Lawrence Gough
			19-04-2010 15:50 Kriterion 2
		
		
		Salvage is fijne huis-, tuin- en keukenhorror. Het script is geschreven
		door Colin O'Donnell, die zijn achtergrond heeft in soap operas. Het
		is daarom misschien niet verwonderlijk dat in Salvage een flinke dosis
		familiedrama aanwezig is. De relaties tussen ontaarde moeder Beth, haar
		getrouwde minnaar Kieran en de recalcitrante puber Jodie vormen de
		achtergrond van dit horrorverhaal. Beth en Kieran zitten thuis, Jodie zit
		na een heftige ruzie met haar moeder bij de overburen en buiten loert een
		onbekend gevaar: iets of iemand laat een spoor van vernieling en bloederige
		lichamen achter. De elektriciteit valt uit en soldaten nemen hun posities
		in. Maar wat komt het leger eigenlijk doen?
		
De film volgt Beth in haar pogingen haar dochter te bereiken. Buiten staat haar een zekere dood te wachten, maar binnen is het ook niet veilig. Net als voor Beth is het voor de kijker lang onduidelijk waar we mee te maken hebben. Het lukt regisseur Lawrance Gough de spanning op te bouwen zonder het gevaar zelf in beeld te brengen. Maar als Beth, Keiran en Jodie uiteindelijk oog in oog staan met het monster voldoet deze niet aan de verwachtingen. Ik heb nog nooit een vrouw met zoveel gemak een gruwelijk gevaar zien verslaan.
Salvage is het filmdebuut van Gough, hij maakte de film met een extreem laag budget en in hele korte tijd. Ook dat is te zien aan de film. De scènes zien er soms te bedacht uit, zoals wanneer Beth zich verstopt in een berg bladeren en je alleen nog haar oog ziet. Geldgebrek zal ook de reden zijn voor het ietwat armzalige monster. Maar de do-it-yourselfstijl heeft zeker ook een bepaalde charme; het draagt bij aan dat algehele huis-, tuin- en keuken-gevoel. Lekker gezellig griezelen, niks meer, niks minder.
		
	De film volgt Beth in haar pogingen haar dochter te bereiken. Buiten staat haar een zekere dood te wachten, maar binnen is het ook niet veilig. Net als voor Beth is het voor de kijker lang onduidelijk waar we mee te maken hebben. Het lukt regisseur Lawrance Gough de spanning op te bouwen zonder het gevaar zelf in beeld te brengen. Maar als Beth, Keiran en Jodie uiteindelijk oog in oog staan met het monster voldoet deze niet aan de verwachtingen. Ik heb nog nooit een vrouw met zoveel gemak een gruwelijk gevaar zien verslaan.
Salvage is het filmdebuut van Gough, hij maakte de film met een extreem laag budget en in hele korte tijd. Ook dat is te zien aan de film. De scènes zien er soms te bedacht uit, zoals wanneer Beth zich verstopt in een berg bladeren en je alleen nog haar oog ziet. Geldgebrek zal ook de reden zijn voor het ietwat armzalige monster. Maar de do-it-yourselfstijl heeft zeker ook een bepaalde charme; het draagt bij aan dat algehele huis-, tuin- en keuken-gevoel. Lekker gezellig griezelen, niks meer, niks minder.
Reacties
		
				Salvage heeft een sterk eerste uur met kitchensink-realistisch acteerwerk
				waar Britten zo goed in zijn. Vanaf het moment dat de heldin zich buiten
				het belegerde huis waagt, stapelt men de ene plot-blooper op de andere en
				lijkt niemand van de crew er nog in te geloven en wordt er lachwekkend
				geschmierd. Een soort D'66-effect zeg maar. Het is dat je geldgebrek als
				een mogelijke oorzaak noemt, dus van de regisseur kan in de toekomst wat
				beters verwacht worden.
			
			
		
				CXL
			
			
		
				CXL
			
			
		
				CXL
			
			
		Reactie toevoegen
			
		