin gaat naar haar opzoek. Langzaam ontrafelt er een grimmig spookverhaal waarin het spel tussen de werkelijke geest en wat mensen zelf zien in de geest centraal staat. Niemand lijkt Hee-jin daadwerkelijk te willen helpen So-jin terug te vinden. Haar moeder is godsdienstfanaat en bidt alleen maar, de politie blijft na 3 moorden geloven dat ze gewoon is weggelopen en de buurvrouwen zijn enkel bang voor wat hun te wachten staat. Hee-jin is de enige die haar verstand gebruikt en zich niet laat gek maken, maar hoelang houdt ze dat vol?

Door te focussen op de personages en niet op So-jin en haar moorden, ontstaat er een mooi spel tussen hoe mensen de vreemde gebeurtenissen ervaren en wat er werkelijk aan de hand is. Maar door So-jin op de achtergrond te laten ontbreekt er wel iets van een spanningsboog waardoor je op je puntje van je stoel blijft zitten. De film heeft iets te veel scenes van mensen die iets engs horen en dan angstig door het huis sluipen. So-jin, of de geest die haar bezit, wordt ook nergens echt eng. De kijker moet vooral afgaan op de angst die de buurvrouwen voor haar hebben.

Maar de film blijft de moeite waard. De wreedheden en de symboliek zijn wat je van een Zuid Koreaanse horror kan verwachten: onheilspellend en bizar. De personages zijn goed gekozen en Zuid Koreaans mag van mij uitgeroepen worden tot de beste taal voor horrorfilms.

De suspence in Posessed laat het misschien af en toe afweten, maar het is wel en horror die je de spiegel voorhoudt. Yong-Joo Lee roept met deze film de vraag op wie nu eigenlijk bezeten is. De godsdienstwaanzinnige moeder, de 'ik geloof het niet' agent en de bijgelovige buurvrouwen komen allemaal in aanmerking. Voor hun loopt de film dan ook niet goed af.